• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:57
Binnenkort wil ik overstappen van Vista naar Windows 7. Tegelijkertijd wil ik meteen mijn systeem een beetje upgraden. Nu heb ik 2 x 1 gig geheugen, daar wil ik nog 2 x 1 gig bij prikken. Harde schijf wordt vervangen door een Samsung F3 1000GB.

Over de processor twijfel ik nog een beetje. Nu heb ik namelijk een E4300 cpu die draait op 2,88ghz. Bij de diverse bekende internet shops zie ik een mooi geprijsde e6300 wolfdale (standaard 2,8ghz) te koop staan voor 65-70 euro. Is het die 70 euro waard om mijn e4300 in te ruilen voor die e6300? Wat zouden jullie doen?

Daarnaast wil ik graag het geheugen in dual channel blijven draaien. Momenteel heb ik echter een onbekend merk geheugen in mijn pc zitten en ik weet niet precies welke specificaties dit heeft. Is er een mogelijkheid hoe ik precies achter de specificaties kan komen van mijn intern geheugen?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Zou ik de moeite niet waard vinden, niet echt een upgrade te noemen vind ik. Ondersteunt je moederbord geen betere processors?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• haakjesluiten
  • Laatst online: 01:18
beetje een gezochte upgrade een E8400 oid zou ik nog als een update kunnen beschouwen dit ga je amper merken. lijkt me dat je wel weet op welke snelheid je geheugen loopt als je je cpu heb overclocked heb je ook je geheugen moeten aanpassen als het goed is.

• AlexV
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:46
Ik denk niet dat het een hele grote vooruitgang zal zijn, maar daar zijn benchmarks voor uitgevonden ;). Om te weten wat voor geheugen je nu hebt kun je CPU-z gebruiken, en dan naar de tab 'memory' gaan, daar kan je alles over je memory zien (snelheid, timings, etc).

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:30
Spurlie schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:24:

Bij de diverse bekende internet shops zie ik een mooi geprijsde e6300 wolfdale (standaard 2,8ghz) te koop staan voor 65-70 euro. Is het die 70 euro waard om mijn e4300 in te ruilen voor die e6300? Wat zouden jullie doen?
Die E6300 loopt standaard toch op 1.86 GHz en niet op 2.8 GHz?

• haakjesluiten
  • Laatst online: 01:18
ze hebben de benaming E6300 opnieuw gebruikt

• AlexV
Zatara schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:37:
[...]

Die E6300 loopt standaard toch op 1.86 GHz en niet op 2.8 GHz?
Stond laatst ook op de FP, Intel gaat de E6xxx serie vernieuwen, en de E6300 loopt op 2.8GHz, en heeft 3-4MB cache (weet ik niet precies).

Linkje: nieuws: Nieuwe 2,8GHz-Pentium E6300 duikt op in webwinkel

[ Voor 21% gewijzigd door AlexV op 25-10-2009 19:45 ]

Verwijderd

ik denk dat het ook handig is om de verdere specificaties van je systeem even te posten, dus ook graka en mobo enzo.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

Een nieuwe E6300 heb je misschien nog wat aan, maar het hangt een beetje van je budget af. Als je zegt dat je bijvoorbeeld 150/200 euro kwijt kan, dan is het interessanter om te kijken naar nieuw mobo/cpu (als in, ga naar AMD). De S775 gaat eruit na verloop van tijd (wordt in principe opgevolgd door de i3), dus is zonde om nu 70 euro uit te geven, als je over een jaar helemaal over moet/wil naar een nieuwer model.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Spurlie
Verdere specs van mijn huidige systeem zijn:
- E4300 @ 2.88 Ghz (1MB L2 chache)
- Asus P5B
- 2 x 1 GB DDR2 800 Mhz (edit: heb het merk/type nog kunnen vinden: PQI 2X 1024MB PC6400 800MHz CL5)
- MSI 7900GTO 512MB DDR3 @ 700/800 (draait dus op gtx snelheid)
- Maxtor 250 GB 8mb 7200 RPM SATA-II (altijd spijt gehad van deze HD)

Ben tegenwoordig niet echt een gamer meer. Zo af en toe speel ik nog eens een spelletje. Over circa 0,5-1 jaar wil ik op mijzelf gaan wonen, dan zal dit systeem gaan draaien als uitgebreid mediacenter. Dan zal dus ook een nieuwe graka gekocht worden die o.a. hdmi ondersteunt.

En budget vind ik lastig. Ben niet van plan om nu veel geld aan deze pc te hangen, dus zeg max 100 euro voor een nieuwe cpu?

[ Voor 5% gewijzigd door Spurlie op 25-10-2009 20:32 ]

• AlexV
Als je niet gamed of erg zware CPU taken uitvoerd, dan zie ik het nut er niet van in om up te graden. Voor een mediacenter is die E4300 op 2.88GHz genoeg.

• Bolletje
  • Laatst online: 16:53

Bolletje

Moderator Harde Waren
Zoals ik ook al op dat andere forum zei, je moederbord ondersteunt de nieuwe E6300 niet, alleen de oude.

Verwijderd

Bolletje92 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:00:
Zoals ik ook al op dat andere forum zei, je moederbord ondersteunt de nieuwe E6300 niet, alleen de oude.
Het mobo ondersteund de CPU wel, maar ik zou het idd ook niet doen. ;)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
http://support.asus.com/c...port.aspx?SLanguage=en-us

Volgens dat ding is er geen BIOS die hem ondersteund. Dan werkt die misschien wel met zo'n Beta BIOS maar ik zou het gewoon niet doen. Simpelweg omdat zo'n E6300 ook niet zo'n upgrade is.

