Probleem met Thunderbird / Mozbackup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

Ik gebruik al langere tijd Thunderbird als mailprogramma, en daarbij gebruik ik
regelmatig Mozbackup om backups te maken.

Sindskort ben ik overgestapt naar een andere internet provider.

Ik heb dus vantevoren via Mozbackup een volledige backup gemaakt van mijn oude mails. (tele2)
Hij maakt hier dan een PCV bestand van.
Nadien heb ik mijn nieuwe mailinstellingen (ziggo) ingesteld en intussen ook een backup gemaakt
van de mail die ik via Ziggo heb ontvangen.
Dus voor de duidelijkheid: Ik heb nu 2 backupfiles (pcv). 1 van mijn Tele2 mail, en 1 van mijn Ziggomail

Nu wil ik dus eigenlijk de mails van beide samenvoegen, en hoewel hier wel een mogelijkheid voor
schijnt te zijn in Mozbackup, gaat dit mij toch niet lukken. Een nieuw profiel aanmaken werkt ook niet. telkens als ik bv. de backup (mails) van Tele2 wil restoren, overschrijft hij steeds weer mijn andere mails van Ziggo, en dat is niet de bedoeling.

Ik leg dit mischien een beetje omslachtig uit, maar ik hoop dat jullie weten wat ik bedoel.
Wie kan mij hierbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

En als je je ze allebei eerst importeert in Thunderbird en daarna het geheel exporteert?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Probeer dit eens:
Wanneer je e-mail naar een ander Mozilla profiel wilt brengen, zet dan het e-mail-bestand in de andere Mail map.
Dat lukt zelfs tussen verschillende besturingssystemen. Aangezien je 2 mappen in 1 map wilt samenvoegen, moet je in Thunderbird tijdelijk een extra mapje aanmaken waarin je 1 van beide bestanden plaatst, de andere kun je meteen goed zetten. Vervolgens kun je de mails in die tijdelijke map in Thunderbird middels drag-and-drop naar de andere mails in de gewenste map verplaatsen, en als laatste de tijdelijke map verwijderen.

Je hebt Mozbackup helemaal niet nodig, maar kunt de bestanden dus gewoon direct verplaatsen/kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Beuzelarij schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 14:57:
Probeer dit eens:

[...]

Dat lukt zelfs tussen verschillende besturingssystemen. Aangezien je 2 mappen in 1 map wilt samenvoegen, moet je in Thunderbird tijdelijk een extra mapje aanmaken waarin je 1 van beide bestanden plaatst, de andere kun je meteen goed zetten. Vervolgens kun je de mails in die tijdelijke map in Thunderbird middels drag-and-drop naar de andere mails in de gewenste map verplaatsen, en als laatste de tijdelijke map verwijderen.

Je hebt Mozbackup helemaal niet nodig, maar kunt de bestanden dus gewoon direct verplaatsen/kopiëren.
Begrijp ik niet helemaal.
Kun je mij aangeven om welke mappen en/of bestanden het gaat? en waar plaats ik ze naar toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-07 20:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het probleem met mozbackup is volgens mij dat dat een compleet Thunderbird profiel backupt. Dus incl. accountinstellingen etc. Die kan je niet zomaar samenvoegen of iets dergelijks.

Hoe ik het zou doen (en dat ligt in de lijn van wat Beuzelarij zegt):

Je moet even zorgen dat je 3 profielen hebt in Thunderbird. Hoe je nieuwe profielen kan maken is wel te vinden op internet.
In het eerste profiel restore je de backup van je tele2 gebeuren met behulp van mozbackup
In het tweede profiel restore je de backup van je ziggo spul met behulp van mozbackup
In het derde profiel maak je twee e-mail accounts aan. Een voor met de tele2 instellingen en 1 met de ziggo instellingen.

Sluit Thunderbird.

Nu komt het ingewikkelde deel:
Kopieer de mail bestanden van het tele2 profiel naar de mail map van de tele2 account in het derde profiel
Kopieer de mail bestanden van het ziggo profiel naar de mail map van de ziggo account in het derde profiel

Welke bestanden je moet hebben en waar die staan staat best duidelijk uitgelegd op de pagina waar Beuzelarij al naar linkte: http://help.mozbrowser.nl/thunderbird/faq.html#2.10

In plaats van handmatig verplaatsen kan je misschien ook de import functionaliteit van Thunderbird gebruiken. Dus vanuit het derde profiel de e-mail uit de andere twee profielmappen importeren. Maar dat is verder niet bijzonder veel makkelijker dan die bestanden even handmatig overzetten.

