Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 13:56
Hello,

Vandaag heb ik windows 7 op mijn pc geinstalleerd. Ik was van plan mijn pc helemaal op te schonen, alles eraf te gooien en met een clean pc verder te gaan. Daarom had ik alle belangrijke documenten en alles gebackupped op een externe HD. Na het backuppen heb ik verder niets geformat of gewijzigd (ik ging ervanuit dat windows 7 dit voor mij zou doen). Bij de installatie van windows 7 zag ik maar 2 partities. Mijn C en mijn D schijf. Ik had bij het installeren van windows XP al een partitie gemaakt voor XP, maar dit gaf hij niet aan bij de installatie van windows 7. Ook was er geen mogelijkheid om deze partitie te formatten (of ik ben gewoon scheel), dus besloot ik om windows 7 over mijn XP heen te installeren (op dezelfde partitie).

Nu is windows 7 geinstalleerd en al mijn oude bestanden en programma's staan er nog op (ze werken natuurlijk niet), maar dat is niet wat ik wil. Ik wil nu gewoon al mijn oude zooi eraf hebben en alleen windows 7 erop hebben staan.

De D schijf kan ik natuurlijk gewoon formatteren, maar hoe krijg ik nu een clean C schijf met enkel windows 7?

Hoe krijg ik dat nu nog voor elkaar?

[ Voor 5% gewijzigd door Ithariuz op 25-10-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:17
Je kan gewoon je C-partitie formatteren voor de installatie hoor. Dat had je dan ook moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Ja maar daar heb ik nu weinig aan :P
Hoe krijg ik mijn C schijf nu alsnog schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:45:
Ja maar daar heb ik nu weinig aan :P
Hoe krijg ik mijn C schijf nu alsnog schoon?
Gezien de korte installatietijd zou ik gewoon Windows 7 opnieuw installeren en nu wel eerst de format doen van de C-drive. Zelf de oude meuk verwijderen kost waarschijnlijk meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik gooi het er op dat je scheel bent (setup vraagt je welke partitie je wilt installeren, en dan kun je ze optioneel ook her-indelen en formatteren, of zelfs losse raid-drivers laden vanaf USB-sticks). Handmatig 'comben' is een optie, je program files (x86) dir zou hetzelfde moeten zijn gebleven, dat kan lastig zijn, maar makkelijk is dat je oude windows install in zijn geheel inclusief profielen in 'Windows.old' is gekwakt. Dat is in theorie gewoon shift-delete-klaar.

Verder ben ik het wel eens met Flitzer, een setup van W7 is op een snelle PC vanaf USB (dvd = traag) klaar in zo'n 20 minuten. Om het duidelijk te maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.winsupersite.com/images/win7/win7_rc_install_17.jpg

Door op Drive Options (advanced) te drukken kun je partities aanmaken, verwijderen, formatteren, en ik meen dat er ook heel wat in rechts-klik menu's staat. De standaard actie is om niet te formatteren, en alles te laten zoals het is, en alleen oude windows/user (\Users of \Documents and Settings) in een Windows.Old te plaatsen.

[ Voor 37% gewijzigd door Umbrah op 25-10-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Bedankt voor de snelle replies, ik denk dat ik nog maar is in het windows 7 installatie menu ga kijken voor de format knoppen en het nog maar een keer doe :P

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Schijfopruiming geprobeerd?
Als ik het goed heb verwijdert-ie ook vorige-Windows-installaties :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fZEfoA01UcKOyx2mBGOFzrAS/full.png

[ Voor 61% gewijzigd door anandus op 25-10-2009 13:54 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Umbrah schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:49:
Ik gooi het er op dat je scheel bent (setup vraagt je welke partitie je wilt installeren, en dan kun je ze optioneel ook her-indelen en formatteren, of zelfs losse raid-drivers laden vanaf USB-sticks). Handmatig 'comben' is een optie, je program files (x86) dir zou hetzelfde moeten zijn gebleven, dat kan lastig zijn, maar makkelijk is dat je oude windows install in zijn geheel inclusief profielen in 'Windows.old' is gekwakt. Dat is in theorie gewoon shift-delete-klaar.

