Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.404inc.nl/tv.jpg

Ik heb deze mooie oude Philips kleurentelevisie staan. Ik ben er erg tevreden mee: hij is van mijn grootvader geweest en doet het nog steeds prima. Hij heeft zo eens in de zoveel weken even een klap op z'n bovenkant nodig, maar geeft net zo'n goed beeld als iedere andere beeldbuis die ik zie, zo niet dan beter.

Het punt is eigenlijk dat ik wel eens wat anders dan televisiezenders zou willen afspelen; zoals bijvoorbeeld video's, dvd's of misschien een Nintendo'tje. De (enige) kabel die je achter in de tv kan steken is deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.404inc.nl/uitgang.jpg

Ik heb geen idee hoe je zo'n ding noemt, maar weet iemand misschien hoe je een soort kabel als bovenstaande kan aansluiten op standaard videokabels?

Ik denk dat zulke standaard videokabels drie componenten-kabels heten en er zo uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gebruikt een standaard videorecorder. :)

Deze sluit je aan tussen de TV en de antennekabel. Nu de clou: Een beetje videorecorder heeft ook een SCART ingang, sluit hier je apparaten op aan. Heb je meerdere apparaten; gebruik dan zo'n SCART switch, niet de mooiste oplossing, maar het werkt.

Je hebt dan geen HD beeld, maar als je een flinke hijs uit die waterpijp neemt heb je dat ook niet nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door PD2JK op 25-10-2009 22:26 . Reden: typo/hd-beeld ;) ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Om op zo'n oude TV nog iets anders af te spelen dan beelden van de ingebouwde tuner, heb je op zijn minst een RF modulator nodig.
Persoonlijk zou ik er niets meer in inversteren. Een nieuwere crt TV met o.a. een SCART ingang koop je tweedehands voor een prikkie.
Over de emotionele waarde die dit apparaat voor jou heeft kan ik niet oordelen.

edit: Bovenstaande reactie klopt inderdaad, een videorecorder heeft ene ingebouwde modulator.

[ Voor 12% gewijzigd door Henk007 op 25-10-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:00
De plug die jij laat zien is een antenneplug. (Model elcheapo overigens).

Al heeft het bij zo'n oude tv weinig nut, ik raad je aan deze te vervangen door fatsoenlijke kabel en afgeschermde pluggen.

Maar ontopic: In jouw geval heb je dus geen ingangsmogelijkheden, geen scart en/of composiet.

Wat je zoekt is dus eigenlijk een aansluiting voor 'het gele plugje', aka composiet. Je zal daarvoor een modulator nodig hebben, welke het videosignaal omzet in een antennesignaal, meestal rond kanaal 36-37 UHF.

Als goedkope optie kun je een videorecorder gebruiken, hiervan gebruik je de vooringang of scartingang, en het videokanaal kun je weer op de TV instellen.

Component is wat anders, dat bestaat uit een rode, groene en blauwe plug, maar dat is totaal niet geschikt voor jouw situatie en is een veel nieuwere techniek (en hogere beeldkwaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Da's een coax kabel, standaard antenne kabel. Een oude Nintendo (de NES) komt met een blokje waar je die in kunt pluggen en dat blokje kan vervolgens in je tv. Dan zit je NES beeld op een apart kanaal.

Ik neem aan dat er ook een SCART aansluiting op zit? Daar kun je een verloopstukje voor kopen waar die drie tulp stekkertjes in kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een modulator

beter is een scart plug gebruiken mits aanwezig

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 25-10-2009 22:19 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
PD2JK schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:15:
Gebruikt een standaard videorecorder. :)

Deze sluit aan je tussen de TV en de antennekabel. Nu de clou: Een beetje videorecorder heeft ook een SCART ingang, sluit hier je apparaten op aan. Heb je meerdere apparaten; gebruik dan zo'n SCART switch, niet de mooiste oplossing, maar het werkt.

