Probleem met trekveer

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-12 14:31
Ik heb een probleem met het trekken van kabels door een loze leiding. De situatie is als volgt: het huis is opgeleverd met een zwart controledraad in alle loze leidingen. Ik heb geprobeerd om een trekveer door één van de loze leidingen te steken, NAAST de controle draad. Dit ging perfect en al snel bleek dat de trekveer niet lang genoeg was om in de meterkast uit te komen. Dus ik dacht ik trek de trekveer er weer uit en koop een nieuwe...

Helaas, de trekveer wil er niet meer uit! Als ik er bijna ben, dan hoor ik gewoon dat het 'metalen uiteinde' ergens vast tegenaan zit en geen kant meer op wil. Wat moet ik nu doen? Het trekken gaat op zich niet stroef, het is echt een obstakel waar hij tegenaan zit.

Is het nu slim om de controle draar eruit te trekken? En aan welke kant? Aan de kant van de meterkast of aan de kant van de loze leiding waar de trekverr uitsteekt? Zie de volgende foto's ter verduidelijking.
  • Foto 1, in de meterkast zie ik de loze leiding, inclusief controle draad.
  • Foto 2, de loze leiding met daaruit stekend een trekveer en een zwart controledraad.
  • Foto 3, nogmaals, nu van iets dichterbij.
  • Foto 4, de kop van de trekveer.
  • Foto 5, nogmaals de kop van de trekveer.

Verwijderd

Ik heb zelf een keer perongeluk de zwarte draad eruit getrokken terwijl er geen trekveer in zat. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door boven een stofzuiger luchtdicht aan de leiding te tapen, en een touwtje vanaf de andere kant de buis in de geleiden. Dit werkte perfect, dus als alles mis gaat zou je dat nog kunnen doen.

Op je vraag over de trekveer kan ik niet zo 123 een antwoord bedenken. Heb je al geprobeerd de trekveer te draaien terwijl je hem terug trekt?

• smeerbartje
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:42:
Ik heb zelf een keer perongeluk de zwarte draad eruit getrokken terwijl er geen trekveer in zat. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door boven een stofzuiger luchtdicht aan de leiding te tapen, en een touwtje vanaf de andere kant de buis in de geleiden. Dit werkte perfect, dus als alles mis gaat zou je dat nog kunnen doen.

Op je vraag over de trekveer kan ik niet zo 123 een antwoord bedenken. Heb je al geprobeerd de trekveer te draaien terwijl je hem terug trekt?
Ja, ik heb echt alles al geprobeerd: draaien, iets harder trekiken, vanuit alle hoeken trekken, niets helpt! :(

• smeerbartje
Hoi mensen, het is gelukt; een bakkie koffie aanbieden aan een elektricien die bij de buren aan het werk is doet wonderen :). Hij heeft de controledraad er vanuit de meterkast uitgetrokken en daarna met redelijk wat brute kracht de trekveer er aan de kant van d ekamer uitgetrokken. Probleem opgelost. Wel zei hij dat deze trekveer een prutsding is. Het beste is om een goede trekveer te huren; alle kabels te trekken en daarna klaar = Kees...

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Ja dit is van dat plastic spul, dat is echt niet goed geschikt voor kabels trekken. Rampendingen zijn het. De ijzeren veer, die zijn tig keer beter, en gaan ook veel langer mee. Kost je wel wat meer, maar die kosten haal je er wel weer uit (mits je hem vaak gebruikt)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• smeerbartje
GGS_206 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:57:
Ja dit is van dat plastic spul, dat is echt niet goed geschikt voor kabels trekken. Rampendingen zijn het. De ijzeren veer, die zijn tig keer beter, en gaan ook veel langer mee. Kost je wel wat meer, maar die kosten haal je er wel weer uit (mits je hem vaak gebruikt)
En ik ga zo'n ding dus niet vaak gebruiken; waar zou ik het beste zo'n ding kunnen huren denk je? (omgeving Nijmegen)

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28
smeerbartje schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:07:
[...]

