Toon posts:

Vereisten aan multimedia laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb al een hele tijd rond gekeken op dit forum, maar mijn vragen zijn nog niet beantwoord, vandaar deze reactie.

Ik beschik op dit moment over een lcd tv (philips 32PFL7403D) en een home cinema systeem (Philips HTS9810) Mijn volgende investering wordt een laptop. Deze zal ik vervolgens het meeste gebruiken om films te downloaden en vervolgens via mijn tv en home cinema set af te spelen. Uiteraard wil ik in deze dan wel kunnen genieten van zowel goed beeld als dolby surround. Mijn tv heeft een aantal hdmi ingangen en een spdif out. Mijn home cinema set heeft een aantal optische ingangen, maar geen hdmi ingang.

Mijn vraag is, uitgaande van deze opstelling welke eisen ik moet stellen aan mijn laptop, en welke uitgangen er aanwezig dienen te zijn. Is het bijvoorbeeld mogelijk om de laptop middels hdmi op de tv aan te sluiten en de tv vervolgens via de spdif out op de hcs aan te sluiten. Beschik ik met een dergelijke opstelling over 5.1. geluid of enkel stereo? Of kan ik beter kijken naar een laptop met zowel een hdmi uitgang als een spdif uitgang zodat ik de laptop direct op de hcs kan aansluiten. Liever kies ik voor een andere opstelling, want het vereiste van een spdif out op een laptop beperkt mijn keuzevrijheid aanzienlijk.

Kan iemand mij voorzien van wijs advies? Ook m.b.t. de overige specificaties waarover de laptop dient te beschikken om films in hd kwaliteit op een aangesloten lcd tv te kunnen bekijken.

Alvast bedankt.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:16

FeaR

In GoT we trust

Om je toekomstige laptop met de tv aan te sluiten heb je een paar mogelijkheden. Ik ga er wel van uit dat je een laptop neemt met HDMI, want dat gaat gewoon het makkelijkste en op de meeste nieuwe laptops zit die aansluiting toch. Dus dan hoef je niet gaan prutsen met VGA :)

Maar met een laptop met HDMI zijn dit de mogelijkheden:
  • Laptop via HDMI (beeld en geluid) naar de tv, vanaf de tv een optische kabel naar de home cinema.
  • Laptop via HDMI (beeld) naar de tv, laptop met S/PDIF out (coax) naar de home cinema
Voordeel van de eerste is dat je maar één kabel hebt lopen naar de tv. Want de coax kabel vanuit de tv naar de home cinema kan ook gebruikt worden om geluid van andere inputs/zenders door te sturen naar de set. Nadeel is alleen dat Philips tv's alleen Dolby Digital door sturen via de S/PDIF uitgang. DTS wil niet altijd lukken. Soms wil DTS alleen via HDMI 4 en soms helemaal niet.

De tweede optie ben je verzekerd van DTS én Dolby Digital, want via S/PDIF kan beide formaten gewoon doorsturen als de laptop dat ondersteunt. Nadeel is wel dat je dan dus twee kabels vanaf je laptop hebt lopen.

Maar waar je sowieso op moet letten bij de aanschaf is dat de laptop zowel audio als video over de HDMI out kan sturen, want er zijn laptops die alleen beeld doen. En ook letten op dat het geluid niet standaard wordt gedownscaled naar 2.0, want dat zou zonde zijn.
Bovenstaande geldt ook voor de S/PDIF out. Dus dat deze het signaal in 5.1 door moet kunnen sturen en dus niet naar 2.0 downscalen en dan doorsturen.

Persoonlijk zou ik eerst een laptop zoeken die mooi in het budget valt en daarna pas kijken hoe je alles aan moet sluiten. Zo valt er namelijk nog weinig te zeggen en kan ik je alleen de bovenste twee "basis" manieren vertellen. Zoals gezegd hangt het één en ander ook van de laptop af :)
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:22:
Ook m.b.t. de overige specificaties waarover de laptop dient te beschikken om films in hd kwaliteit op een aangesloten lcd tv te kunnen bekijken.
Voor vragen met betrekking tot hardware(vereisten) van onder andere laptops hebben we een apart forum. Namelijk Complete Systemen & Laptops.

Die vragen graag daar stellen, dan houden we het hier op je vraag betreffende het beeld/geluid.
Wel van te voren even CSL Beleid en CSL FAQ doornemen voordat je post, want anders heb je misschien wel een slotje aan je topic hangen :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.