• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:15
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een mediaplayer. Nu heb ik ook een “server” staan op mijn kamer. Deze staat 24/7 aan en runt een web en fileserver. Nu was mijn idee om deze te upgraden zodat ik hem ook kan gebruiken als HTPC. Mijn huidige apperatuur:

Server/aankomstige HTPC:
- CPU: AMD Sempron LE-1250 (2,20Ghz)
- Moederbord: Foxconn A6VMX
- RAM: 2 GB DDR2
- GPU: Onboard ATI XPRESS 1200
- Geluid: Onboard
- OS: nu Windows 2003 Server Standard Edition, dat wordt dan waarschijnlijk Windows 7.

Inplaats van de onboard geluid komt er een PCI kaartje met optische uitgang (zoals een pricewatch: Terratec Aureon 5.1 PCI). Veel eisen hiervoor heb ik niet zolang ik hem maar d.m.v. een toslinkkabel aan mijn versterker kan hangen.

Nu komt een punt waar ik nou niet echt uitkom, een videokaart. Aangezien er nou niet echt een leuke CPU inzit en de onboard GPU ook 3 keer niets is moet er denk ik een apparte GPU in. De eisen zijn ik daarmee soepel full hd films kan kijken d.m.v. acceleratie. Ook wil ik hem het liefst passief gekoelt hebben (ik kan er ook natuurlijk zelf een 3rd party koeler opzetten, dus dat komt wel goed). Ook moet er minemaal 2 DVI aansluitingen, of 1 DVI en 1 HDMI aanlsuiting zitten, aangezien ik ook binnenkort nog een beamer wil aanschaffen. Kaarten die ik nu op het oog heb:

- Sapphire HD 4550
De kaart die in de best buy guide in de HTPC wordt gezet. Bijkoment voordeel is dat ook het geluid via HDMI kan worden geregeld, wat de aanschaf van een apparte geluidskaart overbodig maakt en het is weer een kabel minder. Heeft helaas naast 1 DVI aansluiting een VGA aansluiting. Scheelt het veel als ik hier een beamer op aansluit in plaats van op een DVI poort (zeg met een resolutie van 1280 x 1024)?

- Club3D HD 4770
Is een toch iets betere kaart wat misschien wel nodig is met de huidige CPU, maar helaas ook 40 euro duurder. Heeft ook weer het voordeel dat het geluid kan worden verstuurd over HDMI.

Dit is geen "vertel mij eens wat ik moet kopen" topic, maar ik zou graag willen weten is het mogelijk om dus met alleen het toevoegen om een HTPC te maken die makkelijk een 1080p film kan weergeven of dat ik helaas toch ook de CPU moet vervangen/upgraden?

[ Voor 3% gewijzigd door Jeroen797 op 25-10-2009 18:13 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een Sempron LE1250 is op zich meer dan zat, je kunt in plaats van een losse VGA kaart natuurlijk ook overwegen om er een AMD 780G of 785G bordje in te hangen. Dan heb je DVI en HDMI onboard en dat is snel zat en heeft hardware acceleratie :)

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:15
Ik heb even gekeken, maar kwa kosten is het goedkoper om dan een losse GPU aan te schaffen. Een goedkoop uATX moederbord met een 780G of 785G chipset kost al snel 60 euro en dan moet ik ook alsnog een geluidskaart a minimaal 20 euro aanschaffen. Het verbruikt misschien iets meer maar volgens mij moet ik de pc een hele tijd 24/7 aan laten staan om goedkoper uit te zijn met een 780G/785G chipset