beeldherkenning toepassen op hooibundels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieckje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-03-2024
Vooraf: ik ben eigenlijk niet zeker of dit in het juiste forum hoort maar heb geen idee in welk forum dit anders hoort.

Goeiedag,

mijn naam is Stijn Blieck en ben laatstejaar student industrieel ingenieur elektromechanica.

Als laatstejaar moet ik dus ook een thesis maken. Hierin wordt met beeldherkenning gewerkt.
Om het vooraf even duidelijk te maken: het is dus niet de bedoeling zelf iets te ontwikkelen ofzo. Enkel toepassen van bestaande technieken op dit specifiek project.

de beeldherkenning zal worden toegepast in een labo voor verwerking van graangewassen.
Ze zal boven een container gevuld met schoven (kleine bundels van hooi van plusminus 4-6 kg) komen te staan en volgende functies moeten uitvoeren:
- herkennen van de individuele schoven in de stapel (maar vooral van het touwtje waarmee het schoof is samengebonden)
- herkennen hoe deze georienteerd liggen tov een vast xy-assenstelsel
(- eventueel ook nog bepalen hoe "diep" deze onder de camera liggen maar dat valt nog te bezien in hoeverre dat mogelijk is, anders wordt daarvoor naar een alternatief gezocht)
Voor de herkenning had ik al zitten denken om een touwtje met een opvallend verschillend kleur tov het gewas te gebruiken en de beeldherkenning vooral dit touwtje doen herkennen en daarop bovenstaande acties uit te voeren (aangezien het touwtje haaks op de richting van de stengels van de hooibundel ligt).
foto container:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2ztdb82.jpg
foto individuele schoof:
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/16jh9ug.jpg
Daarna zal een PnP (pick and place) aangestuurd worden via de beeldherkenning (maar dat zijn voorlopig problemen voor later).
Probleem is vooral dat ik eig niet weet welke programma's op de markt bestaan die deze toepassing kunnen uitvoeren.

Mijn promotoren op school stelden matlab voor, met hierbij de toolbox matlabimageviewbox. Ze vertelden mij dat voor het programma (en dan vooral de toolbox) goede uitleg op internet (wikipedia, fora's) bestaat maar ik vind die maar niet.
Zijn er daarnaast ook freeware alternatieven voor deze bewerkingen (welke het handigst zou zijn omdat ik die dan direct zou kunnen gebruiken).

Dank bij voorbaat,
Stijn

ps2: sorry als het bericht wat knullig overkomt. Het is allemaal nog een beetje nieuw voor mij ;)

edit: foto's toegevoegd

[ Voor 9% gewijzigd door blieckje op 26-10-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je kan foto's ook uploaden op bijvoorbeeld tinypic.com en hier het linkje plaatsen!
code:
1
[img]www.linkjevantinypic.com[/img]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik mis eigenlijk een vraag in het topic. In je TS zie ik nergens een vraagteken staan, en dus weet ik ook niet precies wat je vraag nu is. Wil je weten hoe je dit het best op kunt zetten? Of wil je software hebben waar je dit mee kunt implementeren?

Verder is het ook interessant om wat meer informatie te geven over wat je allemaal al geprobeerd hebt, en tegen welke problemen je oploopt. Het is immers niet de bedoeling dat wij jouw thesis gaan schrijven lijkt me. Meedenken kunnen we uiteraard wel, maar dan hebben we wel een wat concretere vraag nodig, en wat meer input van jouw kant.

offtopic:
Om foto's te uploaden kun je in de karmastore het Fotoalbum "kopen". Echter zal jij daar nog niet genoeg karma voor hebben. Je kan ook gewoon externe plaatjes invoegen met de [img] tag zoals CLB laat zien

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:38
blieckje schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:32:
Probleem is vooral dat ik eig niet weet welke programma's op de markt bestaan die deze toepassing kunnen uitvoeren.

