Remote management SMC router werkt alleen via GPRS?

Pagina: 1
Acties:

• DapperDen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Met de zoekfunctie en/of de FAQ ben ik niet veel verder gekomen, vandaar dat ik nu toch maar een topic open.

Intro:

Mijn schoonvader heeft een LaCie Networkspace 500GB aangeschaft. Binnen het lokale netwerk draait dat als een zonnetje. Deze netwerkschijf zou ook te benaderen moeten zijn van buitenaf, via FTP. Helaas krijg ik dit niet voor elkaar. De LaCie hangt aan een SMC 7904WBRA ADSL router, waarin ik heb ingesteld dat het binnenkomende verkeer op poort 21 moet worden doorgesluisd naar het interne IP (192.168.2.101) van de LaCie, maar als ik vanaf thuis of mijn werk probeer de LaCie te benaderen, dan kom ik er niet in.

Om daarom op afstand wat dingen te kunnen proberen (hij woont 1,5 uur van mij vandaan) heb ik tijdelijk remote management ingeschakeld op de SMC, poort 8080 (default). Maar wat blijkt: ook die opent hij zowel hier thuis als op mijn werk niet. http://zijn.ip.adres:8080 levert alleen een timeout op. Ping naar zijn IP adres levert ook een timeout op.

Probeer ik het echter met mijn telefoon (HTC TyTnII), via een GPRS/HSDPA verbinding, dan kan ik zowel de SMC router login pagina als de LaCie beheerpagina openen!

Het lijkt dus wel alsof de SMC alle inkomende requests negeert, tenzij ze van mijn telefoon komen :?

Weet iemand waar ik dit moet zoeken? Zie ik iets simpels over het hoofd? Ik denk aan een routerinstelling, maar ik weet dus niet welke. Ik heb hier thuis ook zo'n soort setup met een Draytek router en Synology Diskstation en dat werkt allemaal perfect, overal te benaderen en is op soortgelijke wijze geconfigureerd. Dus ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken.

Help? :P

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
staat er ergens een firewall aan? klopt het ipadres zeker weten? het lijkt er namelijk op dat iets het verkeer loopt te blokkeren, veelal zijn dat firewalls

• DapperDen
Voor zover ik weet zit er in zowel de SMC als in mijn eigen Draytek een firewall. Daar heb ik niet aan lopen prutsen, was hier thuis in elk geval niet nodig om mijn Synology van buitenaf te bereiken.
IP adres klopt zeker weten (op mijn telefoon bereik ik hem wel).

[ Voor 14% gewijzigd door DapperDen op 25-10-2009 13:17 ]

• DapperDen
*schopje*

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zoals gezegd, ergens wordt geblokt. Dit klinkt alsof er ergens een router niet goed geconfigureerd is. Faalt een traceroute vanaf jouw werk op dezelfde plaats als vanaf thuis? Toevallig ook dezelfde provider?
Al een proxyserver geprobeerd?

• DapperDen
Zal eens een proxy gaan proberen, nog niet gedaan.

Ik neem aan dat het in de beveiligingsinstellingen van de SMC router zit, maar ik weet dus niet waar. Vooral het feit dat ik hem via mijn telefoon via GPRS het loginscherm wél kan benaderen (maar ook niet inloggen trouwens), maar met dezelfde telefoon en een Wifi-verbinding niet. Wat is het verschil tussen deze verbindingstechnieken dat dit verschijnsel kan veroorzaken? Kennelijk verbind ik dan met een ander IP, maar dat doe ik in feite op mijn werk ook. Ik heb geen idee, iemand anders misschien wel?

Thuis en op het werk zijn 2 verschillende internetproviders.

Bedankt voor de tips alvast, kijken of ik hiermee verder kom.

Update: tracert faalt na een stap of 6, bij nl-rt-dc2-isp-cr01b.wxs.nl, daarna time-out.
Instellen van een proxyserver maakt helaas geen verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door DapperDen op 28-10-2009 23:19 ]

• DapperDen
Nog een update:

Dit weekend kon ik weer even bij de router zelf om wat aanpassingen te proberen. Uitschakelen van de firewall leek te werken, echter na ongeveer 30 minuten is het modem opnieuw onbenaderbaar van buiten het netwerk, net als de LaCie schijf erachter. Het lijkt erop dat na elke aanpassing, hoe onbeduidend ook, in het modem de externe toegang kortstondig werkt (ook met firewall weer aan) maar steeds na 30 minuten tot een uur is de boel weer op slot voor verkeer van buitenaf, alsof er ergens een buffer volloopt of zo.
Het interne netwerk werkt dan nog uitstekend.

Ik zat zelf nog aan een firmware update te denken, moet nog kijken bij SMC of die er überhaupt is, en anders weet ik het ook ff niet meer.
Pagina: 1