Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Alleereerst excuses voor vreemde topictitel.

Ik heb een probleem, sinds een jaar ben ik testanalist bij een financiëledienstverlener. Niet iets waar ik op had gehoopt nadat ik was afgestudeerd voor mijn HBO multimedia en vormgeving. Lang verhaal, laten we zeggen dat de recruiter lekker met mij meepraatte en mij beloftes deed die het bedrijf helemaal niet kan waar maken. Nu een jaar later ben ik druk opzoek naar een nieuwe baan die beter bij mij past.

Ik heb al 10+ sollicitatiebrieven de deur uit gedaan maar allemaal hetzelfde antwoord. "Bedankt voor uw interesse maar we zoeken iemand met meer ervaring." De meeste bedrijven heb ik gebeld om extra uitleg te krijgen. Allemaal zeiden ze dat ik relevante werkervaring mis. Leuk een jaar werkervaring maar het is als testanalist en dat sluit niet aan met wat ik wil doen. (interaction design, usability, user experience)

Hoe kan ik er nu voorzorgen dat ik relevante werkervaring krijg? Ik heb zelf al gedacht om wat boeken te gaan lezen, cursussen opgezocht maar dat nog is geen werkervaring. Voor mijn huidige baan werk ik 4 dagen in de week, ik heb dus genoeg uren over om er naast te "klussen"

Iemand ideeen?

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:59
Is het een idee om die ene dag per week ergens stage te lopen? Met een stage kun je zowel ervaring opdoen als ergens bij een organisatie binnenkomen. Als je daar dan een paar maanden zit, kun je wellicht doorstromen naar een 'echte' baan. En zo niet, dan bouw je toch die gevraagde ervaring op.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Loev
RAILGUNNER schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:28:
Is het een idee om die ene dag per week ergens stage te lopen? Met een stage kun je zowel ervaring opdoen als ergens bij een organisatie binnenkomen. Als je daar dan een paar maanden zit, kun je wellicht doorstromen naar een 'echte' baan. En zo niet, dan bouw je toch die gevraagde ervaring op.
Ik heb het met mijn teamgenoten er ook over gehad en ze zeiden hetzelfde. Hoorde ook dat afgestudeerden weer stage gaan lopen in de hoop ergens binnen te komen. De wereld op zijn kop als je het mij vraagt.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:59
Tja, ik heb hetzelfde gedaan. Na mijn HBO een maandje stage gelopen, daarna kon ik part-time in dienst komen en nu wellicht fulltime (zie ook mijn topic: Advies gevraagd - traineeship vormgeven). Is een mooie manier om ergens binnen te komen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
Multimedia en vormgeving. Dat is een van de sectoren waar ik al geen sollicitatiebrief zou sturen maar een soort van portfolio. Ben creatief en laat zien wat je in huis hebt. Sollicitanten multimedia en vormgeving zijn er in overvloed. Laat zien dat jij -ondanks dat je geen werkervaring hebt- echt wel kwaliteiten in huis hebt.

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

In aanvulling op dottie:

Je kunt natuurlijk ook voor jezelf beginnen. Juist in multimedia en vormgeving lijkt het me makkelijker om opdrachten te vinden dan banen? Desnoods begin je met de website van de plaatselijke voetbalvereniging, of een reclamespotje voor de toko van de buurman. Het hoeft niet meteen (veel) geld op te leveren of op hoog niveau te zijn (wel hoog afwerkingsniveau, maar geen high-profile), zolang het maar relevant is. Hoe meer je doet/gedaan hebt, hoe meer opdrachten je kunt binnenhalen. Als je dan toch nog de zekerheid van een baan wilt, heb je in elk geval ervaring, en laten zien dat je lef hebt en kansen kunt creeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Pooh op 26-10-2009 18:18 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Portfolio is mijn advies.

Let wel op dat er in die wereld om het leven wordt gepitched, en dat alleen de allerbesten in de Designhoek terrecht komen.

Het werken als Testanalist kan je overigens wel goed gebruiken om een basisloon te creeren. Testen levert qua verdiensten best op, en de kennis over de bedrijfskundige tak die je opdoet kan je altijd bij wat creatievere banen inzetten.

• Loev
Net een gesprek gehad met mijn testmanager. Hij vertelde mij over freelance.nl Die website ga ik in de gaten houden. Daarnaast ga ik een eigen website ga beginnen en daar gratis advies aanbieden over usability, user experience etc... aan iedereen die het nodig heeft maar er niet voor wil betalen. Zo bouw ik een portfolio op en ben ik ook direct aan het netwerken.
Pagina: 1