[HDD] .rar bestand veroorzaakt uitvallen HDD

Pagina: 1
Acties:

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
Ik heb een Samsung 501LJ die ik als download schijf gebruik, dus al mijn downloads van usenet gaan daarnaartoe. De schijf doet naast schrijven en lezen voornamelijk par en rar werk, dus repareren en uitpakken van archives.

Een week terug was ik een film aan het uitpakken (opgedeeld in meerdere .rar's), en viel mijn schijf ineens uit, gepaard met een klik-geluid. Het bleef klikken als een seconde teller, en was nergens meer te vinden in Windows. Bij een soft-reset stopte het klik-geluid, maar verscheen de hdd nog niet in de bios. Pas als ik de computer uit deed, en weer aan, verscheen het weer alsof er niks aan de hand was. Vervolgens ging ik de film weer uitpakken, en gebeurde hetzelfde. En ook op dezelfde punt, een van de .rar bestanden veroorzaakte dit. Vervolgens heb ik maar de hele map verwijderd.

Verder geen probleem meer gehad met de schijf tot nu. Wederom gaat het om een rar bestand, en valt mijn schijf uit met een tikkend geluid. Nu heb ik geprobeerd om de bestanden naar een ander schijf te kopieren, maar dan valt het ook uit.

Na een hoop diagnostiek uit te hebben gevoerd (HD Tune, Samsung utility, smart waardes bekijken), kom ik niet echt verder. Volgens al die programma's is mijn schijf gewoon gezond.

Mijn (relevante) systeem:
Intel E5200
Gigabyte P35C-DS3R
Samsung 501LJ (OS)
Samsung 501LJ (Download, deze dus)
Windows 7

Heeft iemand een idee? Is het gewoon dat ik wat brakke bestanden download, of is mijn schijf aan het doodgaan?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Klikken is nooit goed, en kan ook niet worden veroorzaakt door een corrupt bestand. Waneer een bestand niet goed is zal gewoon de data zoals die op de schijf staat gelezen worden, maar het openende programma weet niet wat het met de verkeerde gegevens moet. Een corrupte sector op je schijf zal resulteren in het niet kunnen openen, of steeds andere data in hetzelfde bestand.

Voer een uitgebreide controle uit met een hiervoor geschikt programma, zoals deze. Al gebruikt? RMA!

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:05
Ik zou sowieso een backup maken van de data op die schijf (als het belangrijk is tenminste) want klikken is nooit goed, wat een programma ook zegt.

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 10:39
Ik gebruik het puur als wisselschijf dus er staat niks belangrijks op, dank je. Die Samsung util had ik al gebruikt. Toch vreemd dat die utilities niks vinden.

edit: RMA dus. Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door ejtnaj op 26-10-2009 00:09 ]

Verwijderd

heb je al een aantal x een low level format op de schijf uitgevoerd?

Ondanks dat het lijkt op een doodgaande schijf gezien je precies weet te vertellen wanneer het gebeurt zou een low level misschien kunnen helpen.

Ik heb hier meerdere samsung schijven (vanwege de stilte) maar ik had er 3 die allemaal zo nu en dan tikte. via HUTIL gaf ie meerdere keren aan dat de schijf bad sectors had en dat ik contact met support op moest nemen en de log kon overhandigen. zelfs na meerdere formats nog steeds de zelfde fouten.

edit: mijn schijven stopten er overigens niet mee tot een reboot maar de schijf gaf een geluid van iets wat lijkt op te spinnen gevolgd door een tik en daarna draaide ie weer verder. zeer verveld want de eerste schijf die het had fungeerde als c: waardoor windows dus bevroor voor de paar seconden waar deze bovenstaande cycle zich voltrok

Maar uiteindelijk heb ik na elke schijf meerdere keren achter elkaar een low level heb gedaan nooit meer problemen met de schijven gehad en komen de schijven gewoon weer goed door de test heen.

Misschien is het geen verkeerd idee om dat eerst te doen

Want een schijf RMA sturen terwijl HUTIL aangeeft gezond te zijn is niet aan te raden. de RMA afdeling zal de schijf gewoon weer retourneren aan je met een vervelend onderzoekskosten factuurtje omdat de schijf gewoon goed lijkt te werken

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 00:24 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Voeding niet goed, meet je stroom eens liefst op het moment van uitvallen.
Probeer eens een andere voeding.

Teveel apparaten op een kabel van de voeding zitten, waardoor stroom kort wegvalt.

Stekkers en kabels nakijken of ze nog goed vastzitten.

Hd in een andere pc testen of het hier ook gebeurd, als het hier ook gebeurd, weggooien.

Verwijderd

jan99999 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:33:
Hd in een andere pc testen of het hier ook gebeurd, als het hier ook gebeurd, weggooien.
dat is ook weer wat kort door de bocht :X
Pagina: 1