En ik ga zo'n ding dus niet vaak gebruiken; waar zou ik het beste zo'n ding kunnen huren denk je? (omgeving Nijmegen)
Stap een willekeurige grote bouwmarkt binnen. Die kunnen je denk ik wel verder helpen.

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:03
Een fatsoenlijke trekveer kost 20 euro ofzo. Dat valt toch wel te overleven?

no animals were harmed during the production of this message

• smeerbartje
Caeruleus schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:50:
Een fatsoenlijke trekveer kost 20 euro ofzo. Dat valt toch wel te overleven?
Maar zo fatsoenlijk zijn die dus niet; dat zijn die dingen van plastic en de beste man vanmorgen raadde mij een ijzeren trekveer aan. (die je ook kunt 'blazen' ofzo??)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wat ik me nou afvraag he, kan je die controledraden niet gewoon gebruiken om kabels te trekken in plaats van te hannesen met een trekveer? Knoop er een touwtje aan zodat je de controle draad ook weer terug kan halen voor later gebruik en klaar ben je?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Stalen trekveer met pomp is enige juiste oplossing.
Hier zie je een goede trekveer: http://www.electroshop.nl...veer-staal-30-meter.html#
Een pomp, is een houder met een handvat, welk de trekveer in de pvc leiding duwt. Meestal lukt het met de hand prima.

Die controledraden zijn verder vrij nutteloos, het is alleen maar een bevestiging dat de leiding intact is. Je kunt er eenmalig een andere kabel mee trekken...

Dit is de veerpomp waar ik het over had: http://www.gerritse.nl/El...pomp_voor_trekveer_netto/

Mocht je controledraden willen bevestigen aan de trekveer, steek hem door de kop, en draai het controledraad een aantal keer om zichzelf heen. Op deze manier kan het praktisch onmogelijk losraken. Geen gekke knopen maken. Je kan eventueel het draad vet maken zodat deze gemakkelijk door de leiding gaat.

[ Voor 58% gewijzigd door Friedchicken op 27-10-2009 12:15 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55

job

Mooi dat het opgelost is, maar er is toch iets wat ik mij afvraag.
Waarom heb je de trekveer naast die controledraad erin proberen te steken?

Ik dacht dat je dmv die controledraad de trekveer erdoor kan trekken, en dan later dus met de trekveer de draad die je erin wilt. Althans zo is het mij verteld, en zo doe ik het ook.
Orion84 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:09:
Wat ik me nou afvraag he, kan je die controledraden niet gewoon gebruiken om kabels te trekken in plaats van te hannesen met een trekveer?
heb ik ook ooit geprobeerd.. maar dan is de kans vrij groot dat of de knoop losgaat, of dat er een kabel knapt.
Een trekveer rekt nog uit om te grote krachten op te vangen.

[ Voor 46% gewijzigd door job op 27-10-2009 12:13 ]

• smeerbartje
job schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:10:
Mooi dat het opgelost is, maar er is toch iets wat ik mij afvraag.
Waarom heb je de trekveer naast die controledraad erin proberen te steken?
Goeie vraag :) Stom ben ik.... ik was gewoon een beetje huiverig om de controledraad eruit te trekken: je kunt niet meer terug. Ik dacht ik steek de trekveer erin, dan heb ik altijd een draad stekende uit 'de ene kant' en uit 'de andere kant'.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-12 08:41
Lekker slim,dat draad was om je trekveer aan te binden en daaraan weer je kabels.Nu hopen dat je hem eruit krijgt.Vriendenvet(glijmiddel) of lux wil nog wel eens helpen.

Zie al dat het opgelost is.

[ Voor 8% gewijzigd door vincedd op 27-10-2009 17:03 . Reden: moet voortaan het hele topic doorlezen ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

smeerbartje schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:06:
[...]

Maar zo fatsoenlijk zijn die dus niet; dat zijn die dingen van plastic en de beste man vanmorgen raadde mij een ijzeren trekveer aan. (die je ook kunt 'blazen' ofzo??)
Voor 20E heb je al een ijzere trekveer hoor, zo duur zijn die ook weer niet :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1