[PHP/Cronjob] Opzetten nieuwsbrieven systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
Doel
Binnenkort ga ik beginnen met het ontwikkelen van een nieuwsbrieven systeem met behulp van PHP/MySQL en eventueel met gebruik van Cronjobs. Ik heb her en der op het internet gekeken hoe ik dit het beste kan doen, maar ik zit nog met een aantal vragen.

Het nieuwsbrieven systeem zal tijdens het eerste jaar naar verwachting zo'n 1000 e-mails per keer moeten versturen. Het systeem zal op de toekomst gebouwd worden, dat houdt in dat het aantal te verwerken e-mails steeds meer zal worden. Naar verwachting oplopend tot max 10.000 e-mails.

Er zal maar een aantal keren per jaar een nieuwsbrief worden verzonden. Mijn bedoeling is om de e-mails in de nachtelijke uurtjes te laten verzenden zodat dit zo goed als geen nadelige effecten heeft op de webhosting.

Voor de hosting van de website en e-mailserver wordt gebruik gemaakt van een VPS Mini-server van FXW.nl.

Server specs
Xeon Quad processoren
500MB RAM geheugen
10GB hardeschijf
500GB dataverkeer p/m

Voor het ontwikkelen van het nieuwsbrievensysteem wil ik gebruik gaan maken van PHP Swiftmailer. Swiftmailer heeft een functie voor het versturen van batch e-mail. Daarnaast heeft Swiftmailer voor het verwerken van een groot aantal e-mails een speciale plugin; AntiFlood plugin.

1e vraag
Kan Swiftmailer, eventueel in combinatie met de AntiFlood plugin, deze grote hoeveelheden te versturen e-mails tegelijk verwerken? Of moet er gebruik gemaakt worden van Cronjobs?

2e vraag
Kan de server met deze specs (met of zonder gebruik van Cronjobs) het aan?

3e vraag
Mocht voor het verwerken van deze hoeveelheid e-mails het gebruik van Cronjobs noodzakelijk zijn, hoe kan ik dit dan het beste inrichten? Bij een artikel op Netters.nl wordt gebruik gemaakt van MySQL in combinatie met Cronjobs. Is dit een goede oplossing?

Alvast mijn dank voor jullie hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hoewel ik swiftmail niet ken zou zo'n systeem meer dan geneog moeten zijn.

Wel goed afspraken maken met je hoster dat je geen spam aan het versturen bent, enkel de technische oplossing "antiflood" helpt niet tegen strak afgestelde anti spam smtp servers. Goede opt-in en opt-out is belangrijk in dergelijke afspraken.

cron? ja, iets moet de mails toch aanschoppen, maar dat ligt eraan wat de bron van de email adressen is.

zoek eens op "mail list manager" ofzo om wat voorbeelden van anderen te bekijken.

[ Voor 23% gewijzigd door leuk_he op 26-10-2009 16:52 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepFreeze.NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-03 08:01
leuk_he schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:46:
Hoewel ik swiftmail niet ken zou zo'n systeem meer dan geneog moeten zijn.

Wel goed afspraken maken met je hoster dat je geen spam aan het versturen bent, enkel de technische oplossing "antiflood" helpt niet tegen strak afgestelde anti spam smtp servers. Goede opt-in en opt-out is belangrijk in dergelijke afspraken.

cron? ja, iets moet de mails toch aanschoppen, maar dat ligt eraan wat de bron van de email adressen is.

zoek eens op "mail list manager" ofzo om wat voorbeelden van anderen te bekijken.
Uiteraard is er geen sprake van spam en de personen die deze e-mails zullen ontvangen hebben zich daar ook daadwerkelijk voor opgegeven.

Ik zal het inderdaad aan de webhoster voorleggen. Ze waren op de hoogte dat er in de toekomst nieuwsbrieven verstuurd zouden worden en volgens hun was dit gewoon mogelijk. Wellicht dat hun mij meer duidelijkheid kunnen geven voor het maximaal aantal te versturen e-mails per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:12

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Een cronjob voor het versturen kan prima werken mits je direct vanuit de commandline scripts kan uitvoeren. Dan heb je geen last van dat PHp maar 30 seconden mag runnen e.d.. 10.000 mails is erg weinig. Dit moet je in principe vrij snel kunnen afleveren. Als je je eigen mailserver kan en mag draaien dan is dat absoluut geen probleem.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Misschien eens een blik werpen op http://docs.php.net/manual/en/book.gearman.php het is misschien wat overdreven, maar je kunt er een mesage queue systeem mee opzetten.

Je frontend client schiet gewoon een mail opdracht al losse mailtjes in een queue, en je worker script haalt ze gewoon 1 voor 1 op uit de queue en verstuurd ze op de achtergrond. Voordeel van gearman is dat het platform onafhankelijk kan werken.

Driving a cadillac in a fool's parade.