Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Snelheid op één computer veel hoger ondanks zelfde specs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In het weekend als ik bij mijn ouders ben, merk ik steeds weer dat de computer bij mijn ouders, die ik overigens ook zelf heb gekocht, veel sneller is dan mijn thuiscomputer.

Het enige verschil is de iets nieuwere 640GB Samsung harde schijf op de computer bij mijn ouders, tegenover mijn 500GB Spinpoint . Daar staat tegenover dat mijn thuiscomputer een fatsoenlijke videokaart heeft en 4GB i.p.v. 3GB geheugen. Beide computers hebben een Q6600 procsesor.

Ik wil mijn thuiscomputer gewoon op z'n minst op de snelheid hebben als de PC bij mijn ouders. Hij wordt heel snel trager als ik meerdere dingen tegelijk doe, terwijl de PC bij mijn ouders het met 2 vingers in z'n neus kan verwerken. De verwerkingssnelheid in een spel als Football Manager 2009 is erg typerend, het verschil is dan echt gigantisch. Zeker in combinatie met een unrar, outlook, firefox, winamp, kan de Q6600 bij mijn ouders het nog makkelijk aan. De thuiscomputer, een drama.

Ik besef me dat het me wat tijd kan kosten om de oorzaak te vinden, maar ik hoop dat jullie me de goede kant op kunnen helpen? Hoe zouden jullie debuggen? Benchmarks?

Ik heb al een geheugentest en harde schijf test gedaan, het geheugen en de harde schijf zijn 100%.

Verwijderd

Verwijderd in "Het grote SSD topic ~ Deel 5"

Je hoeft dingen niet 2 keer te posten hoor ;)

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11 22:02
Waarom voer je geen specifieke tests uit waarmee je echt kan vergelijken. Zo op gevoel is natuurlijk niet echt objectief.

En post eens wat meer specs en de OS die je gebruikt

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Hebben ze ook beide hetzelfde besturingssysteem? + Hoelang staat dit geïnstalleerd op beide?

Last.fm | Code Talks

• HerrJasper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 15:09
*ahum* zooi eraf gooien C.Q. windows reinstall *ahum*

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik hier al maanden last van, ik kan op gevoel niet baseren hoe groot het gevoel is, maar ik zie echt wel dat de computer bij mijn ouders sneller en stabieler draait.

Op mijn thuiscomputer staat Vista Ultimate en op de PC bij mijn ouders staat Vista Home Premium.

Mijn topic is ook eigenlijk bedoeld, omdat ik geen idee heb hoe ik kan achterhalen waar de traagheid aan ligt. Zouden jullie me in de goede richting kunnen sturen met het vinden van goede tools, die goed de bottlenecks van een PC kunnen analyseren?

Verwijderd

De harde schijf kan wel een verschil maken...

Ik heb hier ook 2 computers welke bijna identieke specs hebben (mobo / geheugen / cpu / gpu / bios / os / updates / av / ...). Het enige verschil zit hem in de harde schijven. Het eerste systeem heeft 3 Western Digital's aan boord en het tweede systeem heeft 2 Samsung Spinpoints (2x 320 GB). Het verschil? Systeem 2 start sneller op, is sneller in het inpakken of uitpakken van rar bestanden, is sneller in video-encoding, bestanden verplaatsen of kopiëren, ...

Omdat het voor mezelf geen grote storende factor is in dagelijks gebruik heb ik het zelf ook nog nooit verder onderzocht maar ik ben er wel altijd al van uit gegaan dat de harde schijven hier voor iets tussenzitten. Ik was dan ook van plan om binnenkort een systeem-update te doen en Samsung's HDD's aan te schaffen voor het eerste systeem samen met Windows 7 :)

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 15:41

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Misschien heeft de PC van je ouders nieuwere drivers geïnstalleerd. Even updaten is niet veel werk. :)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb de nieuwste drivers, zelfde anti-virus, nieuwste Windows update, keurig msconfig aan beide kanten bijgewerkt. De software is zelfs voor 90% hetzelfde op beide computers.

Zou een benchmark met Sisoft Sandra de zere plek kunnen aanwijzen?
afvalzak schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:12:
Hebben ze ook beide hetzelfde besturingssysteem? + Hoelang staat dit geïnstalleerd op beide?
1) Vista Ultimate - 2 jaar geïnstalleerd, draait al lange tijd minder goed
2) Vista Home Premium - 1 jaar geïnstalleerd, draait perfect

En ik besef me dat er heus 10 tot 20% snelheidsverschil gemoeid is met een nieuwere harde schijf, maar indien de thuiscomputer het druk heeft, wordt hij zelfs weleens instabiel, dat ik minuten moet wachten... voordat ik weer iets kan doen, dat het minuten duurt voordat de task-manager op het beeld getoverd wordt.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 15:21 ]

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-11 15:21
Als XP-lover heb ik vergelijkbare problemen gehad: Ik heb gewoon taakbeheer open laten staan en ben aan de slag gegaan door op allebei de pc's ongeveer hetzelfde te doen. Aan gebruikte processortijd kan je soms een boel aflezen.

