Voorraad beheer voor webshop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Ik ben bezig met het scripten van een webshop in PHP. Nu wil ik er ook graag een soort van voorraad beheer bijmaken en deze ook tonen op de website. Dus als de produkten niet op voorraad zijn, dan kunnen mensen deze wel/niet bestellen, afhankelijk van wat er bij het produkt is aangegeven. Dit is natuurlijk op verschillende manieren te doen.

Ik kan bijvoorbeeld een extra veldje "instock" bij het product maken en deze dan updaten. Echter voorzie ik hier een paar problemen, want wanneer is het handig om de instock te updaten? Als het product betaald is of zodra de order geplaatst is? Echter krijg je dan bij een bankoverschrijving het probleem dat een product lange tijd gereserveerd is (2 weken). Als de mensen dan niet binnen 2 weken betalen, dan komt het product weer vrij en zou het geupdate moeten worden.

Zijn er nog meer zaken waar ik eventueel rekening mee moet houden of waar ik niet aan gedacht zou kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Als iets op voorraad is, hoe kunnen mensen dan iets bestellen ? Dan koop je toch direct iets ?
Hoe dan ook, als iemand de intentie gedaan heeft tot een aankoop dan moet je hem van je voorraad afboeken.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 25-10-2009 12:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Meteen bij bestelling van de voorraad afhalen.
Anders zit je met een probleem wanneer de 2de klant daarna het product besteld en jij het pas van de voorraad laat halen bij betalen van de 1e klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Nou als het op voorraad is en mensen kopen iets, dan moet het veld instock geupdate worden, omdat er 1 minder is. Nu kunnen mensen op 3 manieren betalen:

- iDEAL
- Bankoverschrijving
- Onder rembours

Bij iDEAL is het betaald en dus kan ik meteen updaten, bij een bankoverschrijving is dit natuurlijk anders, omdat mensen misschien na 5 dagen betalen of helemaal nooit. Als einddatum heb ik dan 14 dagen gedaan. Maar is het dan slim om pas te updaten nadat de betaling binnen is, of om te updaten zodra er besteld is, met de kans dat als iemand aan het klieren is een product onbedoeld niet op voorraad wordt.

Het veld instock houdt bij hoeveel produkten er nog in voorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29
Je hebt gewoon een koopovereenkomst voor dat artikel, hoe daarbij betaalt wordt is toch niet van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

^ precies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSD
Ok, dat is duidelijk inderdaad. Ik heb het nu zo gedaan dat ik 3 velden heb, namelijk:

instock,reserved,restock

Bij reserved hou ik bij wat gereserveerd is. Dus als iemand een order plaatst, dan reserveer ik het artikel, als het daadwerkelijk verstuurd wordt, dan haal ik het van de voorraad af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:19

SeatRider

Hips don't lie

Moet je niet rekening houden met wanneer nieuwe voorraad binnen gaat komen? Dat misschien zelfs tonen? Ik zou het dus doen met een aparte inkoopadministratie.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1