Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-08 14:39
Na aanleiding van het topic [NBBG Aanschaf] Multimedianotebook oktober 2009 heb ik besloten mijn huidige laptop nog een kans te geven en te proberen de drivers goed te krijgen zodat XP goed werkt. Zoals gezegd heb ik de laptop al 2x weggebracht naar een computerwinkel en die kregen het niet voor elkaar. Ik kan in apparaatbeheer niet zien welke drivers er missen. Ik denk dat dat ook het probleem is, dat bedrijf heeft wel drivers geinstalleerd, maar blijkbaar werken ze niet goed genoeg. Ik kan wel de problemen opnoemen die ik heb, ik hoop dat dat voldoende informatie geeft voor jullie?

Op dit moment is dat:
- De pc loopt af en toe vast, dan moet ik hem resetten.

- Installatieproblemen, recent tegengekomen bij Medal of Honour Spearheasd, het lukte me niet het spel online te spelen, toen heb ik het spel eraf gegooid en opnieuw geinstalleerd, maar dat lukt niet, elke keer als ik bij het originele spel Medal of Honour Allied Assault van cd1 naar cd2 ga loopt de installatie (niet heel windows) vast, zowel met originele cd's als met een gedownloade versie via Deamon, maar mss dat ik iets verkeerd doe bij deze installatie van de gedownloade versie. En dan heb ik het nog niet eens over de uitbreiding Spearhead en het online spelen daarvan.

- De muis hapert steeds, de usb-verbinding gaat steeds aan/uit/aan/uit, maar dat zou aan de muis liggen volgens dat bedrijf waar een kabelbreuk in zou zitten, dus ik zal s een nieuwe kopen.

- De ontvangst van het draadloos netwerk is heel slecht. De modem zou op automatisch staan en de beste verbinding kiezen en onder Vista zou hij bij het bedrijf erg goed zijn geweest, maar op XP hier is de verbinding al snel slecht of weg, dat heb ik ook op een ander netwerk ergens anders ervaren.

- De accu is snel leeg, ook als je niks met de laptop doet, 2 uur is lang.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Genoeg informatie om de drivers te vinden? Als het kan liever geen herinstallatie van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Misschien is het handig om te beginnen met de specificaties van de laptop. Want we moeten wel weten wat er in zit om de juiste drivers te vinden.

Belangrijk zijn oa:
- WLAN kaart (naam en type)
- Videochip
- Chipset
- Processor

Werken verder je Fn-toetsen wel naar behoren, net als alle andere knoppen? Download ook eens http://cpuid.com/cpuz.php en kijk hoe snel je processor loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Informatie uit Lavalys Everest:

Acer Aspire 6530G

AMD Turion X2 Dual Core Mobile RM-70 2000 MHZ
Instructieset x86, x86-64, MMX, 3DNow!, SSE, SSE2, SSE3
L1 Code Cache 64kb
L1 Data-cache 64kb
L2 Cache 512KB Asynchronous

3072 MB Werkgeheugen

ATI Mobility Radeon HD3650 1024 MB
Chiptype ATI Radeon Graphics Processor (0x9591)
DAC Type Internal DAC (400 MHZ)
Geinstalleerde Besturingssoftware ati2dvag (6.14.10.6844)

Netwerkadapter Windows netwerk:
Atheros AR5B91 Wireless Network Adapter
Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller

Informatie uit CPU-Z:
Code name Griffin
Brand ID 6
Package Socket S1 (638)
Technology 65 nm
Core VID 1.100 V
Family F
Ext. Family 11
Model 3
Ext. Model 3
Stepping 1
Revision LG-B1
Instructions MMX (+), 3DNow! (+), SSE, SSE2, SSE3, x86-64

Core Speed 1000 MHZ
Multiplier 5 (switchte een enkele korte keer naar 10 waardoor Core Speed 2000 MHZ wordt)
Bus Speed 200 MHZ
HT Link 1800 MHZ

L1 Data 2x64kb 2way
L1 Inst. 2x64kb 2way
Level 2 2x512kb 16way
Cores 2
Threads 2

3072 MB DDR2
NB Frequency 1600 MHZ
DRAM Frequency 333 MHZ
FSB DRAM 3:5

Graphics
Code Name RV635
Size 512MB

Nog meer info nodig? Vertel me dan even waar ik het kan vinden.
Knoppen doen het volgens mij allemaal goed.

[ Voor 4% gewijzigd door averagegamer op 28-10-2009 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Nog iets anders, ik zei dat de muisproblemen met de muis te maken hadden zoals het computerbedrijf zei, maar met mn nieuwe G5 heb ik het probleem ook, het gebeurde net voor het eerst, voor de rest deed ie het prima. Maar je hoort het geluid dat je iets uit de USB-poort haalt en dan weer dat je het erin doet en daartussen kun je hem niet gebruiken, dus mss is er iets mis met de USB-poort? Ik weet het niet, want ik heb het bij andere apparaten nooit gemerkt en deze muis doet het sowieso veel beter.

Owja, gister had ik de laptop op mn bed staan en toen liep ie meerdere keren achter elkaar vast en was ie erg heet, ik denk dat de temperatuur daar wel wat mee te maken heeft. Voordat hij naar het computerbedrijf is geweest viel hij ook wel eens uit vanwege de hitte, dat doet ie nu niet meer omdat ze wat dingen schoon hebben gemaakt.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik wordt gek van deze laptop waar ik niks mee kan.

[ Voor 5% gewijzigd door averagegamer op 28-10-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
guys? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
GenetX en Damarcus? Jullie hadden gezegd dat jullie wel mijn XP misschien wel aan de praat zouden krijgen, maar ik hoor niks, zijn jullie druk bezig? Ik hoop dat jullie kunnen helpen, anders zet ik maar een andere windows erop, maar geen idee of dan wel alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
My bad, deels ontgaan en deels geen tijd gehad.

Laten we beginnen met je WLAN, die drivers zouden er wel moeten zijn voor Windows XP. Al is WLAn beter in Vista en nog veel beter geworden in Windows 7, zou het gewoon moeten werken. Probeer in ieder geval maar eens een driver update vanaf de site van Atheros zelf, ze moeten daar staan. Wel is het hetzelfde type als ik ook in een laptop thuis heb, en dat is niet zo super... Eventueel zou je nog tijdelijk een 2e hands kaartje kunnen nemen van Intel ofzo, die zijn wel te vinden en in te bouwen.

Op je videokaart kom ik later wel even terug. Je kan het zelf proberen middels de ATI Modtool (google maar even). Daarmee kun je drivers modden zodat ze installeren op een laptop. Dat omdat ATI het officieel niet ondersteund en je aangewezen bent op Acer, die doorgaans ook geen drivers gaat updaten ivm testen. En ja, een merk dat stunt met de prijzen biedt doorgaans helaas minder ondersteuning. Wel heb je een M780G chipset met IGP en ATI PowerXpress. Dat is een trucje in Vista en kan niet in Windows XP vziw. We moeten later wel duidelijk checken dat door gebrek aan ondersteuning in XP wel de HD 3650 wordt gebruikt, en niet de HD3200 van je chipset.

Eventuele problemen met de chipset zouden ook via de ATI driver op te lossen zijn. Anders ben ik bang dat het USB probleem echt hardwarematig is en iets voor Acer zou moeten zijn.

