Toon posts:

[Zelfbouw Systeem] Overklaarbare crashes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

afgelopen zomer (eind juli om precies te zijn) besloot ik om een nieuwe pc samen te stellen, daarbij was de BBG van die maand een belangrijk hulpmiddel. Ik besloot het systeem in losse onderdelen te bestellen bij 4launch omdat zij vrij voordelig waren en alle onderdelen in huis hadden. Dit zijn de specs van het systeem:
  • Cooler Master Midi Tower Storm Scout
  • Cooler Master Voeding Realpower Pro 700W Modular
  • Intel Core i7 920 2.66GHz 4.8GT/s Box
  • Microsoft Windows Vista Home Prem. SP1 NL 1u 64bit OEM
  • MSI X58 Pro-E iX58, SATA2 RAID, GLAN
  • OCZ 3x2GB DDR3 SDRAM PC10666 CL8.0 i7 Triple
  • OCZ Solid State Disk 2.5", 60GB SATA, Vertex
  • Samsung 500GB SATA300 16MB, HD502HI
  • Scythe Processor Koeler Mugen 2 AMD & Intel
  • XFX Videokaart PCI-e Radeon HD4890 XXX 1GB DDR5 2xDVI/HDCP
De onderdelen werden vrij snel geleverd en met wat hulp had ik het systeem vrij snel draaiend. Maar toen begon het probleem, tijdens het spelen van de bijgeleverde game Hawx crashte het systeem voortdurend. Het scherm werd zwart, het geluid liep nog even door maar liep daarna ook vast. Ander gebruik van de pc verliep prima, films kijken, internetten, etc. Om een fout in het spel uit te sluiten probeerde ik Call of Duty: WaW te spelen, maar ook hier dezelfde crashes. De crashes gebeuren om willekeurige momenten in het spel en komen soms na 2 minuten, soms pas na 20 minuten. Het vreemde is echter dat het spel Football Manager 2009 wel probleemloos urenlang draait. Ik nam contact op met 4launch en sprak af om het systeem op te sturen voor een RMA.

Uit deze RMA kwam naar voren dat het geheugen opnieuw moest worden geconfigureerd. Dit was vrij snel gebeurd maar door wat administratieve foutjes stuurde 4launch het systeem een week te laat terug. Toen de pc dan eindelijk terug was testte ik natuurlijk meteen of de crashes verholpen waren. Helaas was dit niet het geval...Ik opnieuw contact opgenomen met 4launch en een nieuwe afspraak voor RMA gemaakt.

Deze RMA duurde weken tot ik het bericht kreeg dat er geen defect was geconstateerd. Een dag later was er toch weer wel wat geconstateerd: het moederbord zat iets te slap vastgeschroefd en de zware koeler zorgde ervoor dat het bord onder druk kwam te staan en bij zware last wel eens de crashes zou kunnen veroorzaken. Hierna heeft het nog 2 weken geduurd voordat ik (vandaag) het systeem eindelijk weer opgestuurd kreeg. Ondertussen werd mij 3x beloofd dat het systeem opgestuurd was of werd, wat niet het geval bleek.

Vandaag dus opnieuw getest met Call of Duty WaW en Medieval II: Total War en opnieuw bij beide spellen: een crash. Bij M2TW gebeurde dit dit keer zelfs niet eens ingame (gevecht) maar tijdens de weergave van de kaart (campaign map voor de insiders). Ik ben nu echt ten einde raad en gezien mijn recente ervaringen met 4launch zie ik het niet zo zitten om het systeem wéér terug te sturen naar hun. Nog even alles kort op een rijtje:

- systeem crasht tijdens games als Hawx, COD:WaW en M2TW, maar NIET bij Football Manager
- crasht op vrij willekeurige momenten
- scherm gaat op zwart of ik krijg een soort grijs testbeeld, geluid blijft iets langer hangen of blijft doorlopen
- het maakt niet uit of ik de game run vanaf de solid state disk of de gewone harde schijf
- heb getest op twee verschillende monitoren en één tv (op alledrie crashes)
- verschillende resoluties en grafische settings geprobeerd
- 4launch zegt verschillende CPU en geheugentests succesvol te hebben uitgevoerd
- 4launch zegt zelf MTW2 zonder problemen getest te hebben

Ik hoop dat één van jullie na zou willen denken over een mogelijke verklaring en/of suggesties heeft wat ik nu met systeem aanmoet. Ik ben namelijk echt ten einde raad. Alvast bedankt!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Je moet systematisch uitzoeken welke component brak is. Gedeeltelijk heb je dat al gedaan: harddisk en monitor zijn ok.