Verder ben ik het wel eens met Flitzer, een setup van W7 is op een snelle PC vanaf USB (dvd = traag) klaar in zo'n 20 minuten. Om het duidelijk te maken:

[afbeelding]

Door op Drive Options (advanced) te drukken kun je partities aanmaken, verwijderen, formatteren, en ik meen dat er ook heel wat in rechts-klik menu's staat. De standaard actie is om niet te formatteren, en alles te laten zoals het is, en alleen oude windows/user (\Users of \Documents and Settings) in een Windows.Old te plaatsen.
Ik ben nu weer aan het kijken, maar de Drive Options komen bij mij helemaal niet in beeld, vandaar dat ik ze dus heb gemist... Heel vaag, is kijken hoe ik die nou tevoorschijn krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:52:
Schijfopruiming geprobeerd?
Als ik het goed heb verwijdert-ie ook vorige-Windows-installaties :)

[afbeelding]
Daarmee kan ik dus als het ware alles verwijderen op mijn OS na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:57:
[...]

Ik ben nu weer aan het kijken, maar de Drive Options komen bij mij helemaal niet in beeld, vandaar dat ik ze dus heb gemist... Heel vaag, is kijken hoe ik die nou tevoorschijn krijg...
Da's inderdaad heel vreemd.
Het scherm is verder hetzelfde?
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:58:
[...]

Daarmee kan ik dus als het ware alles verwijderen op mijn OS na?
Ja, alles wat in de oude installatie zat (OS en progjes enzo) wordn weggemieterd.

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 25-10-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:59:
[...]
Da's inderdaad heel vreemd.
Het scherm is verder hetzelfde?

[...]
Ja, alles wat in de oude installatie zat (OS en progjes enzo) wordn weggemieterd.
Ok als ik vanaf de DVD opstart krijg ik die wel te zien (best logisch eigenlijk:P).
Er staan nu 3 partities, als ik ze alle 3 format, blijft mijn pc wel gewoon werken? (met drivers en weet ik wat..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:01:
[...]

Ok als ik vanaf de DVD opstart krijg ik die wel te zien (best logisch eigenlijk:P).
Er staan nu 3 partities, als ik ze alle 3 format, blijft mijn pc wel gewoon werken? (met drivers en weet ik wat..)
Hoe bedoel je?

Als je alléén maar Windows 7 wil, gewoon clean op 1 partitie, dan zou ik gewoon alle partities verwijderen en windows op die nieuwe lege partitie installeren.

(Ervanuitgaande dat er niets op die partities staat dat je zou willen bewaren).

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 25-10-2009 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:59:

[...]
Nee, niet alle progjes! Dat gooit in principe alleen 'Windows.old' weg. De windows.old directory bevat geen 'program files' achtige directories, mocht je bijvoorbeeld Star Wars: Force Unleashed hebben geïnstalleerd op je oude Windows installatie, blijft die 24GB mooi in beslag in de program files dir.

Overigens: vaag dat die knop er niet staat, heel vaag zelfs... haalt rechts klikken op de partitie nog iets uit? Heb je wel opgestart van de DVD/USB? Ik kan me voorstellen dat dergelijke acties niet mogelijk zijn als je setup draait vanuit een bestaand OS.

Goh, ik moet sneller leren typen en bingen. Anyhoo: de 3 partities die er in staan zijn (duidelijk) de partities die je nu hebt. EEN daar van is de C-partitie, mogelijk dat een van de anderen een D-partitie is die je juist niet kwijt wil! Controleer wat op welke partitie staat voordat je aan het wissen en formatteren gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 25-10-2009 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Ik heb de keuze uit:

Schijf 0 Partitie 1 34.2GB
Schijf 0 Partitie 2 263.9GB
Schijf 0: niet-toegewezen ruimte.

Partitie 1 zal dus mijn C schijf zijn (gezien de ruimte)
En partitie 2 mijn D schijf

Kan ik deze allebij gewoon formatten zonder dat mijn PC ontploft? (Drivers en software van computerfabrikant en stuff..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Umbrah schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:04:
[...]

