Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 10:31

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Gisteren heb ik de hardware voor mijn upgrade binnen gekregen, het gaat hier om:
  • Asus P6T Deluxe V2
  • Intel Core i7 920
  • Corsair TR3X6G1600C8D 6GB 1600MHz DDR3
  • Intel X25-M Postville 80GB SSD
  • Corsair H50 CPU Cooler
De bestaande hardware die gebruikt wordt:
  • Asus ENGTX285
  • Creative SoundBlaster XtremeMusic (PCI)
  • Enermax Liberty 620W
  • 2x Western Digital HDD
  • 2x DVD+/-RW
  • 3x 120mm fan
Voorheen draaide de bestaande hardware zonder problemen in een setup met:
  • Asus P5W DH Deluxe
  • Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.0GHz
  • 2x Corsair TWIN2X20486400C4 4GB 800MHz DDR2
  • Arctic Freezer 7 Pro
Nadat ik de boel netjes had ingebouwd, dacht ik te beginnen met het installeren van Windows 7. Mooi niet dus. De PC ging na de eerste keer op de powerknop drukken niet aan, maar na de tweede keer wel. Dit euvel heb ik verder niet weer gehad, maar ik vond het wel vreemd. Toen de PC aanging wachtte ik op beeld, maar dit kwam niet. Als snel gaf de PC de no VGA detected beepcode (1x lang, 3x kort) en ik zag dat er een rode LED op de GTX285 brandde. Mijn eerste gedachte was dat ik de 6-pin PCI-e kabels er niet goed in had zitten, maar deze zaten prima aangedrukt. De fan van de GTX285 draaide ook voluit (wat volgens mij niet hoort).

Vervolgens ben ik gaan troubleshooten:
  • GTX285 uit zijn PCI-e slot gehaald en er weer ingedrukt
  • 6-pin PCI-e stekkers opnieuw in de vodeing gedrukt (modulaire voeding)
  • Alle niet-nodige hardware ontkoppeld (DVD+/-RW, 2 HDD’s, SoundBlaster, 2 fans)
  • Geheugen uit de bankjes gehaald en er weer ingedrukt (A1, B1, C1)
  • Voedingskabels van het moederbord goed aangedrukt
De laatste BIOS-versie fixt alleen een compatibiliteitsprobleem met een tweetal toetsenborden van Dell en Logitech. Aan de BIOS kan het verder ook niet liggen, want er zijn genoeg andere personen die deze setup zonder problemen draaien, waaronder ook een kennis.

Gelukkig kon ik van een goede kennis een stofhappende 8800GTS lenen om uit te sluiten of het niet aan de PCI-e slot van het moederbord lag. Met de 8800GTS startte de computer zonder problemen op. De GTX285 mocht ik in de computer van mijn kennis proberen en ook deze werkte naar behoren.

De hardware van mijn kennis verschilt weinig ten opzichte van mijn huidige setup: Asus P5K, E8400, 4GB, GTX285, 4x HDD, DVD+/-RW, SoundBlaster, Corsair H50, Corsair 550W, etc. Je zou dus zeggen dat mijn 620W voeding meer dan genoeg moet zijn om alles draaiende te krijgen. Maar zelfs met alleen de broodnodige onderdelen aangesloten krijg ik de video error beepcode.

Ook in andere topics op zowel GoT als andere tech gerelateerde forums kon ik geen oplossingen vinden voor dit probleem. Daarnaast kan ik zelf ook geen andere mogelijkheden bedenken, vandaar dat ik jullie om raad vraag. Kan het toch de voeding zijn? Of is er iets anders wat ik nog kan proberen?

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kijk even naar het aantal amperes dat de voeding van je kennis kan leveren op de 12v lijn en wat die van jou levert. Het kan best zijn dat je voeding niet genoeg ampere kan leveren op de 12v lijn om je grafische kaart in te schakelen. Het rode ledje geeft dan ook aan dat er iets met de stroomtoevoer niet in orde is :)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:39
BastiaanN schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:07:
Kijk even naar het aantal amperes dat de voeding van je kennis kan leveren op de 12v lijn en wat die van jou levert. Het kan best zijn dat je voeding niet genoeg ampere kan leveren op de 12v lijn om je grafische kaart in te schakelen. Het rode ledje geeft dan ook aan dat er iets met de stroomtoevoer niet in orde is :)
Hij zegt dat het met z'n vorige mobo wel werkte, dus ook met dezelfde voeding.
Probeer toch eens je BIOS te updaten naar de nieuwste versie, kan zijn dat het gewoon een fout in het BIOS is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nouja. Ik heb toevallig hetzelfde euvel gehad, vandaar. De i7 vraagt dan ook wel wat meer dan een E6600 :) en het zou dus kunnen dat de nieuwe combinatie net teveel vraagt van zijn voeding. Ik geloof dat de E6600 een max heeft van 65 watt terwijl de i7 een tdp heeft van 130 watt.

