Toon posts:

Tweedehands moederbord kapot, geen doos of bon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een moederbord van Asus. Het is een M3A79-T Deluxe. Ik heb deze van een andere tweaker gekocht. Hij piept bij het opstarten, niet via een speaker maar een condensator maakt dit geluid. Hij loopt steeds tijdens het booten vast. Hoe langer er stroom op het bord staat, hoe verder hij komt. Na lang genoeg kan ik helemaal tot windows booten en dat doet alles het prima. Dit lijkt mij inderdaad een condensator probleem.

Ik heb al alles vervangen: de CPU, PSU, geheugen en videokaart. Het probleem blijft. Ik heb het dus geïsoleerd tot het moederbord. Ik wil een RMA aanvragen, maar ik heb zware problemen. Ik heb namelijk geen doos of bon meer. Daarnaast heb ik het bord zelf ook niet gekocht uit de winkel, maar van een andere tweaker.

Ik heb even opgezocht, en het bord is pas in 2009 in de verkoop gegaan. Dus hij is kapot gegaan zeker binnen 1 jaar na verkoop! Daarnaast moet Asus het product wel gemaakt hebben, want alleen zij maken Asus producten. Mag ik dan concluderen dat ik dit --indirect-- binnen een jaar van Asus heb gekocht?

Heb ik dan recht op RMA bij Asus, ook al heb ik geen bon of doos? Ik bedoel, ik hoef ook geen doos terug, alleen een nieuw bord, snap je?

Beste tweakers,

Mijn vraag: heb ik recht op RMA? Zoja, hoe vraag ik deze dan aan? Ik heb gezocht op de Asus website en ik kon er niet direct RMA aanvragen. Volgens mij hebben ze liever dat ik het via de winkel doe, maar welke winkel dat is, weet ik niet. Als ik niet recht heb op RMA, waarom dan niet!? En wat moet ik dan doen? Ik kan niet goed solderen, en zeker niet op moederborden dus ik kan het denk ik zeker niet zelf repareren. Moet ik dan een nieuw bord kopen? Welke dan? Ik vind deze echt zeer voldoende, want hij heeft een 790fx chip op AM2+ socket. Hij was duur, ik betaal niet graag nog een keer. Ik wil ook niet upgraden naar AM3 want ik heb DDR2 geheugen!

Vriendelijke groet,

Ubertweakotine

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Was het bord al kapot toen je het tweedehands kocht? Waarom regel je de bon niet bij de verkoper?

In principe heeft Asus niets met je te maken, het is iets tussen de winkel en de koper, en dat is er in dit geval niet. Zoek maar eens in het Shopping Forum, dat is het GoT-deel voor dit soort vragen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
De verkoper heeft mij netjes de bon gegeven, maar deze had ik in de doos bewaard. Deze is weggedaan :(
Oh en het bord deed het heel goed toen ik hem kreeg van de eerste eigenaar.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2009 13:45 . Reden: ik vergat te zeggen dat het bord het nog goed deed toen ik hem kreeg van de 1e gozer ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:44:
De verkoper heeft mij netjes de bon gegeven, maar deze had ik in de doos bewaard. Deze is weggedaan :(
Oh en het bord deed het heel goed toen ik hem kreeg van de eerste eigenaar.
Dan zal het moeilijk worden. Je bent afhankelijk van coulance.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je zou op de site van Asus kunnen kijken of het rechtstreeks met hun te regelen is. Met harddisks kan dit vaak wel, misschien ook wel met moederborden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:12
Kun je zelf de condensators niet vervangen?

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-01 14:41
Als het niet lukt kan je altijd nog overwegen zelf de condensator te vervangen en te kijken wat er gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
En de nederlandsche wet dan? Die zegt toch dingen zoals minimum garantie periode van 1 jaar op duurzame artikelen? Dan moeten zij de schade teniet doen, of dit nu via tussenpersoon gaat of direct!
Of spreekt de wet anders?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Een fabrikant hoeft geen garantie te verlenen op een consument.
De fabrikant heeft het ding namelijk niet aan jou verkocht.

Wat jij kan doen is vragen aan de eerste eigenaar of die via de winkel nog een nieuwe bon kan krijgen. (bij veel webshops kan je die gewoon downloaden van hun site af).