Nu de rest. Jou probleem zit in een van de volgende: voeding, moederbord, geheugen of videokaart of cpu. Omdat de problemen alleen optreden bij zware belasting kan het ook nog de koeling zijn. Weet je zeker dat je cpu-fan goed bevestigd zit en genoeg toeren maakt? Vaak kun je dit instellen in je BIOS.

Geheugen kun je eenvoudig zelf testen met een bootable cd met memtest oid. Gewoon booten en een nachtje laten lopen.

Voeding moet je gewoon even omwisselen met een andere die zeker weten goed is. Eigenlijk kun je het met de rest van de componenten ook zo doen, al hebben de meeste gelegenheidsknutselaars geen reserve cpu, moederbord of videokaart liggen. Maar het is de enige manier. Het hoort een beetje bij het zelf in elkaar knutselen van een pc.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

de koeling moet goed zijn, heb met open kast getest en draait prima. Ook met de stock koeling van de i7 crashte het systeem. Daarnaast zegt 4launch al de componenten allemaal afzonderlijk te hebben getest en ik heb helaas weinig tot geen reserveonderdelen thuis liggen. Toch is het misschien inderdaad een goed idee om deze dan even te lenen oid. Nog andere suggesties?

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04-2025

xp7amrkr

De enige echte!

Je kan niet met je kast open 'kijken' of de koeling goed is. Probeer eens met een programma als HWmonitor de temperaturen van je individuele componenten te bekijken?

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Topicstarter
xp7amrkr schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:28:
Je kan niet met je kast open 'kijken' of de koeling goed is. Probeer eens met een programma als HWmonitor de temperaturen van je individuele componenten te bekijken?
Oke gelijk even gedaan. Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/4599/cpuid.th.jpg

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:12

silitek

Tubes Only

Wat zijn de Temp's met name GPU, MCP en dergelijke. Hoe zijn de voedingslijnen? Post een screenshot van Everest b.v.

^^...Zijn dat Idle waardes? Hoe zijn ze in stress test?
Voltage van je GPU is ook aan de lage kant..deze moet toch tussen 1.2v en 1.45v. Manual je voltage eens in de BIOS van (auto) af ook je CPU voltage en je Mem.....

[ Voor 51% gewijzigd door silitek op 26-10-2009 21:22 ]

Tubes....It's what make music music!

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:56:
[...]

Oke gelijk even gedaan. Het resultaat:

[afbeelding]
Ik heb even naar je plaatje gekeken en de temperaturen zien er goed uit. Wat me wel opvalt is een groot verschil tussen de minimum en maximum cpu Vcore voltage. Deze zit tussen de 0,95V en 1,22V, en dit vind ik een redelijk verschil. Normaal hoort deze voor een Intel Core i7 1,2V nominaal en minimaal 1,16V onder load zijn. Jou 0,95V zit daar redelijk onder.

Probeer eens met Wprime je processor 100% te belasten en kijken wat je cpu Vcore voltage doet? Houd dan ook je cpu temperaturen in de gaten!

[ Voor 3% gewijzigd door xp7amrkr op 26-10-2009 21:05 ]

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Verwijderd

Topicstarter
Oke zal ik even doen, zal straks de resultaten posten.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
Met ^ hierboven. Ik vermoed dat je probleem in de voeding of in het moederbord zit omdat je crashes op willekeurige momenten optreden. Als het een probleem met de koeling was dan zou je telkens na ongeveer dezelfde tijd draaien problemen moeten krijgen.

Maar: meten is weten. Meet de voltages idle en onder vollast, probeer afzonderlijke metingen te doen tijdens belasting van de cpu en de gpu. Als ze tijdens belasting plotseling te laag worden dan kan je voeding ergens iets niet aan of is de regulator op je moederbord brak (dat laatste alleen bij hoge cpu belasting uiteraard).

Verwijderd

xp7amrkr schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:03:
Normaal hoort deze voor een Intel Core i7 1,2V nominaal en minimaal 1,16V onder load zijn. Jou 0,95V zit daar redelijk onder.
EIST? C1E?

