[VPN] welke cisco hardware nodig ?

Pagina: 1
Acties:

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-02 15:01
Ik wil een 2-tal ADSL verbindingen en een Ziggo verbinding met VPN aan elkaar knopen.

100 jaar geleden heb ik ooit eens een "cursus" cisco gedaan (op een 2500) en ik denk dat ik er uiteindelijk wel aan uit kom om de boel te configureren.

De vraag is alleen, welke hardware kan ik hier het best voor gebruiken ?

Het mag niet al te duur zijn, en het mogen ook zeker wat oudere FW's zijn (als ze voldoende 2e hands beschikbaar zijn)

Is bijvoorbeeld de Cisco RV082 een goed alternatief ?
Er moeten sowieso 2 site-to-site verbindingen en evt. 1 a 2 via een remote VPN client.

Verwijderd

Cisco 870 series kunnen prima wat jij wilt, zij hebben een crypto engine aan boord en kunnen hier naast eventueel nog vpdn server spelen.

Als je hiernaast het goede type kiest heb je de correcte dsl interface ook ingebouwd waardoor je alles met een enkel doosje kunt doen.

Zorg echter wel dat je voldoende cisco kennis hebt ! Er is nog al veel mogelijk met deze hardware / software.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 16:24 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kijk naar een CISCO887-K9 voor ADSL2 over een analoge lijn.
Deze router is iets krachtiger en even duur als een 877.

De wireless variant van de 887 ondersteund de N standaard.

Cisco RV082 is ex-Linksys.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Bud_s
OK, die cisco RV082 word hem dus niet, ik heb al wat mindere ervaringen met diverse linksys routertjes en AP's

Ik ga even kijken naar de 870 en 880 series, er hoeft niet perse een DSL of Cable interface in, het mogen gewoon 2 doosje blijven :-)

Ik heb wel redelijk kennis van netwerken en ook wel wat kennis van Cisco. Ik heb sowieso ook nog wat collega's die veel cisco kennis hebben, en we hebben ook nog internet en T-net :-)

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:38
Je kunt ook nog kijken naar de firewall series: ASA5505

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Bud_s
De prijs van die ASA5505 komt in ieder geval meer in de buurt van wat ik uit wil geven.

Is dit eigenlijk ook een ex-linksys of is die ASA5505 wel een echte Cisco ?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De ASA5500 is de opvolger van de PIX500 firewall en gebruikt ongeveer dezelfde commando's.
De grote broer van de ASA5505 is de ASA5580-40 en die kan 20 Gbps verstoken. ( Of je koopt een leuke sportwagen :P) Zeker geen ex-Linksys dus...

Hou er rekening mee dat de ASA een dedicated security apparaat is.
De ASA ondersteund Dual ISP's. (ISP link 1 faalt --> ISP link 2 neemt over.)

Wil je meer routeren (zoals het loadbalancen over verschillende ISP links ), dan kan je beter naar een router kijken. De ASA5500 is bovendien ethernet to ethernet only. Ze zijn bijvoorbeeld niet met ADSL / SDSL interfaces verkrijgbaar. Ook iets als DMVPN zit alleen op de routers en niet op de ASA.

SSL VPN (clientless via een webbrowser of via de Anyconnect client) voor remote users is wel beter geïmplementeerd op de ASA, dan op de routers.

Let er op dat de ASA5505 in diverse smaken verkrijgbaar is:
ASA5505-BUN-K9 - Max. 10 interne IP adressen / users
ASA5505-50-BUN-K9 - Max. 50 interne IP adressen / users
ASA5505-UL-BUN-K9 - Onbeperkt aantal interne IP adressen / users
ASA5505-SEC-BUN-K9 - Onbeperkt aantal interne IP adressen / users en wat extra features / performance, zoals meer connections, DMZ, VLAN trunking support en failover support.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Bud_s
Allemaal nog bedankt voor de info echter is het compleet wat anders geworden :-)

Een kennis van me kwam aan met 3 stuks Netscreen 5 XT voor 25 euro per stuk . . . tja, dan is de beslissing niet heel moeilijk

Nogmaals dank, misschien dat ik in de toekomst er nog wat aan heb
Pagina: 1