Daarnaast heb ik door een plotselinge vertraging wel eens een trojan/worm/whatever te pakken gekregen. Ineens was de pc net iets trager. En ineens was er een extra svchost in netlimiter. Heb je je pc dus al eens helemaal schoongemaakt en alsnog gebenchmarkt? Of, het is al genoemd, een verse (!) herinstall? Dus geen gekloot met backups ed...

Ikzelf heb avg erafgegooid. Dat bleek de boosdoener te zijn. Avast lijkt / leek het een stuk beter te doen.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Als je echt in het diepe wilt springen kan je een gevanceerde tool als Procmon gebruiken:
http://technet.microsoft....ysinternals/bb896645.aspx

Het heeft mijn probleem van 50& cpu van dllhost.exe opgelost(bleek een wav bestand op m'n bureaublad te zijn dat het veroorzaakte).
Ik wens je veel geluk met het doorspitten van de miljoenen events >:)

Verwijderd

Topicstarter
PCMark resultaten:

2866 PCMarks
Memories Suite: 3163
TV and Movies Suite: 2932
Gaming Suite: 2995
Music Suite: 3567
Communications Suite: 2563
Productivity Suite: 2121
HDD Test Suite: 3982

Dit is niet erg indrukwekkend voor mijn specificaties, of wel?
Het lijkt in ieder geval niet de harde schijf te zijn, wat mij het eerste leek.

Verwijderd

Eerst maar eens een verse install doen, lijkt me. Als jij en jouw ouders een beetje op mij en mijn ouders lijken, dan gebruik jij je computer veel meer en intensiever dan je ouders. Je zult waarschijnlijk ook complexere dingen vragen van je computer. Op die manier bouw je al snel een grotere clutter in je Windows op dan als je het ding weinig gebruikt en zou het nogal wat verschil kunnen maken in performance.

Ik heb zo'n zelfde verhaal hier omgekeerd; een PC bij mij op school en die van mij thuis hebben in basis vergelijkbare specs (omdat ik de mijne gedeeltelijk uit slooponderdelen van een kapotte PC op school heb gebouwd). Er zit echter een wereld van verschil tussen een PC die waarschijnlijk al 4 jaar niet vers geinstalleerd is en eentje die dat wel is (daarnaast draai ik ook XP x64 in plaats van 32-bits XP, maar daar zou nooit zoveel verschil in mogen zitten). Op school zit ik me regelmatig te ergeren aan hoe traag het ding een nieuwe tab opent in een browser terwijl thuis zelfs Photoshop opstarten vlot aanvoelt.

Als dat het dan niet blijkt op te lossen kan je naar hardwarematige problemen gaan zoeken, maar heb je in ieder geval weer een lekker fris systeem :)

Edit: ook netjes gedefragmenteerd enzo?

Verwijderd

Topicstarter
Heb complete defragmentatie al tweemaal uitgevoerd met Perfectdisk.

Het huidige plan van aanpak is:
• Morgenmiddag studentenpakket Windows 7 64-bits halen
• Met Gparted de 1x500GB Vista partitie verdelen in 1x300GB Vista en 1x200GB Windows 7*
• Windows 7 installeren en hopen voor een betere snelheid.

Ik vind het alleen nog steeds enorm storend dat mijn PCMark-resultaat zo enorm laag uitvalt. Andere mensen die hun score hebben gepost hier op GoT hebben posts van tweemaal zo hoog.

*Heb nog belangrijke bestanden op de PC staan. In tegenstelling tot Tweakers kan ik niet even 1gb aan bestaande mappen kopiëren naar een USB-stick of DVD-RW, veel gegevens staan ook in de programma's zelf. Daarom kies ik voor 2 partities.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2009 14:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:00:
*Heb nog belangrijke bestanden op de PC staan. In tegenstelling tot Tweakers kan ik niet even 1gb aan bestaande mappen kopiëren naar een USB-stick of DVD-RW, veel gegevens staan ook in de programma's zelf. Daarom kies ik voor 2 partities.[/sub]
Het is natuurlijk wel veel beter om een verse install te doen omdat er anders nog steeds troep achter blijft.

En heb je geen backup van je bestanden dan? Data zonder backup is data die je niet belangrijk vindt ;)

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11 17:19

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Beide computers hebben ook hetzelfde type moederbord? En hebben beide PC's ook hetzelfde geheugen qua snelheid en latency's? Daar kan het ook nog aan liggen, sommige chipsets zijn soms ook net even wat sneller en/of stabieler. Waardoor het ook wat kan verschillen.