Verwijderd

Topicstarter
Probeer eens met Wprime je processor 100% te belasten en kijken wat je cpu Vcore voltage doet? Houd dan ook je cpu temperaturen in de gaten!
Heb met Wprime de 1024 test gerund (neem aan dat je deze bedoelde?) en de CPU VCORE liep op naar 1.21 en bleef schommelen tussen de 1.21 en 1.22. Zie nu trouwens dat in idle de CPU VCORE ook schommelt tussen 0.94 en 1.20 en neemt daarbij allerlei tussenliggende waardes aan.

Screen van tijdens de 1024 test:

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/121/test1ok.th.jpg

Screen Everest (idle):

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/5562/everest1v.th.jpg

En bedankt voor de vele reacties!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:38:
Zie nu trouwens dat in idle de CPU VCORE ook schommelt tussen 0.94 en 1.20 en neemt daarbij allerlei tussenliggende waardes aan.
Zie dus boven jouw reactie. :P

Verwijderd

Topicstarter
Als je je vraag EIST? C1E bedoelt...sorry maar die termen zeggen mij niks dus help me even op weg aub :X

• silitek

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:38:
[...]

Heb met Wprime de 1024 test gerund (neem aan dat je deze bedoelde?) en de CPU VCORE liep op naar 1.21 en bleef schommelen tussen de 1.21 en 1.22. Zie nu trouwens dat in idle de CPU VCORE ook schommelt tussen 0.94 en 1.20 en neemt daarbij allerlei tussenliggende waardes aan.

Screen van tijdens de 1024 test:

[afbeelding]

Screen Everest (idle):

[afbeelding]

En bedankt voor de vele reacties!
Geen dank daar zijn we voor. Constateer 2 problemen..je voedinglijnen fluctueren te veel, stabiele voeding is een must.
En je northbridge/southbrige temp is behoorlijk, nu kunnen ze veel hebben maar 73graden is op het randje. Hoe is je caseflow?, en voel eens aan de heatsink ofdat tie idd zo heet is?.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:57:
Als je je vraag EIST? C1E bedoelt...sorry maar die termen zeggen mij niks dus help me even op weg aub :X
http://lmgtfy.com/?q=EIST+C1E

Verwijderd

Topicstarter
@ The_Mask

Ja ik had zelf ook uiteraard ook gegoogled maar overclocking e.d. heb ik nooit gedaan :/ . Weet wel wat het is maar daar houdt het dan ook wel mee op dus iets meer hulp graag.

@ Silitek

Caseflow lijkt prima, ventilatoren draaien allemaal goed en blazen veel koele lucht. De Heatsink voelt zeker niet heet aan.

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Voel je wel aan deze heatsink?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TO36xver5vfdmNzbpVJRxFTb/full.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik voelde aan die van de processor koeler :o Die heatsink op jouw plaatje kan ik niet bij omdat de koeler van de processor in de weg zit.....

Edit: ik hoor trouwens nu ook een zacht piepje dat een seconde of 10 continu is en dan 1 seconde verdwijnt om vervolgens weer 10 seconden hoorbaar te zijn enz enz....Kan niet echt horen waar het precies vandaan komt omdat het zo zacht is.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 22:32 ]

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:29:
[...]

Nee, ik voelde aan die van de processor koeler :o Die heatsink op jouw plaatje kan ik niet bij omdat de koeler van de processor in de weg zit.....
Als de temperatuurmetingen kloppen zou je daar je vingers aan moeten verbranden.

Verwijderd

Topicstarter
xp7amrkr schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:33:
[...]

Als de temperatuurmetingen kloppen zou je daar je vingers aan moeten verbranden.
Bedankt dat je me daar dan even aan wilt laten voelen :P. Maar stel dat de temperatuurmetingen kloppen..zou dit dan de crashes kunnen veroorzaken? En wat kan ik hier aan doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:17:
Weet wel wat het is maar daar houdt het dan ook wel mee op dus iets meer hulp graag.
Maar als je weet wat C1E en EIST doen wat wil je dan nog meer daar over weten? :p

Verwijderd

Topicstarter
Je probeert de wisselingen van voltniveau te verklaren adhv C1E en EIST?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:00:
Je probeert de wisselingen van voltniveau te verklaren adhv C1E en EIST?
Ja EIST en C1E zorgen beide ervoor dat de CPU terug klokt en volt als die niks te doen heeft om zo energie te besparen. :)

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
misschien een beetje dom, maar Vista heeft toch meer servicepacks? Wellicht dat daar een probleem in zit?
•Microsoft Windows Vista Home Prem. SP1

• lotje1
Designed specifically for the Intel® X58 chipset / Core i7
XMP Profile 1:
1333MHz 8-8-8-20 1.6*
XMP Profile 2:
1333MHz 7-7-7-20 1.6V*
Available 3GB and 6GB Triple Channel Optimized kits
Unbuffered
XTC Heatspreader**
Lifetime Warranty
1.65V EVP**
240 Pin DIMM

Al geprobeerd je geheugen op cl 7 te zetten? of op 1.65V?

