Tot enkele maanden geleden gebruikte ik Gentoo Linux, en had ik een script dat backups vanaf m'n encrypted partitie via het lokale netwerk verzond naar een andere computer.
Zo dus (en het gaat om de laatste regel):
Dit script bevat een aantal regels voor verschillende backups.
Ssh is zo ingesteld dat inloggen op de andere computer niet om een password vraagt. Dit script werkte prima, de passphrase-file werd vanaf disk gelezen, en stond op mijn encrypted partitie, dus dit leek me redelijk secure (namelijk: als je bij m'n encrypted partitie kan, kan je ook direct bij de betreffende data). Echter, onder Ubuntu blijft gpg met een passphrase-windowtje komen, waar ik elke keer opnieuw de passphrase moet intypen. Dit heeft er toe geleid dat ik zelden nog mijn backupscript gebruikt, wat natuurlijk een slechte zaak is.
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Even samenvatten tot de kern van het probleem:
Dit vraagt om een passphrase, terwijl die uit een file gehaald zou moeten worden:
Zo dus (en het gaat om de laatste regel):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #!/bin/bash year=`date +%Y` month=`date +%m` day=`date +%d` datum=$year\_$month\_$day backuphost=192.168.1.10 backupdir=/home/remco/daily_backups/$datum tar -cvvf - .mozilla | bzip2 -z -9 | gpg --batch --passphrase-file ~/.gpg_passphrase -c - | ssh $backuphost "cat > $backupdir/mozilla_$datum.tar.bz2.gpg" |
Dit script bevat een aantal regels voor verschillende backups.
Ssh is zo ingesteld dat inloggen op de andere computer niet om een password vraagt. Dit script werkte prima, de passphrase-file werd vanaf disk gelezen, en stond op mijn encrypted partitie, dus dit leek me redelijk secure (namelijk: als je bij m'n encrypted partitie kan, kan je ook direct bij de betreffende data). Echter, onder Ubuntu blijft gpg met een passphrase-windowtje komen, waar ik elke keer opnieuw de passphrase moet intypen. Dit heeft er toe geleid dat ik zelden nog mijn backupscript gebruikt, wat natuurlijk een slechte zaak is.
Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Even samenvatten tot de kern van het probleem:
Dit vraagt om een passphrase, terwijl die uit een file gehaald zou moeten worden:
code:
1
| cat testfile | gpg --batch --passphrase-file ~/.gpg_passphrase -c - > testfile.gpg |