Kwaliteitsverlies van 4,5m VGA Kabel oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-04 13:06
Beste mede Tweakers,

Ik heb de volgende opzet:
PC -> DVI naar VGA Adapter -> 3m VGA Kabel -> 1,5m VGA Verleng Kabel -> 26" 720p ( 1366*768 ) LCD TV
(Op deze TV kijk ik laatste tijd steeds vaker HD Films waarbij ik het probleem ontdekt heb)

Het probleem:
Beelden zijn niet helder; er is een soort 'schaduw' naar de rechterkant. Ik heb een foto gemaakt waar het probleem duidelijk zichtbaar is, daarbij heb ik het probleem nog eens nader omcirkeld.
Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/4237/probleem.jpg

Na de volgende combinaties van kabels, beeldschermen en videokaarten heb ik het volgende kunnen concluderen:
- Scherm is hardwarematig in orde ( Probleem komt niet voor met Xbox360 / Laptop -> HDMI Kabel -> LCD )
- Videokaart is in orde ( Probleem komt niet voor met PC -> Scherm met vaste DVI Kabel )

Ik heb hieruit de conclusie getrokken dat het kwaliteitsverlies dus ergens in de eerdergenoemde opstelling van kabels en adapters plaatsvindt. De conversie van digitaal -> Analoog -> Digitaal samen met de analoge kabel lijkt mij een aannemelijk oorzaak van dit probleem. ( Is dit inderdaad een eerlijke aanname? )

De oplossing
Om een degelijke oplossing te vinden geef ik jullie de in/uitgangen van de hardware:
TV:
- 2x HDMI In
- 1x VGA in
- 1x Component in

PC:
- 2x DVI uit

De enige manier om geen digitaal/analoog conversie te laten plaats vinden, is om een kabel van DVI naar HDMI te gebruiken. Een zoals deze:
http://www.alternate.nl/html/product....

Mijn vraag aan jullie is:
Lost dit inderdaad mijn probleem op? En zo niet, wat is wel een goede oplossing?

Ik kijk uit naar jullie reacties

Met Vriendelijke Groet

reb3lzrr

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Koop een betere vga kabel
Ik heb hier een kabel van 1,5 meter een een kabel van 5 meter zitten en totaal geen reflecties. Helemaal scherp

hdmi zal ook wel werken, maar had die niet officieel een maximale lengte ?

[ Voor 22% gewijzigd door Fish op 26-10-2009 00:21 ]

Iperf

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dvi>hdmi blokje zou de oplossing zijn voor dit probleem.
kwaliteit van de vga kabel die je nu gebruikt laar duidelijk te wensen over. een betere vga kabel is duurder dan een hdmikabel (waarbij kwaliteit niet uitmaakt).

@fish: als je een hdmi kabel gebruikt met een beetje dikke bedrading erin kan je makkelijk 10 meter halen met hdmi. die 5 euro kabels van de action gaan het dus niet redden. :9

[ Voor 88% gewijzigd door flippy op 26-10-2009 00:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Hier heb ik een VGA kabel naar mijn TV hangen van 10 meter. Werkt perfect op een resolutie van 1360*768. Is wel een redelijk dikke kabel.

http://specs.tweak.to/16567

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 09:19
Ik zou ten eerste zorgen dat je zo min mogelijk adapters en verlengkabels, blokjes etc gaat gebruiken.
Bij elke extra adapter verlies je 1.5 ohm, dat kan dus best wel snel oplopen.

Digitaal zal je NIKS verliezen, het doet het of het doet het niet...
Daarom zou ik zeker voor die DVI-HDMI kabel gaan, een VGA kabel is duurder en lomper, ik zou daar niet meer in investeren!