Mijn promotoren op school stelden matlab voor, met hierbij de toolbox matlabimageviewbox. Ze vertelden mij dat voor het programma (en dan vooral de toolbox) goede uitleg op internet (wikipedia, fora's) bestaat maar ik vind die maar niet.
Zijn er daarnaast ook freeware alternatieven voor deze bewerkingen (welke het handigst zou zijn omdat ik die dan direct zou kunnen gebruiken)? <--
dat lijkt mij toch een duidelijke vraag met uitleg van welk probleem hij tegen aan loopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 18:39

Matis

Rubber Rocket

Wij hebben op school met een beeldherkennings/analyse programma gewerkt. Ik zal eens even zoeken of ik een naam kan opduikelen voor je ;)
edit;

gevonden: http://www.vdlmv.nl/visionlab.html

Dat hebben wij gebruikt, wel de geregistreerde versie, ik weet niet of de demo doet wat jij wilt...

[ Voor 37% gewijzigd door Matis op 26-10-2009 12:24 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Caelorum schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:19:
[...]

dat lijkt mij toch een duidelijke vraag met uitleg van welk probleem hij tegen aan loopt ;)
Daarom stel ik ook expliciet de vraag
Wil je weten hoe je dit het best op kunt zetten? Of wil je software hebben waar je dit mee kunt implementeren?
Als het echt puur om de freeware alternatieven gaat, dan is het hier in SEA namelijk niet op zijn plek ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:53
Het lijkt me sterk dat als je zoekt op de Image Toolbox van Matlab voor tutorials, dat je dan niets vindt. Er zitten bij Matlab ook een flink aantal voorbeelden/demo's in de help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet geheel van toepassing, of juist wel ;)
Ben op het moment aan het inlezen over face-detection en dan kom je toch regelmatig de Intel OpenCV library tegen. Hier omheen zijn al wat .Net (en andere) implementaties voor gebouwd. Misschien iets om even naar te kijken of het voor jouw van toepassing is ?

Een .Net implementatie met voorbeelden: http://www.emgu.com/wiki/index.php/Code_Gallery

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Dit is een hele handige pagina voor matlab:

http://www.csse.uwa.edu.au/~pk/research/matlabfns/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blieckje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-03-2024
Eerst: dank voor alle reacties, alle hulp is altijd welkom :)

@ CLB: merci, nu ken ik dat ook.
@ Woy:
- 't is vooral weten welke software er bestaat. Dat is allemaal nieuw voor mij, dus vraag ik wat hulp om te weten wat op de markt bestaat.
- 't is niet dat er enkel freeware mag gebruikt worden. Maar als er freeware bestaat dat evengoed werkt, waarom dan niet?
@ de rest: merci voor de links en hulp.

Om het eventjes duidelijk te maken: wat heb ik al geprobeerd: niet veel (buiten dan algemeen opzoekwerk naar beeldherkenningsprogramma's). Toen ik de eerste maal naar het bedrijf ben geweest, had ik blijkbaar gesproken met de "algemeen directeur" van de afdeling die wel iets van de opdracht wist maar niets specifiek. Vandaag met mijn promotor. Van hem heb ik meer duidelijkheid verkregen + vele nuttige tips. Ik hoop dus dat ik vanaf morgen meer gerichtere vragen zal kunnen stellen (zie hieronder) als dat nog nodig zou zijn (wss wel ;) ).
Ik ben vandaag naar het bedrijf ("Case New Holland" voor de geïnteresseerden) geweest en heb daar dezelfde vraag gesteld. Blijkt dat ze daar op de automatisatie ook al werken met beeldherkenning (wat ik tot nu toe niet wist). Gelukkig voor mij willen ze hun software ter beschikking stellen samen met hun kennis :) .
Dus morgen opnieuw afgesproken en eerst eens zien wat de mannen van cnh en hun programma's te zeggen hebben alvorens verder te zoeken op andere software.

Dank voor alles,
Stijn
Pagina: 1