Randen blokkeren/beveiligen in excel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaSilva
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-04 18:25
Goedemorgen,

Ik zit met een uitdaging: in excel 2003 heb ik een plannings overzicht gemaakt waarbij ik een heel aantal randen heb opgemaakt via randopmaak.
Nu wil ik graag weten of deze randen op de een of andere manier zijn te beveiligen of blokkeren, zodat bij copy/past acties (wat in deze planningssheet vaak gebeurt) de randen gewoon blijven staan zoals vooraf ingesteld.

Ik heb het nergens kunnen terugvinden via google en in het archief van tweakers. Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het probleem is dat er volgens mij geen aparte beveiliging is voor opmaak en inhoud. Wel kun je kiezen voor plakken speciaal->unicode tekst, of paste->no borders, waardoor je je randen behoudt. Met de Macro-recorder zou je dit eenvoudig achter ctrl-v kunnen zetten. Dat kun je dan bewerken zodat het iets vaker werkt, iets als:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Sub Macro1()
'
' Macro1 Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+v
'
    On Error Resume Next
    Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteAllExceptBorders, Operation:=xlNone, _
        SkipBlanks:=False, Transpose:=False
    ActiveSheet.PasteSpecial Format:="Unicode Text", Link:=False, _
        DisplayAsIcon:=False
End Sub

Niet mooi, maar doet wel ongeveer wat je wilt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaSilva
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-04 18:25
Oké, bedankt Pedorus,

Hier kan ik wel wat mee. Het jammer blijft dat de opmaak op zich niet te beveiligen is binnen excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:19
Een andere workaround is om je layout via een macro opnieuw te maken op het moment dat er een change (of het beste bijpassende event) plaatsvind in je worksheet. Het is idd vreemd dat het veranderen van layout an sich onder protection valt, maar niet meer zodra je copy/paste gebruikt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef