Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Ik weet niet of ik hier helemaal goed zit, maar mijn vader heeft nog een oude Sony camera die Hi8 video's gebruikt en die wou hij graag op de pc zetten. De filmpjes dus.

Nu heb ik het een en ander gezocht op internet en je had wat kaarten etc. waardoor je de 3 kabels vd camera naar de pc kan zetten. Of Svideo ook. Ik heb echter geen flauw idee, wat de kwaliteit van die kaarten zijn.

Nu kwam ik gister dit produkt tegen en het leek me erg handig, alleen dus geen idee of de kwaliteit een beetje goed is. Iemand tips of ervaring hoe ik HI8 naar de pc kan converten?

Konig Audio/Video grabber usb 2.0 specslinks:
Link 1
Link 2
Link 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:12
die audio video grabber doet precies wat je wilt. analoog beeld omzetten naar digitaal.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 12:42
Maar doet hij het ook een beetje goed?

Ik weet niet of "30 frames/sec in 720x480 NTSC Video resolutie - 25 frames/sec in 720x576 PAL Video resolutie" een beetje goede kwaliteit is.

Klinkt in ieder geval redelijk.. Iets meer dan de helft van HD ready.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zoek de palspecificatie maar ff op... die dingen nemen netjes op PAL-spec op... en dat ligt een stukje boven de oude VHS banden. Met HI8 heb ik verder geen ervaring, maar volgens Wikipedia is het evrgelijkbaar met S-VHS.. dat zit nog steeds onder de max PAL-spec.. de audiograbber is dus ruim voldoende voor je oude tapes :)

Succes ermee!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Huur/leen een canopus dv apparaatje. Gegarandeerd video sync, zelf heb ik er uren materiaal mee omgezet.

http://www.google.com/pro...ed=0CBcQ8wIwBA#ps-sellers

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Skinkie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 02:31:
Huur/leen een canopus dv apparaatje. Gegarandeerd video sync, zelf heb ik er uren materiaal mee omgezet.
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Heb zelf een Canopus ADVC-55 en dat werkt geweldig.

Afbeeldingslocatie: http://videohostusa.com/Images-VideoHost/ADVC-55.jpg

Met veel van die USB dingetjes heb je last van audiosync problemen, dus dat het geluid na een tijdje voor of achter loopt en dat is zwaar irritant. Met de ADVC kun je urenlang opnemen zonder dat het er maar een fractie naast zit. De videokwaliteit van zo'n USB ding is ook niet echt geweldig. Als je waardevolle beelden hebt van vroeger ofzo wil je dat toch enigszins op een zo goed mogelijke kwaliteit overzetten (toch?) Dan zou ik niet zo'n el-cheapo König converter gebruiken.

De scherpte en de kleuren van Canopus converters zijn erg goed. (Eigenlijk moet ik GrassValley zeggen, die hebben Canopus overgenomen.) Hij neemt op in een AVI container, met daarin DV video en wave audio, zowel PAL (720x576) als NTSC (720x480). Reken op zo'n 12-13 GB per uur. Voor editing is dit ideaal, omdat je heel snel door de video kunt zoeken. (Je moet niet in MPEG2/4 gaan opnemen als je nog wilt editten of transcoden naar bijvoorbeeld DVD, want dan recompress je de video telkens wat de kwaliteit natuurlijk niet ten goede komt.)

De prijs van zo'n ding is 150 tot 200 euro. (zoals hier en hier) Als je veel materiaal hebt en misschien zelf ook nog wel eens wat van tv wilt opnemen, voor youtube, of archivering etc, krijg je geen spijt van deze aankoop. Anders zou je er idd misschien een kunnen lenen/huren.

Je kunt die König natuurlijk best proberen natuurlijk. 2 tientjes slaat nou ook niet echt een gat in je portemonnee, maar ik zou er niet teveel van verwachten.

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 27-10-2009 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Mijn twee bovenburen moet ik helemaal gelijkgeven... zo`n usb ding is goed voor 'goede' tapes... zodra je slechtere bronnen gaat gebruiken, kun je problemen met de sync krijgen. Nu ga ik er vanuit, dat een HI8 tape vrij goed is (stonden ze bekend om), maar je kunt net pech hebben met de afspeler..

Met zo`n Canopus zul je daar geen last van hebben.

Weeg voor jezelf ff af, hoeveel je eraan uit kunt geven.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je toch die apparaatjes uit je startpost wilt proberen, kun je die beter hier halen
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5707
$11 incl. verzenden

voor mij werkte dit prima, het is alleen even pielen met de driver, het is geen plug & play

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Als zo'n kabel niet het gewenste resultaat levert kan je het altijd nog met pinnacle of adobe proberen om te reparen. Als je dat wilt voorkomen kan je het ook door iemand op DVD laten zetten en dan gewoon van de DVD op je computer zetten. Er zijn er die doen een hi8 op een DVD zetten voor 5 euro + restauratie. Ookal zou die restauratie niet zoveel effect hebben denk ik vanwege de prijs die je er maar voor betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:28
Ik zit met hetzelfde probleem. Er zijn natuurlijk 100en manieren om van analoog naar digitaal over te zetten, met ieder zijn eigen prijs.