Start Thunderbird met het derde profiel en als het goed is staan daar nu al je mailtjes netjes in de twee accounts. Van de Tele2 account kan je dan bijvoorbeeld het ophalen van nieuwe mail uitschakelen, aangezien dat waarschijnlijk niet meer werkt als je daar geen abo meer hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 27-10-2009 18:59 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93798

Nog een kleine aanvulling;

Ik heb ooit een gelijkaardig probleem gehad en sindsdien gebruik ik als backup volgende add-on: SmartSave.
Hiermee kan je alle emails exporteren (backuppen) naar een map op je computer.

Een nadeel is wel dat je geen volledige kopie hebt van al je instellingen in Thunderbird etc. maar al je emailbestanden zijn wel een stuk sneller toegankelijker omdat het gewoon losse bestanden zijn in een map ergens op je pc.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 93798 op 27-10-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Orion84 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:52:
Het probleem met mozbackup is volgens mij dat dat een compleet Thunderbird profiel backupt. Dus incl. accountinstellingen etc. Die kan je niet zomaar samenvoegen of iets dergelijks.

Hoe ik het zou doen (en dat ligt in de lijn van wat Beuzelarij zegt):

Je moet even zorgen dat je 3 profielen hebt in Thunderbird. Hoe je nieuwe profielen kan maken is wel te vinden op internet.
In het eerste profiel restore je de backup van je tele2 gebeuren met behulp van mozbackup
In het tweede profiel restore je de backup van je ziggo spul met behulp van mozbackup
In het derde profiel maak je twee e-mail accounts aan. Een voor met de tele2 instellingen en 1 met de ziggo instellingen.

Sluit Thunderbird.

Nu komt het ingewikkelde deel:
Kopieer de mail bestanden van het tele2 profiel naar de mail map van de tele2 account in het derde profiel
Kopieer de mail bestanden van het ziggo profiel naar de mail map van de ziggo account in het derde profiel

Welke bestanden je moet hebben en waar die staan staat best duidelijk uitgelegd op de pagina waar Beuzelarij al naar linkte: http://help.mozbrowser.nl/thunderbird/faq.html#2.10

In plaats van handmatig verplaatsen kan je misschien ook de import functionaliteit van Thunderbird gebruiken. Dus vanuit het derde profiel de e-mail uit de andere twee profielmappen importeren. Maar dat is verder niet bijzonder veel makkelijker dan die bestanden even handmatig overzetten.

Start Thunderbird met het derde profiel en als het goed is staan daar nu al je mailtjes netjes in de twee accounts. Van de Tele2 account kan je dan bijvoorbeeld het ophalen van nieuwe mail uitschakelen, aangezien dat waarschijnlijk niet meer werkt als je daar geen abo meer hebt.
Tot zover heb ik het voor elkaar... ik kan bij het starten van Thunderbird kiezen uit welk profiel ik wil starten,
en dan zie ik netjes de mails per provider staan.
Nu moet ik dus nog de mail van Tele2 (oude provider) samenvoegen met die van Ziggo (nieuwe provider)
dus, gewoon alles onder 1 enkel account zodat nadien de oude accountgegevens verwijderd kunnen worden.

Importeren was inderdaad het gemakkelijkst geweest, maar dat schijnt niet te lukken. Ik kan alleen
importeren vanuit Eudora, of Outlook (express). dus zou ik het toch handmatig moeten doen.
Maarrrrrrr dan....
na lang zoeken heb ik de lokaties gevonden.

Mijn profielen staan hier:
c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Local\Thunderbird\Profiles\c8hlqddu.ziggo\ (profiel 1)
c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Local\Thunderbird\Profiles\fx0ntj32.Tele2\ (profiel 2)
c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Local\Thunderbird\Profiles\kn73vgdk.Email\ (profiel 3)

ik elk van deze bovenstaande mapjes staan 2 bestanden: XPC.MFL en XUL.MFL

Mijn mailbestanden staan hier:
c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\c8hlqddu.ziggo\Mail\Local Folder\
c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\fx0ntj32.Tele2\Mail\Local Folders\
c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\kn73vgdk.Email\Mail\Local Folders\

Het is mij nogsteeds niet geheel duidelijk wat ik nu exact waar naar toe kopieer.
Kopieer ik nu alleen de losse bestanden vanuit deze mappen? en moet ik dan gewoon de bestanden die daar al staan... zoals inbox, inbox.msf, sent, sent.msf etc etc. ?
De site waar jullie naar verwijzen is daar niet echt duidelijk over vindt ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
gwbuiter74 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:47:
Het is mij nogsteeds niet geheel duidelijk wat ik nu exact waar naar toe kopieer.
Kopieer ik nu alleen de losse bestanden vanuit deze mappen? en moet ik dan gewoon de bestanden die daar al staan... zoals inbox, inbox.msf, sent, sent.msf etc etc. ?
De site waar jullie naar verwijzen is daar niet echt duidelijk over vindt ik.
De site waarnaar ik verwees:
De emails staan in de profilemap, (zie De Profiel Map), in de Mail and (als je IMAP gebruikt) ImapMail-mappen. Iedere e-mail map (Inbox, Sent, etc.) wordt opgeslagen als twee bestanden; eentje zonder extensie (b.v. INBOX), welke de emails zelf bevat (in ‘mbox’ formaat), en eentje met een .msf extensie (b.v. INBOX.msf), welke de index bevat (Mail Summary File) naar het email-bestand.
Je moet enkel de bestanden (waarschijnlijk wil je alleen "Inbox" en "Sent") zónder extensie kopiëren/verplaatsen. Dit zijn (afhankelijk van de hoeveelheid mails natuurlijk) de grotere bestanden. Als je Thunderbird vervolgens weer opstart, verschijnen de berichten in desbetreffende folders, als ongeopend. Vervolgens kun je ze gewoon naar de gewenste mappen toe slepen. Zelfs van POP3 naar een IMAP-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Beuzelarij schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:42:
[...]