Anyway, voor een i7 systeem met deze graka raad NVidia een voeding aan die 42A of meer kan leveren op de 12v lijn.

[ Voor 57% gewijzigd door BastiaanN op 25-10-2009 19:20 . Reden: typo ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
De Enermax levert 22A op de 12V lijnen. De Corsair levert 18A op de 12V lijnen.

Enermax: 3.3V 28A, 5V 32A, 12V 22A, -12V 0.6A, 5Vsb 3A
Corsair: 3.3V 24A, 5V 24A, 12V 18A, -12V 0.8A, 5Vsb 3A

Dus gebrek aan amperage lijkt me niet, toch?

@Stef_Venner: het lijkt me niet dat een BIOS update dit oplost, vandaar dat ik dit zo lang mogelijk wil rekken. ;)

Edit:
Zou dan een tekort aan wattage moeten zijn, maar de Antec Power Supply Calculator geeft aan dat ik op zo'n 480W uitkom @ 85% TDP en 90% load. Nu heb ik wel eens gelezen dat een voeding niet tot het uiterste gaat wat wattage aangaat, maar 550W zou hij toch minimaal moeten halen.

[ Voor 30% gewijzigd door Copyman op 25-10-2009 19:31 . Reden: Wattage verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 12:23
Als ik mijn CCFL's uitschakel terwijl mijn pc aanstaat (doe ik niet meer), loopt mijn videokaart vast en gaan er ook 2 rode ledjes branden, kennelijk door voltage verschil. Denk dus dat je het toch bij je voeding moet zoeken.

Edit:

Videokaart is overigens een Asus EAH4870 512 MB (= ATI HD4870)

[ Voor 15% gewijzigd door hello123456 op 25-10-2009 21:45 . Reden: Videokaart toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het eens met jouw mobo en zijn voeding?
Als het dan nog niet werkt ligt het aan je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Voeding is ook nog steeds mijn eerste gedachte. Morgen ga ik even bij de computerboer langs om een krachtigere voeding op te halen, in de hoop dat dit het probleem oplost.

@Tomminightmare: zou idd kunnen, maar dat is weer "zoveel" werk. Een grafische kaart is zo omgewisseld. ;)

Edit:
Ik lees ook net dat mijn beide 12V lijnen maximaal 432W (36A) output kunnen leveren. De Antec Power Supply Calculator geeft aan dat ik bij load 480W verbruik. Komt mijn PC dan ook al over de 432W heen als ik hem aanzet? Mijn gezond boerenverstand zegt van niet, maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Copyman op 25-10-2009 20:43 . Reden: Nog meer wattageblaat ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Copyman schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 19:25:
De Enermax levert 22A op de 12V lijnen. De Corsair levert 18A op de 12V lijnen.
Klopt alle twee (gelukkig) niet. ;)
Nu heb ik wel eens gelezen dat een voeding niet tot het uiterste gaat wat wattage aangaat
Een Q-tec, Sweex, Trust, X-Gear idd niet nee.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
-The_Mask- schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:11:
[...]

Klopt alle twee (gelukkig) niet. ;)

[...]

Een Q-tec, Sweex, Trust, X-Gear idd niet nee.
Eh, de amperages kloppen niet? Volgens de verpakking wel namelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
Om het topic nog even af te ronden:

Met een 700W voeding werkt de PC naar behoren. Het is even een noodoplossing aangezien de computerwinkel geen krachtigere voeding op voorraad had. Een andere modulaire voeding is in bestelling!

Iedereen iig bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Copyman schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:14:
[...]

Eh, de amperages kloppen niet? Volgens de verpakking wel namelijk. ;)
Dan wordt het misschien tijd voor een bril. ;)
Copyman schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 19:21:
Met een 700W voeding werkt de PC naar behoren.
Dat is wel erg overdreven of moet er nog een tweede GTX285 bij?

[ Voor 32% gewijzigd door -The_Mask- op 26-10-2009 19:30 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman

Copyman

Dode muis

Topicstarter
-The_Mask- schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 19:28:
[...]

Dan wordt het misschien tijd voor een bril. ;)

[...]

Dat is wel erg overdreven of moet er nog een tweede GTX285 bij?
Een bril heb ik al, het ligt aan mijn typo (het is een HX520). ;)

Met een Enermax Liberty 620W startte de PC niet op. Dus ik heb met dit in gedachte een krachtigere voeding gekocht. Het scheelt maar 80W, maar met de 700W werkt hij wèl. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het totale vermogen zegt dan ook helemaal niet alles. Moderne computers vereisen vooral veel stroom van de 12V lijn(en). Het kan zijn dat je nieuwe voeding (veel) meer vermogen heeft op de 12V lijnen dan je oude Enermax voeding.
Pagina: 1