Verder lijkt de CPU wel te throttelen, dus daar ligt geen probleem met de AMD driver. Maar je hebt het over hitte. zou je eens de temperaturen in de gaten kunnen houden met bijvoorbeeld Everest, Notebook Hardware Control of Speedfan. Wat is warm? Geef eens de temperaturen bij het internettten (na een tijdje werken) en de temperaturen bij het stressen door een game ofzo te laten lopen. handig is om dat met 3Dmark06 te doen, dan kun je ook gelijk de scores daarvan doorgeven :)
Owja, gister had ik de laptop op mn bed staan en toen liep ie meerdere keren achter elkaar vast en was ie erg heet, ik denk dat de temperatuur daar wel wat mee te maken heeft. Voordat hij naar het computerbedrijf is geweest viel hij ook wel eens uit vanwege de hitte, dat doet ie nu niet meer omdat ze wat dingen schoon hebben gemaakt.
Oh, en doe dat NOOIT MEER. Een laptop op je bed, überhaupt op stof, zetten maakt je laptop echt kapot. Jou laptop zou niet de eerste zijn. Op je bed is je laptop relatief zwaar waardoor deze helemaal wegzakt in de stof. Niet alleen worden je luchtinlaat/uitlaat geblokkeerd, maar kan de notebook ook nergens anders zijn warmte kwijt, sterker nog, het stof houdt de warmte vast. Een deken is om je lichaamswarmte vast te houden, voor jou prettig. Een laptop wil zijn warmte echter het liefste kwijt ;). Zet hem dus altijd op een rechte ondergrond zoals een tafel. Op je schoot kan ook wel omdat daar minder geblokkeerd wordt, maar op stof. Nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik kan hem dus niet op mn bed zetten en moet ook geen lange accuduur verwachten, waarom koop ik eigenlijk geen desktop? ;) Overigens is het meestal zo dat ik hem op het dekbed op schoot zet en dan zijn de zijgaten nog wel open. Eerst viel de laptop vaak gewoon helemaal uit, dat kwam door de hitte, dat doet ie niet meer sinds ie bij het pcbedrijf is geweest. maar hij loopt wel af en toe vast, dat zou niks met de hitte te maken moeten hebben, maar ik vond hem wel weer erg heet, maar goed, dat wordt ie sowieso.

Ik lees veel tips over drivers en dingen modden en aanpassen etc. Het is niet dat ik er de moeite niet voor wil nemen, maar zoals je weet ben ik daar geen ster in en ik vraag me af of wat ik op internet ga zoeken (voor zover ik dat nog niet gezocht heb) iets toevoegd aan wat het pcbedrijf al gedaan heeft, die heeft ook al overal naar drivers etc gezocht, ook van andere merken, maar die waren te veel afgeschermd.

Ik hoopte eigenlijk dat jij voor mij de goede drivers zou willen opzoeken, maar als je daar geen tijd/zin in hebt snap ik dat.

Misschien moet ik toch maar over die drempel heen en naar een volgende Windows-versie gaan, waar hopelijk wel alles naar behoren werkt, misschien dat dat nog de beste oplossing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Oh, ik wil er best de tijd in steken, maar ik vind het belangrijker om eerst te achterhalen wat de exacte staat is van de notebook. Uitvallen kan en mag gewoon niet, dus nogmaals de vraag of je even de temperaturen kunt vermelden. Want bij de meeste notebooks is dat toch het probleem.

Verder is de modtool niet heel moeilijk. Kwestie van de ATI Drivers downloaden van game.amd.com. Die zijn voor de desktop, laat hem installeren, dan worden de drivers ergens uitgepakt, en daarna stop je de installatie. Daarna haal je de modtool over die map waarna je vanuit die map setup.exe kan draaien waarop je de laatste drivers krijgt.

Op http://www.radarsync.com/..._wireless_network_adapter heb je iig drivers voor je WLAN die je kunt proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
GENETX schreef op zondag 01 november 2009 @ 11:50:
Oh, ik wil er best de tijd in steken, maar ik vind het belangrijker om eerst te achterhalen wat de exacte staat is van de notebook. Uitvallen kan en mag gewoon niet, dus nogmaals de vraag of je even de temperaturen kunt vermelden. Want bij de meeste notebooks is dat toch het probleem.