Verwijderd

Linkje linkt niet door, maar maakt ook niet uit want daar staat juist dat het wel werkt. ;)

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Huh?

p5b cpu sup

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

XyS

0.o.O

Staat onderaan in de lijst wel, maar idd Beta

[ Voor 3% gewijzigd door XyS op 25-10-2009 21:21 ]

Verwijderd

Iets naar onder scrollen volgens mij. :+

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
XyS schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:21:
[...]

Staat onderaan in de lijst wel, maar idd Beta
Ja, inderdaad. Vorige keer toen ik daar op zocht zag ik hem wel :P

Maarja, alsnog die Beta en het is de upgrade niet waard vind ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Bolletje op 25-10-2009 21:22 ]

• Spurlie
AlexV schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:54:
Als je niet gamed of erg zware CPU taken uitvoerd, dan zie ik het nut er niet van in om up te graden. Voor een mediacenter is die E4300 op 2.88GHz genoeg.
Ik maak bijvoorbeeld wel vrij vaak gebruik van winrar om grote bestanden uit te pakken.

Maar de conclusie is dus: met mijn huidige moederbord is het niet waard om de cpu te upgraden?

• AlexV
Spurlie schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:31:
[...]
Ik maak bijvoorbeeld wel vrij vaak gebruik van winrar om grote bestanden uit te pakken.

Maar de conclusie is dus: met mijn huidige moederbord is het niet waard om de cpu te upgraden?
Conclusie is dat het verschil niet denderend groot zal zijn ;), en dus ook niet echt het geld waard.

• Spurlie
Toch nog even een laatste vraagje over het geheugen.

Everest zegt het volgende over mijn geheugen: DDR2-800 5-5-5-18 1.8V
Ben ik nu verplicht om geheugen te zoeken met precies 5-5-5-18 1.8V om in dual channel te kunnen draaien met mijn huidige geheugen? Of luistert dit niet zo nauw?

Wat zijn de vereisten om in dual channel te kunnen blijven draaien?

Edit//
Of kan ik er nu 2 reepjes van een ander merk/type bij prikken en zullen deze 2 afzonderlijk van de overige 2 dual channel draaien?

[ Voor 17% gewijzigd door Spurlie op 26-10-2009 00:51 ]

Verwijderd

Spurlie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 00:16:
Edit//
Of kan ik er nu 2 reepjes van een ander merk/type bij prikken en zullen deze 2 afzonderlijk van de overige 2 dual channel draaien?
ja. maar ik zou geen sneller geheugen kopen dan wat je nu hebt, want het gaat draaien op de langzaamste snelheid dacht ik.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-02 13:55
Als jij geheugen kan vinden met dezelfde specs dan kan je dat rustig naast elkaar in de kast steken, koop je sneller geheugen dan het geheugen dat je al hebt dan zal het altijd op de lagere snelheid draaien. Maar eigenlijk is het beste wat je kan doen; een setje van 4GB identieke geheugenbankjes kopen (dus 2x2GB of 4x1GB)

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:04

Pixeltje

Woo-woohoo!

MicGlou schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:20:
Als jij geheugen kan vinden met dezelfde specs dan kan je dat rustig naast elkaar in de kast steken, koop je sneller geheugen dan het geheugen dat je al hebt dan zal het altijd op de lagere snelheid draaien. Maar eigenlijk is het beste wat je kan doen; een setje van 4GB identieke geheugenbankjes kopen (dus 2x2GB of 4x1GB)
Agreed! Ben je in een klap van het gezeur af. Tegenwoordig kost dat ook niet zoveel meer; pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G

Voor 70 euro ben je klaar. Die upgrade lijkt mij een stuk zinniger dan je processor.
Het geheugen wat je er nu in hebt zitten kun je verkopen dan, natuurlijk. Op die manier druk je de kosten een beetje.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 26-10-2009 22:37 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

je kan gewoon een extra geheugen kopen.
De laagste clock word dan aangehouden.

Maak het verder dan wat uit?
wel nee het is niet merkbaar .

Ik heb zelfs 4x verschillende dimms gehad in dual channel
En dat geeft geen problemen .

Maar koop wel merk geheugen (kingston valueram is uitstekend)

Over je cpu
Een overgeklokte cpu die het zelfde klok heeft als de nieuwe is nutteloos .
Oke er is wel sse4 wat niet gebruikt word op dit moment kwa verschil.

Als je dus de cpu een upgrade geeft zorgt er dan voor dat er echt veel verschil is kwa mhz en l2 l3 cash .
Van de zelfde generatie cpu's

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 23:06 ]

• Spurlie
Bedankt voor de adviezen en informatie mensen! d:)b

Ik heb net de bestelling geplaatst.
Samsung 1000GB Samsung HD103SJ 32/S
Kingston 2GB ValueRAM 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of 2)

Hier kan ik tenminste weer een tijdje mee vooruit. Kan ik in de toekomst nog altijd overwegen om een nieuw systeem te bouwen met de nieuwe generatie cpu's/geheugen. Met de overgang richting de i7 cpu's is het nu denk ik inderdaad ook niet echt het moment om nog 'veel' geld in mijn huidige systeem te stoppen.
Pagina: 1