Als je dan optelt dat het geheugen langzamer kan zijn, een ander mindere chipset. En een hdd met platters van een lagere datadichtheid. Ja, dan kan jouw pc zeker wel een beetje langzamer aanvoelen.

En verder hoe is Vista ingesteld op beide pc's? Beide met Aero aan? Ook beide grafische extra's aan en/of sidebar slurpende applicaties. Sowieso is het verstandig om het te beginnnen met een frisse installatie van Vista. De thuispc van mijn ouders wordt ook veel minder intensief gebruikt dan mijn eigen, dus die zal ook een veel schonere installatie hebben qua programma's en extra's.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Beide PC's hebben dezelfde Windows, maar verschillende moederborden. De trage PC heeft een geadviseerde Asus-P5K moederbord, de snelle PC een goedkopere die bij de Acer-computer kwam. De trage PC is zelf samengesteld en de nieuwe PC is in elkaar gezet door mijn vennoot.

Ik heb uitgebreid getest met Ultimate BootCD, GParted en Hutil (Samsung software). Gparted gaf helaas een bad sector en daarom kon ik niet herpartitioneren. Een BootCD gaf hem aan als unrepairable ECC CRC o.i.d. De Hutil software functioneerde niet vanwege een 'Out of Memory'-error. Via de Bootcd viel me ook op dat de HDD UDMA7/ATA166 aankan, maar ingesteld staat op UDMA5/ATA133.

Mensen adviseren me helaas al het kopen van een nieuwe harde schijf, vanwege de bad sectors. Windows herkende geen bad sectors via chkdsk /r /f.

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11 17:19

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Doe de test ook even met HDtune, misschien komen daar nog weer andere resultaten uit. Die kun je eventueel ook nog even op de snelheid van de schijf laten testen. En die snelheidstest kun je ook uitvoeren bij je ouders' pc. Dan zie je de verschillen ook gelijk. Maar als deze echt bad sectors heeft dan is de hdd kapot en is het zeker verstandig om een nieuwe hdd te kopen voordat je data verliest.

De hdd is ook altijd al de bottleneck van de pc geweest. Aangezien dit nog altijd het langzaamste onderdeel van de pc is. En volgens de specs die ik zie van je hdd is deze sowieso al langzamer dan die van je ouders. Ik denk zelf dat die van je ouders 2 platters van 320GB heeft en jij 2 van 250 GB. Een platter met 250GB heeft een lagere datadichtheid waardoor de leeskop later bij de data is, doordat deze meer verspreid staat over de hdd. Dit is alleen wel een heel klein verschil, het kan ook nog zijn dat de hdd van je ouders meer cache heeft waardoor deze ook sneller is.

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Verwijderd

Barres B. schreef op maandag 02 november 2009 @ 15:47:
Maar als deze echt bad sectors heeft dan is de hdd kapot en is het zeker verstandig om een nieuwe hdd te kopen voordat je data verliest.
Inderdaad, als die data dan echt zo belangrijk is dat je geen reformat kan doen dan zou ik met een vage harde schijf toch wel graag een backup willen hebben. Als het goed gaat heb je een snellere bootdisk en wat extra ruimte, als het misgaat ben je heel blij dat je een backup hebt.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 20:46
ik ken die drives niet van je, maar ik heb een keer mee gemaakt waar bij seagate drives er standaard een jumper zat die hem op SATA1 hield ipv SATA2.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

Topicstarter
De harde schijf in één van de computers is vervangen. In de tussentijd heeft die computer 3 weken niet gedraaid, omdat hij zonder harde schijven stond en heb ik de computers van mijn ouders en bij mij thuis omgewisseld.

Het viel mij op dat de computer bij mijn ouders eerst met maar liefst 70mB per seconde ging, maar inmiddels na 2 maanden lijkt het kopieren in Windows ook aanzienlijk langzamer te gaan. Kopieren met 30mB per seconde op een interne harde schijf is toch enorm langzaam?

Ik heb al een complete defragmentatie uitgevoerd, maar dit hielp ook niet.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 10:06
Je schrijfsnelheid is niet lineair. Op het begin van de disk komt er per omwenteling meer data langs dan aan het einde (binnenzijde). Als het begin vol zit gaat de schijf meer naar de binnenkant toe en nemen de prestaties geleidelijk af.

Voorbeeldje waar van begin naar eind getest wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.nl/uploads/pics/HDTune_Benchmark_ST9120823AS_06.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:35

TheVMaster

Moderator WOS
Dit topic heeft natuurlijk niets met de Windows Client te maken

Move --> Opslagmedia & I/O Controllers
Pagina: 1