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

Verkeerd gelezen!
Awrg, ik kon zweren dat ik dacht dat ik met de post onder mij deze aanpasten, maar nee hoor. Ik zet mezelf hier op Tweakers weer lekker voor schut :'(

[ Voor 178% gewijzigd door xp7amrkr op 27-10-2009 08:57 ]

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

lotje1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:48:
misschien een beetje dom, maar Vista heeft toch meer servicepacks? Wellicht dat daar een probleem in zit?
•Microsoft Windows Vista Home Prem. SP1
Dat zou helemaal niks uit mogen maken met betrekking tot stabiliteit van het systeem onder 'zware' belastingen.
lotje1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:56:
Designed specifically for the Intel® X58 chipset / Core i7
XMP Profile 1:
1333MHz 8-8-8-20 1.6*
XMP Profile 2:
1333MHz 7-7-7-20 1.6V*
Available 3GB and 6GB Triple Channel Optimized kits
Unbuffered
XTC Heatspreader**
Lifetime Warranty
1.65V EVP**
240 Pin DIMM

Al geprobeerd je geheugen op cl 7 te zetten? of op 1.65V?
Als de geheugen instellingen in BIOS op auto staan zou het gewoon moeten werken. Als de geheugen instellingen verkeerd stonden zou je überhaupt niet op kunnen starten.

@TS, heb je onderhand je vingers al verbrand gevoeld aan je northbridge?

Verwijderd

Topicstarter
@TS, heb je onderhand je vingers al verbrand gevoeld aan je northbridge?
[/quote]

Ja, toen het systeem aan het afsluiten was probeerde ik nog een keer te voelen en met wat moeite kon ik net de heatsink net een stukje aanraken, maar deze voelde niet heet aan, hoogstens een klein beetje warm.

De geheugeninstellingen in de BIOS zal ik zo eens naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb de BIOS even gecheckt en gelijk alle instellingen die me ook maar een beetje belangrijk leken opgeschreven:

CPU Feature:
  • Hyper Threading Support: Enabled
  • Execute Bit Support: Disabled
  • C1E Supoort: Enabled
  • Overspeed Protection: Enabled
Chipset Feature
  • HPET: Disabled
Advanced DRAM Config
  • 1N/2N Memory Timing: 2N
  • CAS Latency: 8
  • tRCD: 8 DRAM Clocks
  • tRP: 8 DRAM Clocks
  • tRAS: 20 DRAM Clocks
Clockgen Tuner:
  • CPU Amplitude Control: 800mV
  • PCI Express Amplitude Control: 800 mV
H/W Monitor:
  • Chassis Intrusion: Disabled
  • CPU Smart Fan Target: Disabled
  • IOH Temperature: 73
Cell Menu:
  • Intel EIST: Auto
  • CPU Voltage: Auto
  • DRAM Voltage: 160V (er staat een waarschuwing bij dat deze op 165V kan leiden tot schade????)
CL 7 setting kon ik niet vinden.

• silitek

silitek

Tubes Only

CL=CAS Latency staat op 8. Geheugen staat los zat. GPU voltage vast zetten op 1.2v...ga gamen en check de boel. Vastloper verhogen naar 1.3v. Als er tips worden gegeven is het nuttig om deze te volgen, 2de keer dat ik het aangeef.

;)

Edit MCP is in de BIOS met H/wmonitor nog steeds te heet op Idle zeker...heatsink was niet heet zei je, kan zijn een brakke sensor..dus. Probeer eens een extra fan rechtstreeks op je chipset. probleem is en/of voltage c.q hitte....daar moet je mee aan de gang.

