Software RAID-0 bootable met win7?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Mogelijk hoort dit in WOS, maar ik vermoed dat er hier wat meer RAID kennis aanwezig is.

Ik draai nu een (fake)RAID-0 array op een Intel ICH9R controller. Heb nu al een aantal keer de melding gekregen dat er fouten op de array aanwezig waren. Aangezien individuele schijven in een array niet te troubleshooten zijn en ook SMART niet uitgelezen kunnen worden kon ik er nooit echt achter komen wat nu het probleem was. Na een format en verse installatie van Vista deed alles het altijd weer vrolijk voor enkele maanden totdat er weer een vage melding kwam. Overigens nooit verdere problemen hiervan ondervonden.
Nu weet ik dat je sinds XP ook een software RAID kunt aanmaken. Waar het in XP met een hack moest wordt het nu in Windows 7 en ik geloof ook in Vista standaard ondersteund. Waar ik echter maar niet achter kom of deze software raid arrays ook bootable zijn. Wat ik na een google rondje heb kunnen achterhalen is dat het in XP niet het geval was en dat bij WIn 7 RAID-1 wel bootable is. Over Striping echter geen woord.

Mijn plan is om binnenkort Windows 7 Ultimate 64bit op een enkele schijf te installeren. Na de install de schijf omzetten naar een Dynamisch Volume en daarna de 2e schijf toe te voegen aan een software RAID-0. Qua performance schijnt dit vrijwel gelijk te zijn aan fake raid en je behoudt de mogelijkheid om SMART gegevens uit te lezen.

Mijn hoofdvraag is of dit dan nog wel bootable is (ik vermoed eigenlijk van niet)?
En hoe gaat het splitsen van files in zijn werk nadat je de schijf aan een online installatie toevoegt. Gaat ie na een reboot rebuilden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

windows raid is niet bootable.

fakeraid met intel gaat rebuilden als je online (via matrix storage manager) n disk toevoegt.

als je pc uitvalt of wat dan ook, en je writeback cache is niet goed teruggeschreven of dr is op n andere manier iets niet goed gegaan met terugschrijven dan kan je die melding verwachten, maar zolang ie nog repairable is en het OS dr nog van boot, is het goed toch? (als t goed is bewaar je je data toch niet op je raid0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
Data wordt gebackupped naar een andere schijf die niet in de array staat. De hele discussie omtrent het 'gevaar' van RAID-0 ansich wil ik even buiten beschouwing laten.

Windows raid-1 schijnt in windows 7 wel bootable te zijn.

Ik wil mogelijk van de firmware raid afstappen omdat het je mogelijkheid zo beperkt om de staat van je HDD's te monitoren. En dedicated hardware RAID is me net weer wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Polster schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:16:
Ik draai nu een (fake)RAID-0 array op een Intel ICH9R controller. Heb nu al een aantal keer de melding gekregen dat er fouten op de array aanwezig waren. Aangezien individuele schijven in een array niet te troubleshooten zijn en ook SMART niet uitgelezen kunnen worden kon ik er nooit echt achter komen wat nu het probleem was.
Dat is controller specifiek. AMD controllers geven bijvoorbeeld wel aan dat er iets mis is in SMART van een bepaalde schijf door naar de betreffende SATA poort te wijzen.

Als je systeem offline kan, kan je elke schijf natuurlijk ook los diagnosticeren (SMART waardes uitlezen, tool van de fabrikant met non-destructieve tests eroverheen laten gaan...).

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Polster, welke hardeschijven gebruik je? Zijn het soms Samsung F1 hardeschijven, zo ja hoe oud zijn ze. Deze schijven staan er inmiddels bekend om niet goed in een RAID set te willen werken, al hoe wel nieuwere firmware versies verbetering zou geven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Nu online
Nee geen Samsungs maar Hitachi's.

Maar niemand weet of software raid-0 bootable te krijgen is? Misschien met een aparte partitie waar je de bootrecord op zet en welke niet in raid staat?
Pagina: 1