Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows7 ruineert boot partitie van mirror RAID regelmatig

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 12:40

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Ik heb een nieuwe PC gebouwd met daarin een mirror raid partitie. Hierop is Windows7 geinstalleerd en deze maakt tijdens de installatie een boot gedeelte aan van ~100Mb.

Hij loopt prima, maar ga een paar weken geleden na een dag of twee de melding dat hij niet meer kon opstarten. Na wat zoekwerk bleek dat de bootstore corrupted was; de data op de andere partities was prima leesbaar vanaf een boot cd. De bootstore was via de MS support tips ook niet meer te herstellen. Ik heb dan maar ook een complete nieuwe installatie gedaan.

Alleen, is nu na drie dagen hetzelfde probleem opgetreden: weer meldt windows dat hij niet meer kan booten (Volgends de persoon erachter: moest Windows uit hibernate komen en meldde deze dat er geen harde schijf meer was; bijrebooten weer de meldding over de bootstore.).

Wat zou de reden kunnen zijn dat Windows 7 steeds de bootinformatie verliest terwijl de rest van de data er nog gewoon op lijkt te staan? En waarom is deze ook niet te herstellen via de Windows rescue disc (ik krijg daar een medium not ready melding). Als ik de disks controleer komen ze daar prima doorheen.

Het systeem heeft een ASUS p5Q deluxe mobo, en de disks hangen aan de ICH10R controller welke ook zonder drivers of wat dan ook herkend wordt tijdens de installatie.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:53
Ik heb ongeveer hetzelfde met een data mirror.
De boot disk is een aparte disk maar de data heb ik gemirrord. De mirror verliest soms zijn redundantie.
Als de redundantie verloren is zie ik de redundante disk 2 keer. 1 keer als missing disk en 1 keer als onbekende disk. :(

De mirror is op 2 300Mb/s SATA schijven en mijn MB kan 150Mb/s SATA aan. Ik zal proberen of een jumpertje op de schijven om volledig terug te schakelen naar 150Mb/s helpt.
Een ander raar ding was dat ik de access mode op LARGE moest zetten, met AUTO kwam de computer niet door de BIOS boot heen, kwam zelfs niet meer in de BIOS settings. (Moest de SATA cables los halen en in BIOS setting weer aansluiten en dan na auto detect en LARGE kiezen)

De computer is een Shuttle SN25P met NFORCE4 ultra chipset. Volgens mij met de nieuwste (4 jaar oude) BIOS.

Enig idee?