[ Voor 35% gewijzigd door silitek op 27-10-2009 11:15 ]

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-02 15:55

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Ik heb met mijn zelfbouw ook veel problemen geahd in het begin en ik had het probleem wat xp7amrkr aan gaf. Mijn Northbridge werd veel te heet en kapte mijn systeem er ook mee. Ik had een leesfout gemaakt en een verkeerde koeler geinstalleerd. Je zou eens kunnen proberen dit component te koelen en de resultaten te testen.
Misschien een hele domme vraag, maar is je PC goed geaard? Ik weet uit eigen ervaringen dat geen aarde tot vreemde taferelen kan leiden. :)

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

KingTenteehje schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:19:
Ik heb met mijn zelfbouw ook veel problemen geahd in het begin en ik had het probleem wat xp7amrkr aan gaf. Mijn Northbridge werd veel te heet en kapte mijn systeem er ook mee. Ik had een leesfout gemaakt en een verkeerde koeler geinstalleerd.
Zover ik weet wordt elk moederbord met voor geïnstalleerde Northbridge koeler geleverd, er is een mogelijkheid dat deze er niet goed op zit, maar het lijkt me sterk dat de instabiliteit van het systeem daardoor veroorzaakt wordt. @TS, kan jij kijken of hij goed gemonteerd is? Kan je hem 'wiebelen'?

Verwijderd

Topicstarter
silitek schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:59:
CL=CAS Latency staat op 8. Geheugen staat los zat. GPU voltage vast zetten op 1.2v...ga gamen en check de boel. Vastloper verhogen naar 1.3v. Als er tips worden gegeven is het nuttig om deze te volgen, 2de keer dat ik het aangeef.
Zal dit meteen even proberen, heb er denk overheen gelezen toen je dit de 1e keer aangaf. PC is goed geaard. Ik zal straks even kijken of ik kan zien of de northbridge goed gemonteerd is.

Verwijderd

Topicstarter
Oke heb even geprobeerd de GPU voltage aan te passen maar dat is niet gelukt. In de BIOS kan ik deze optie niet vinden en na wat gegoogle heb ik het geprobeerd met Rivatuner i.c.m. GPU Voltage tuner maar deze gaf foutmeldingen en ik ben totaal onbekend met dit programma. Graag wat meer hulp bij hoe ik dit moet veranderen O+

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Je kunt beter wat systematischer gaan testen. Draai eens 12 uur wprime, gaat dat goed, is het niet je cpu. Draai ook eens flink lang memtest, gaat dat goed, is het niet je geheugen. Test ook eens een andere voeding, en videokaart om dat uit te sluiten.

Ik denk zelf dat het aan de videokaart ligt, omdat het alleen bij games mis gaat, maar daar kom je alleen maar achter door een ander kaart te testen. (Football manager is niet in 3D toch ? Dus het lijkt alleen mis te gaan als de videokaart in 3D mode zit)

[ Voor 7% gewijzigd door NATStudent op 27-10-2009 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Football Manager heeft wel een 3d weergave, maar ook als ik deze gebruik crasht het spel niet.

• lotje1
DRAM Voltage: 160V (er staat een waarschuwing bij dat deze op 165V kan leiden tot schade????)

Daarom staan er ook ** bij de 1.65 in het lijstje... betekent dat je garantie niet in gevaar komt als je deze instelling gebruikt

@xp7amrkr " Als de geheugen instellingen in BIOS op auto staan zou het gewoon moeten werken. Als de geheugen instellingen verkeerd stonden zou je überhaupt niet op kunnen starten."

Niet helemaal waar... Mijn bios stond op auto voor geheugen, maar mijn 10666 (1333mhz) geheugen stond in eerste instantie op 1066mhz. Systeem startte er evengoed om op, maar ik heb het wel aangepast

[ Voor 45% gewijzigd door lotje1 op 28-10-2009 04:56 ]

• xp7amrkr

xp7amrkr

De enige echte!

lotje1 schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 04:48:
Niet helemaal waar... Mijn bios stond op auto voor geheugen, maar mijn 10666 (1333mhz) geheugen stond in eerste instantie op 1066mhz. Systeem startte er evengoed om op, maar ik heb het wel aangepast
Dat klopt ook wel, je geheugen zal op die manier eerder underclocked zijn, maar dit zal niet de TS zijn rare vastlopers verklaren.

@Mod / TS, misschien een idee de topictitel even aan te passen naar Onverklaarbare crashes.

• lotje1
underclocked zal in de regel ook niet veel problemen moeten geven, maar je zult net zien, dat hier eoa uitzondering speelt.... :(
Pagina: 1