Verder is de modtool niet heel moeilijk. Kwestie van de ATI Drivers downloaden van game.amd.com. Die zijn voor de desktop, laat hem installeren, dan worden de drivers ergens uitgepakt, en daarna stop je de installatie. Daarna haal je de modtool over die map waarna je vanuit die map setup.exe kan draaien waarop je de laatste drivers krijgt.

Op http://www.radarsync.com/..._wireless_network_adapter heb je iig drivers voor je WLAN die je kunt proberen.
Maar hij valt niet meer uit heh, hij loopt vast. En dan moet ik hem resetten en dat doet ie ook als ie niet zo heet is volgens mij. En ik vraag me af hoe dat gaat met al die drivers door elkaar heen, kan dat geen kwaad?

Ik heb op die site van Atheros gekeken, ik wordt daar geen wijs uit, dr staan zoveel drivers, ik heb geen idee welke ik moet hebben, kan je niet de directe link geven of de naam erbij zetten? Bovendien is er al een driver van Atheros geinstalleerd.

En met die videokaart, hoe bedoel je met de installatie stoppen? Dan heb je toch niks? Waar moet ik hem stoppen?

En wat moet ik voor de andere problemen voor drivers hebben?

Max Temps met CPUID na driekwartier internetten zonder kabel in het stopcontact:

ACPI 61 graden
Processor core 1 55 core 2 56
Videokaart (wordt toch overal als HD3650 genoemd, dus hij zal niet op de 3200 draaien lijkt me, alhoewel dat wel de problemen zou verklaren) 48
Harde schijf 37

Lijkt me niet te hoog, hij voelt ook absoluut niet warm linksachter aan de onderkant, waar je soms een ei op kon bakken.

Na een tijdje Fifa 10 spelen (super lelijk, zelfs op hoog niveau :S ook grafisch probleem of gewoon lelijk spel?)
ACPI 80 graden
Processor core 1 80 core 2 81
Videokaart 76
Harde schijf 40

en dat was hoger in de tijd dat ie nog wel uitviel, dus dat heeft dat bedrijfje wel goed gedaan.

[ Voor 38% gewijzigd door averagegamer op 01-11-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ik heb de Wlan driver gedownload, de nieuwste van XP, helemaal bovenaan, hij maakte daarna opnieuw verbinding, maar als ik 5 meter wegloop is de ontvangst al weer laag, heb op game.ati de xp 64 catalyst full gedownload en geinstalleerd, dan installeert ie wat in ati/support en dan komt er een vol scherm van ati, dan een balkje en dan stopt ie met de foutmelding dat ie alleen in administrator mode verder kan, toen heb ik de MMDotNETSetup1210 geinstalleerd en die map in ati/support geinstalleerd, toen ie klaar was de issetup gedraaid, maar dan komt ie weer bij de foutmelding dat ie alleen in de administrator mode verder kan, maar ik heb een administrator account :S Hoe kan dat en hoe moet ik dat oplossen? Heb ik het verder wel goed gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ik ben er achter gekomen dat het USB-probleem niet muis-gerelateerd is, maar ook met andere apparaten voorkomt, zoals mijn telefoon. Dit schiet volgens mij niet op, en ik denk dat ik binnenkort maar de bestanden op mn externe harde schijf ga zetten, en Windows Vista er weer op zet, alle service packs erover, dan heb ik wel een irritante windows waar alles nieuw is en ergens anders zit, maar dan werkt alles hopelijk ten minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb deze laptop ook, en windows 7 ultimate werkt ook goed. Zelfs sneller dan Vista ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averagegamer
Ja, het is XP dat problemen geeft een aangezien die niet 1,2,3 opgelost zijn ga ik denk ik ook voor een andere Windows. Liefst 7, maar dat kost weer veel geld, of downloaden, maar dan zit je weer zonder support en met eventuele problemen.
Pagina: 1