Ik zat te denken aan een hvr1300 kaart van hauppauge, maar wat is jullie ervaring hiermee? Of is de canopus zijn meerprijs echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08 11:48
Ik heb het proberen op te lossen door de Hi8-camera aan te sluiten aan een DVD-recorder. De VOB bestanden dan kopiëren naar de harde schijf voor editing.

Helaas loop ik bij het finaliseren van een project naar DVD in Premiere Elements tegen de problemen aan die Bergen noemt, namelijk dat alles opnieuw wordt gerenderd en dat de kwaliteit enorm achteruitgaat. Stilstaande beelden gaan nog, maar bij bewegingen wordt het beeld zo onrustig dat je er bijna misselijk van wordt.

Omdat ik meerdere tapes op deze manier al naar ruwe DVD omgezet heb, zoek ik eigenlijk naar een oplossing waarmee ik, zonder dat er opnieuw wordt gerecompressed, toch kan knippen/trimmen. Iemand tips? Ideaal zou zijn dat ik ook nog titels kan invoegen. Op een oude PC had ik Cyberlink PowerProducer, die had destijds een optie om video te editen zonder perse opnieuw te coderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Bij uitvoer in hetzelfde formaat mag er in principe geen achteruitgang plaatsvinden... weet je zeker dat je nog steeds mpeg2 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
Ja, lijkt me wel. Ik gebruik als bron de VOB-bestanden (=MPEG2, toch?), en ik exporteer in Premiere Elements naar DVD, dus weer naar VOB/MPEG2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

Over het algemeen werken die USB grabbers prima, gebruik ik zelf voor VHS en oude camcorders. Ik heb zelf nooit iets van audiolag gehad (misschien geluk gehad). Maar ik ben het eens met de vorige posters. als je veel wilt capturen dan zou ik voor een wat duurder apperaatje gaan, zoals die konig. Je zou ook nog voor een TV-kaart kunnen gaan met hardwarematige mpeg encoding, werken ook over het algemeen erg goed.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
Maar ook dan geldt dat je met MPEG bronbestanden zit, en die kunnen dan nog in kwaliteit achteruitgaan bij editten. Mijn vraag: hoe voorkom je dit? Met specifieke instellingen in Premiere Elements of met andere software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:36

Caveman

whahoehaha

serge75 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:40:
Maar ook dan geldt dat je met MPEG bronbestanden zit, en die kunnen dan nog in kwaliteit achteruitgaan bij editten. Mijn vraag: hoe voorkom je dit? Met specifieke instellingen in Premiere Elements of met andere software?
Natuurlijk, alles kan met editten in kwaliteit achteruit gaan.... Maar als je even op je instellingen let, met name bitrate en resolutie en uitvoer formaat (en die hetzelfde houd als je input) moet de kwaliteit hetzelfde blijven. Trouwens HI8 was toen een redelijke kwaliteit, maar om die te cappen in een hogere resolutie dan standaard DVD is een beetje onzin.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

serge75 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:40:
Wat bedoel jij precies met editten? Als je een programma als premiere gebruikt kan ie editten in native MPEG. Je mag dan geen last hebben van kwaliteitsverlies. Dat gaat pas optreden als je er gekke filters enzo overheen gooit, maar een beetje knippen en plakken moet gewoon goed gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
Met editten bedoel ik in dit geval inderdaad een paar scenes inkorten of eruit knippen en ene paar titels toevoegen. Maar ik begrijp je punt, als de outputinstellingen gelijk zijn aan het origineel kan Premiere Elements met minimaal kwaliteitsverlies verwerken.

Even ter info, mijn probleem was dit
serge75 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 15:23:

Helaas loop ik bij het finaliseren van een project naar DVD in Premiere Elements tegen de problemen aan die Bergen noemt, namelijk dat alles opnieuw wordt gerenderd en dat de kwaliteit enorm achteruitgaat. Stilstaande beelden gaan nog, maar bij bewegingen wordt het beeld zo onrustig dat je er bijna misselijk van wordt.
Het gaat er me echt niet om topkwaliteit te krijgen, maar er moet wel naar te kijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

serge75 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:59:
Met editten bedoel ik in dit geval inderdaad een paar scenes inkorten of eruit knippen en ene paar titels toevoegen. Maar ik begrijp je punt, als de outputinstellingen gelijk zijn aan het origineel kan Premiere Elements met minimaal zonder kwaliteitsverlies verwerken.
Juist!
Pagina: 1