Windows 7 Geeft resolutie 1920 * 1080 niet weer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-08 17:57
Hallo,

Zojuist windows 7 geinstalleerd op mijn Acer Aspire 8920 laptop.

Op vista stond mijn beeldscherm instelling gewoon op 1920 * 1080 (full HD) wat mijn beeldscherm ook ondersteund. In windows 7 zie ik echter alleen maar veel lagere resoluties, ook wanneer ik de selectie "alleen de modus weergeven die de driver ondersteund" uitzet.

Ik heb ook via nvidia de aanbevolen driver geinstalleerd voor mijn laptop, maar de full hd resolutie staat nog steeds niet in de lijst. Mijn beeld is nu voorzien van twee hele dikke zwarte balken...echt irritant.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Google gaf me niet echt duidelijke antwoorden...

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien je resolutie in de nvidia driver wijzigen ipv. in de beeldscherm opties? Normaliter moet het echter gewoon werken, en herkent windows 7 de maximale resolutie direct. beetje vreemd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Is je videokaart wel goed geinstalleerd? Kan je kijken door middel van de device manager :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Resolutie is meestal niet iets wat afhankelijk is van de videokaart driver, maar meer van de monitor driver (in feite slechts een lijstje met resoluties en refreshrates die een monitor ondersteunt).

Probeer het eens zo:

Rechts klikken op je bureaublad
Schermresolutie
Geavanceerde instellingen
Tabblad beeldscherm
Eigenschappen
Stuurprogramma
Bijwerken
Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken
Ik wil kiezen uit een lijst met apparaatstuurprogramma's op mijn computer
Vinkje weghalen bij 'Compatible hardware weergeven'
Selecteer 'Digitaal LCD scherm (1920x1080 60Hz)'

In >THEORIE< zou het er nu tussen moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Umbrah schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:26:
Resolutie is meestal niet iets wat afhankelijk is van de videokaart driver, maar meer van de monitor driver (in feite slechts een lijstje met resoluties en refreshrates die een monitor ondersteunt).

Probeer het eens zo:

Rechts klikken op je bureaublad
Schermresolutie
Geavanceerde instellingen
Tabblad beeldscherm
Eigenschappen
Stuurprogramma
Bijwerken
Op mijn computer naar stuurprogramma's zoeken
Ik wil kiezen uit een lijst met apparaatstuurprogramma's op mijn computer
Vinkje weghalen bij 'Compatible hardware weergeven'
Selecteer 'Digitaal LCD scherm (1920x1080 60Hz)'

In >THEORIE< zou het er nu tussen moeten staan.
huh? Dat is echt voor het eerste dat ik zoeits hoor. Monitor drivers zijn afaik enkel en alleen handig voor kleuren instellingen en what not. Je zal toch echt een driver moeten installen om de videokaart en dus ook de resoluties aan te kunnen sturen ? :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Dank voor de antwoorden.

@Umbrah, ik heb gedaan wat je zei en hij stond er inderdaad tussen. Geselecteerd en de installatie weas succesvol. Echter, wanneer ik nu bij schermresolutie kijk (van windows 7 of in het nvidia menu) dan is de hooste resolutie nogsteeds slechts 1360*768.

Doe ik weer iets fout?

gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ik heb ook gekeken bij de lijst "alle modi weergeven" van de nvidia driver, en daar gaat de resolutie slechts tot 1360 * 768. Is de driver dan niet goed? Het is wel de meest recente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Je kan in de nvidia drivers zelf custom resoluties toevoegen.
Mischien dat dat nog een oplossing is.

edit:
http://www.nvidia.com/object/custom_resolutions.html

[ Voor 23% gewijzigd door job op 25-10-2009 14:51 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Een correcte resolutie geschied normaliter in feite inderdaad via de videokaart driver, waar kleurprofielen via het OS gaan. De monitor-driver zal dan op 'plug & play' staan, of iets in die geest wat Windows zelf detecteerd. Soms gaat die Plug & Play detectie niet goed (meestal is dit bij analoge monitoren, hoewel het bij een digitale aansluiting niet uitgesloten is). In principe kun je dan Windows voor de 'gek' houden door een lijstje resoluties te forceren aan het OS door een niet-plug & play driver te installeren. Dat suggereerde ik dus. Op die manier kun je vaak zelfs zeer hoge resoluties doorgeven aan monitoren die het niet ondersteunen, in de CRT-lichtbakken tijd was dat vooral handig, omdat de P&P gegevens toen vaak zelfs fout waren! (monitoren die 1280*1024 deden maar dat niet doorgaven en dus gelimiteerd waren aan 1024*768, of bakken die zeiden dat ze maximaal 85Hz deden in 800*600 maar stiekem ook wel 100Hz weergaven)

Wat ik echter onderschat heb is hoe koppig nVidia wel niet kan zijn. Custom-resolutie in de driver invoegen kan een oplossing zijn, maar om heel eerlijk te zijn, hoewel ik niet merkgebonden ben, heb ik om een of andere reden (zal wel iets economisch zijn, bedrijfskunde enzo) op dit moment alleen ATI en Intel GPU's tot mijn beschikking, dus een stappenplan kan ik je daar niet voor geven.

Wat je wel kunt proberen is die nVidia driver een grondige schop onder zijn donder geven, door eigenlijk de meest basis driver te installeren, 1920*1080 te forceren, en na een volle driverclean de nVidia driver opnieuw te installeren.

edit:
Whoa, Job, dat is een oude driver, zo zien ze er al een tijd niet meer uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ok, ik zal dit als laatste redmiddel doorvoeren umbrah. Dank voor de uitleg.

@ Job, ik heb je tips opgevolgd en het schijnt even te werken:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/25/1256475197-220.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/10/25/1256475468-980.gif

Ik kan een eigen resolutie aanmaken en met het testen werkt dit ook. Echter, direct erna (terwijl ik aangeef dat het werkt) springt hij weer terug op de oude resolutie en kan ik in de lijst ook mijn eigen gecreerde resolutie niet terugvinden. Op de pagina waar mijn eigen resolutie staat kan ik niet selecteren dat ik deze wil gebruiken.

Zoals te zien op de voorbeelden is mijn scherm ook net wat anders dan die van job in het voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 11:48

robdejongNL

Bite me

Heb je de computer na het installeren en/of deinstalleren van de Nvidia driver wel opnieuw opgestart?
Mijn ervaring is dat niet alle voorkeursresoluties getoond worden zonder herstart van de computer.

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
jep, ook dat had ik gedaan...

Ik ben nu zover dat ik iedere keer mn eigen resolutie kan testen en dus 15 seconden van 1920 * 1080 kan genieten...maar langer dan dat gaat nu dus niet omdat ik hem niet kan selecteren als te gebruiken resolutie..

Beetje irritant dit...Ben er al zo lang mee aan het k*tten en ik kan de oplossing verdomme zien..maar niet vasthouden :P

--------------
Edit: ik geef het op...ik krijg het gewoon niet werkend en kan de oplossing niet vinden. Als iemand nog iets weet graag. Ik zit er nu sterk over na te denken terug te gaan naar vista...hoop werk voor niks, maar dit is ook niets..

[ Voor 25% gewijzigd door Joppiesaus2 op 25-10-2009 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joppiesaus2
Ok, iets wat me opviel, wanneer ik de computer afsluit, of wanneer de computer in opstart modus is (voor het inlog scherm nog), dan wordt het beeld wél in 1920 * 1080 weergeven. Het gaat dus denk ik ergens fout als bepaalde drivers/instellingen worden geladen. Iemand een idee hoe deze kunnen worden uitgezet of wat het kan zijn?
Pagina: 1