Garantie via asus rechtstreeks is lastig.. ik heb nog niet gehoord dat dat iemand gelukt is.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-01 16:35

sjaool

Every life should have 9 cats

Het lijkt mij handiger om deze vraag gewoon aan Asus te stellen.
Niet geschoten is altijd mis of nee heb je, ja kan je krijgen. ;)

"When you grow up your heart dies"

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:49:
En de nederlandsche wet dan? Die zegt toch dingen zoals minimum garantie periode van 1 jaar op duurzame artikelen? Dan moeten zij de schade teniet doen, of dit nu via tussenpersoon gaat of direct!
Of spreekt de wet anders?
Nee, dat zegt de wet helemaal niet. Voor je dat roept kun je je beter in de zaak verdiepen :)

Maar begin eens met contact opnemen met Asus.

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 25-10-2009 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar gozer waar kan ik dat dan lezen?

edit: shiit, ik lees net het volgende op consuwijzer:

Meestal krijgt u de garantie van de fabrikant. U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten. De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten zoals de verkoper.

edit 2:
Oke, ik heb besloten dat ik de originele aanschaffer moet benaderen. Hij kan me wellicht de naam van de winkel geven waar hij zijn waar heeft aangeschaft. Dan kan ik het verder met hen regelen. Wel heb ik dan een bon nodig. Maar het was een kassabon! Die gaf aan mij dus heeft hij ook niet. Dus ik kan niet aan de winkel bewijzen dat zij dit bord hebben verkocht! Wat moet ik doen?

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2009 14:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RMA perikelen mogen in SF

> Shopping Forum

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:05:

edit 2:
Oke, ik heb besloten dat ik de originele aanschaffer moet benaderen. Hij kan me wellicht de naam van de winkel geven waar hij zijn waar heeft aangeschaft. Dan kan ik het verder met hen regelen. Wel heb ik dan een bon nodig. Maar het was een kassabon! Die gaf aan mij dus heeft hij ook niet. Dus ik kan niet aan de winkel bewijzen dat zij dit bord hebben verkocht! Wat moet ik doen?
Zoals iemand al aangaf: wellicht kan de eerste koper nog een kopiebon opvragen bij de winkel. Bij verschillende webshops kan je dat gewoon via je overzicht van bestellingen zelf opvragen en uitprinten.

Al met al heb je inmiddels al een boel tips gehad. Het lijkt me het beste om gewoon eens contact op te nemen met de verschillende partijen (fabrikant, winkel, eerste eigenaar), om te bekijken wat ze voor je kunnen doen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Ik zou mijn pijlen eerst eens richten op je mede-tweaker. Zoals Orion84 al aangeeft kan deze vaak een duplicaat regelen. Mocht dat niet kunnen dan heeft deze tweaker zeer waarschijnlijk op electronische wijze betaald. Regel dan hiervan een afschrift! De wet schrijft namelijk niet voor dat je alleen met de bon garantie kunt krijgen, maar dat je moet aantonen dat je het product bij die winkelier hebt gekocht (iets van die strekking, IANAL).

Pas als deze weg volledig uitgeput is, dan zou ik richting Asus gaan!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:10:
... maar dat je moet aantonen dat je het product bij die winkelier hebt gekocht...
En dat heeft TS natuurlijk niet...

Verder ben ik het eens met de suggesties die worden gedaan: verkoper benaderen en zien of die iets kan regelen, informeren bij ASUS wat zij willen doen...

Verwijderd

begintmeta schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:42:
[...]

En dat heeft TS natuurlijk niet...
:?

Die regel volgde op een suggestie wat te doen als de verkoper de bon ook niet meer heeft..

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 17:01:
...

Die regel volgde op een suggestie wat te doen als de verkoper de bon ook niet meer heeft..
Ik bedoel dat het irrelevant is of de verkoper (dus de mede-tweaker in dit geval) wel of niet een bon heeft, omdat de verkoper de enige is die TS kan aanspreken. Als de verkoper de bon of een ander bewijsmiddel heeft blijft het nog zo dat de TS geen overeenkomst heeft met de winkel.

Maar goed, daar is veel over te zeggen: Wanneer neem je garantie wel over, en wanneer niet? had aardig informatief kunnen zijn.
Pagina: 1