Je hebt dan geen HD beeld, maar als je een flinke hijs uit die waterpijp neemt heb je dat ook niet nodig.
Met PD2JK, sluit de oude VCR-Speler van zolder eropaan en gaan met die banaan!
Ik zou er geen dure modulator voor kopen, oude videorecorder doet immers hetzelfde.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Puch-Maxi schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:24:
[...]
Met PD2JK, sluit de oude VCR-Speler van zolder eropaan en gaan met die banaan!
Ik zou er geen dure modulator voor kopen, oude videorecorder doet immers hetzelfde.
Vroegah (ik heb al een tijd geen recente video meer gekocht/opengemaakt) waren het altijd kant en klare blokken die je zo uit de video kon trekken.
5 volt van een adapter er op en gaan.

e.g. (klikbaar)

Afbeeldingslocatie: http://www.technotoad.com/images/modin.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 25-10-2009 22:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:00
fish schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:31:
[...]

Vroegah (ik heb al een tijd geen recente video meer gekocht/opengemaakt) waren het altijd kant en klare blokken die je zo uit de video kon trekken.
5 volt van een adapter er op en gaan.

e.g. (klikbaar)

[afbeelding]
Klopt, zitten ook in de oude homecomputers. (ik haalde ze meestal uit de MSX-en)

Zo kwam ik ook altijd aan mn modulatoren... voeding, video in, audio in en GND en gaan.

Maar goed, of dat aan TS besteed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

DJSmiley schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:36:
[...]
Klopt, zitten ook in de oude homecomputers. (ik haalde ze meestal uit de MSX-en)
offtopic:
De MSX'en met modulator zijn nu best wel geld waard dacht ik. Kun je video mee monteren ofzo?

Op mijn basisschool hadden ze een Philips 8280 (met zo'n modulator?) en twee 8250's staan. :9

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of je koopt zoiets 30 tot 50 pleuris ofzo

http://www.marmitek.com/en/pdf/9380.pdf
Afbeeldingslocatie: http://www.marmitek.com/bigimages/9380.gif

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

NES/SNES/N64 RF switch... die heb je nodig en is voor weinig (5-10 euro) te krijgen bij verschillende gamewinkels.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TS hier. Ik heb het volgende begrepen van de reacties van hier en van Fok!. Ik heb een modulator nodig en in videocassettespelers zitten deze ingebouwd. Ik kan de kabel die ik nu achter in de tv heb zitten in die videospeler jassen, en tussen de video en de tv een verlangsnoer aansluiten. In de videospeler zitten vervolgens ook aansluitingen zoals scart of componenten die bijvoorbeeld op DVD of NES kunnen worden aangesloten. In beeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.404inc.nl/tv1.PNG

Hoe "weet" de tv nou welk signaal deze moet ontvangen? Of moet de coax-kabel niet in de video worden aangesloten vanuit de plek waar hij het huis binnenkomt en moet ik handmatig overschakelen?

Een andere optie is een RF-switch zoals op deze eBay advertentie:
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de tv moet je afstemmen op het video kanaal, meestal kanaal 36

nieuwe situatie is verder goed getekend

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
fish schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:32:

Behalve dat het door de kleurtjes van de tulp/cinch stekkers nu lijkt alsof hij Component aan wil gaan sluiten :P Knappe videorecorder die dat als input heeft

Component moet je overigens niet verwarren met composiet, composiet is dat gele stekkertje van de 3 (rood/wit/geel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:32:

Kanaal 36? Ik heb er niet meer dan 12 hoor :P. Maar ik neem aan dat het kanaal waarop de video beeld doorgeeft af te stellen is.
ThinkPadd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:37:
[...]

Behalve dat het door de kleurtjes van de tulp/cinch stekkers nu lijkt alsof hij Component aan wil gaan sluiten :P Knappe videorecorder die dat als input heeft

Component moet je overigens niet verwarren met composiet, composiet is dat gele stekkertje van de 3 (rood/wit/geel)
Ja, dat bedacht ik me naderhand ook. Rood/geel/wit, die bedoel ik inderdaad.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nou enkel een SNES aansluit dan zit er de modulator standaard al bij :)
Anders idd een videorecorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:40:
[...]

Kanaal 36? Ik heb er niet meer dan 12 hoor :P. Maar ik neem aan dat het kanaal waarop de video beeld doorgeeft af te stellen is.

[...]

Ja, dat bedacht ik me naderhand ook. Rood/geel/wit, die bedoel ik inderdaad.

Bedankt!
ja, kanaal ja,

Waar jij het over hebt zijn voorkeurzenders ;)

Iperf

Pagina: 1