De site waarnaar ik verwees:

[...]

Je moet enkel de bestanden (waarschijnlijk wil je alleen "Inbox" en "Sent") zónder extensie kopiëren/verplaatsen. Dit zijn (afhankelijk van de hoeveelheid mails natuurlijk) de grotere bestanden. Als je Thunderbird vervolgens weer opstart, verschijnen de berichten in desbetreffende folders, als ongeopend. Vervolgens kun je ze gewoon naar de gewenste mappen toe slepen. Zelfs van POP3 naar een IMAP-server.
Heb alles geprobeerd, dat terugkopieren/verplaatsen werkt niet! :/

maar er zijn ook meerdere mappen waar send, en inbox files staan.
o.a. in de volgende mappen
1 ) c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\c8hlqddu.ziggo\Mail\Local Folder\
2) " " " \pop.ziggo.nl\
3) c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\fx0ntj32.Tele2\Mail\Local Folders\
4) " " " \pop.versatel.nl\
6) c:\Gebruikers\"mijn naam"\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\kn73vgdk.Email\Mail\Local Folders\
7) " " " \pop.ziggo.nl\
8) " " " \pop.versatel.nl\

de grootste mailbestanden zijn terug te vinden in de Local Folders mappen.

Wat ik nu dus heb gedaan is het volgende.
De bestanden vanuit map 1 (profiel 1: Ziggo) gekopieerd naar de map van Ziggo (7) profiel 3
De bestanden vanuit map 3 (profiel 2: Tele2) gekopieerd naar de map van Tele2 (8) profiel 3

Ik neem aan dat ik het zo goed heb gedaan.
Ik kan namelijk niet de bestanden vanuit de Local Folder mappen (Profiel 1 en 2)kopieren naar de Local Folder map in profiel 3, want dan zou ik namelijk weer 1 van beide bestanden gaan overschrijven. omdat dit namelijk 1 enkele map is, waar ook dat soort bestanden in staan.
Profiel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Even van begin af aan:
  • Configureer een (nieuw) account middels de instellingen zoals je ze vanaf nu wilt gaan gebruiken
  • Ik weet niet of Thunderbird automatisch onder dat account al mappen aanmaakt, onder IMAP geloof ik niet. Stuur anders voor de zekerheid een e-mail naar jezelf, waardoor er zeker mapjes Inbox en Sent (of de Nederlandse vertaling daarvan) worden aangemaakt
  • Sluit Thunderbird af
  • Kopieer van 1 van de eerdere accounts de Inbox- en Sent-bestanden (de grote, zonder extensie dus, uit de oude /pop.ziggo.nl/ of /pop.versatel.nl/) naar de /Mail/Local Folders/ map van het nieuwe account
  • Open Thunderbird. Je hebt onder het nieuwe account inmiddels dus de mapjes Inbox en Sent, en onder "Local Folder" zie je als het goed is je oude emails (als ongeopend, zowel ontvangen als verzonden mails) verschijnen. Deze kun je nu middels drag-and-drop naar de Inbox en Sent mapjes verslepen die onder het nieuwe account staan. Dan komen ze onder /pop.ziggo.nl/ te staan van je nieuwe account
  • Sluit Thunderbird weer af
  • Kopieer van het andere eerdere account de Inbox- en Sent-bestanden (de grote, zonder extensie dus) naar de /Mail/Local Folders/ map van het nieuwe account. Daarbij worden de Inbox- en Sent-bestanden die je er eerder naar hebt gekopieerd overschreven
  • Open Thunderbird opnieuw. Wederom zie je nu als het goed is onder "Local Folders" oude mails als ongeopend verschijnen, in dit geval van het andere account. Herhaal voorgaande procedure en versleep ze naar de gewenste mappen. Op deze manier kun je zelfs oude bestanden die ge-POPt waren, weer terug zetten op een IMAP-server. Bij het verslepen worden ze gewoon weer op de server gezet
Pagina: 1