Nee, niet alle progjes! Dat gooit in principe alleen 'Windows.old' weg. De windows.old directory bevat geen 'program files' achtige directories, mocht je bijvoorbeeld Star Wars: Force Unleashed hebben geïnstalleerd op je oude Windows installatie, blijft die 24GB mooi in beslag in de program files dir.
offtopic:
Is dat zo?
Ik was in de veronderstelling dat dat ook weggemieterd wordt.
(Ik zou anders niet begrijpen hoe, bijv in dat screenshotje eerder, de Windows-'directory' 24Gb zou kunnen zijn?)
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:06:
Ik heb de keuze uit:

Partitie 1 zal dus mijn C schijf zijn (gezien de ruimte)
En partitie 2 mijn D schijf

Kan ik deze allebij gewoon formatten zonder dat mijn PC ontploft? (Drivers en software van computerfabrikant en stuff..)
Je kan gewoon alle partities verwijderen.
Dan blijft er 1 lege ongebruikte partitie over. Daar Windows 7 op installeren en het komt allemaal goed.
Zonder dat je PC ontploft :P

[ Voor 36% gewijzigd door anandus op 25-10-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
Je kan gewoon alle partities verwijderen.
Dan blijft er 1 lege ongebruikte partitie over. Daar Windows 7 op installeren en het komt allemaal goed.
Zonder dat je PC ontploft :P
Whaha ok, dat heb ik gedaan en ben nu dus Windows 7 opnieuw aan het installeren op de enigste partitie die er nog was. Nou maar hopen dat mijn computer nu helemaal clean is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:12:
[...]

Whaha ok, dat heb ik gedaan en ben nu dus Windows 7 opnieuw aan het installeren op de enigste partitie die er nog was. Nou maar hopen dat mijn computer nu helemaal clean is!
Dat zal-ie zijn :)
Overigens maakt Windows 7 nog een verborgen partitie aan van 200Mb, da's voor systeemherstel en dergelijke, maar die kom je niet tegen verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:14:
[...]
Dat zal-ie zijn :)
Overigens maakt Windows 7 nog een verborgen partitie aan van 200Mb, da's voor systeemherstel en dergelijke, maar die kom je niet tegen verder :)
Hmmm overigens wel vreemd, ik denk dat hij op mijn D schijf aan het installeren is, gezien mijn C schijf geen 300GB is.....
Doh... als je 2 harde schijven hebt zou hij dan ook niet 2 schijven aan moeten geven bij het installeren? Of geeft hij alle ruimte als 1 partitie aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Ithariuz op 25-10-2009 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ithariuz schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:15:
[...]

Hmmm overigens wel vreemd, ik denk dat hij op mijn D schijf aan het installeren is, gezien mijn C schijf geen 300GB is.....
Doh... als je 2 harde schijven hebt zou hij dan ook niet 2 schijven aan moeten geven bij het installeren? Of geeft hij alle ruimte als 1 partitie aan?
Weet je zeker dat je 2 fysieke schijven hebt?
C en D kunnen ook gewoon 2 partities op 1 schijf zijn.

Als ik hier kijk:
Dan lijkt het me dat je dus 1 schijf hebt, met 2 partities (voorheen C en D).

Je zal nu maar 1 partitie overhouden (dus C).
(En als je de 2 oude partities optelt, wat eerst C en D was kom je uit op... 300Gb ;) )

Volg je?

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 25-10-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithariuz
anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:21:
[...]
Weet je zeker dat je 2 fysieke schijven hebt?
C en D kunnen ook gewoon 2 partities op 1 schijf zijn.

Als ik hier kijk:

[...]
Dan lijkt het me dat je dus 1 schijf hebt, met 2 partities (voorheen C en D).

Je zal nu maar 1 partitie overhouden (dus C).
(En als je de 2 oude partities optelt, wat eerst C en D was kom je uit op... 300Gb ;) )

Volg je?
Hmmm ja ik volg en je had ook nog is gelijk. Windows 7 is inmiddels geinstalleerd en hij laat nu maar 1 harde schijf zien.

289 van 297GB beschikbaar. Hij is dus weer helemaal clean. Helemaal top, bedankt voor alle hulp! Echt perfect die snelle reacties! <3
Pagina: 1