• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
In het kader van een jubileum had ik een videocamera bij me, maar totaal geen planning (dus ook geen greenscreen). Alle ideeën voor het filmpje kwamen adhoc in me op.
Zo wilde ik een aantal mensen anekdotes laten vertellen, gefilmd vanuit hetzelfde camera standpunt, en hun verhalen dan vlot door elkaar monteren (gesorteerd op thema). Zoals je op TV wel ziet bij bijvoorbeeld het programma "Typisch tachtig".

Dit is de "setting" (of wat daar voor door moet gaan):

Afbeeldingslocatie: http://www.arnaudsprenger.nl/pics/sonyvegas.jpg

Ik gebruik voor bewerking Sony Vegas. Wat ik wil, is in het raam rechts plaatjes laten zien, die te maken hebben met het onderwerp. Net als bij een nieuwslezer, dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.radio-tv-nederland.nl/historie/analogetv/1_nos_journaal_8-12-2006.jpg

Keihard chromakeyen op de grijze kleur van het raam werkt niet, natuurlijk: als je die kleur eruit haalt, valt bijna alles weg. Wat ook zou kunnen, is een masker maken en het raam eruit knippen, zodat de plaatjes zichtbaar worden. Maar het probleem is dat de mensen vaak met hun handen door het beeld zwaaien. Als ik het raam weg-'mask', dan vallen hun handen dus achter het masker en verdwijnen ze dus achter het plaatje.

Er is vast een slimmere manier voor. Misschien met andere software (After Effects?) En die manier weet jij. En jij moet het mij vertellen. :>

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik denk dat de oplossing hiervoor niet eens zo moeilijk hoeft te zijn, je denkt alleen niet helemaal in de goede richting. De enige manier om er voor te zorgen dat mensen hun handen gewoon nog kunnen bewegen is Chromakey, anders moet je een miljoen custom maps gaan maken zodat elke frame goed gemasked is, maar dat is geen doen. Wat je dus moet doen is het deel waar je de video in wilt doen gewoon eruit masken bij de originele footage en een omgekeerde mask gebruiken voor het deel wat je eruit geknipt hebt. Op dat deel apply je dan de chroma key en als het goed is zie je dan nog wel de handen en de mouwen als iemand er doorheen zwaait of iets dergelijks.

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-01 22:24
Zou je de handen die door het beeld heen gaan niet kunnen motion tracken en dan substracten uit je mask? Dan is het natuurlijk nog steeds veel veel werk, maar ik zou niet weten hoe je het anders zou kunnen doen.
Ik ben er dan ook nog maar net een paar dagen mee bezig :)

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben het met MPeek eens, dat lijkt me de weg om te bewandelen. Is in elk geval het meest eenvoudig om uit te voeren!

• Captain Pervert
Klopt, voor handen werken twee masks (eentje met alleen het raam en een chromakey en eentje zonder het raam) vrij aardig. Totdat er een persoon door het beeld loopt met een zwart shirt aan. ;)
Volgens mij wordt dit heel lastig, denk dat de plaatjes elders in beeld neerzet. Dat met dat raam gaat niet lukken.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja, je hebt het nooit gehad over mensen die door het beeld heen lopen. Je maakt het jezelf niet makkelijk! Dat wordt rotoscopen, een arbeidsintensief werkje. Zeker met 'door het beeld lopende' mensen met de onvermijdelijke motion blur e.d..
Óf je plempt het te projecteren plaatje gewoon bam over alles heen natuurlijk. Of je experimenteert met een soort van 'light pass' waardoor het lijkt alsof de afbeelding 'geprojecteerd' wordt door iets naast de camera. Dan valt het ook over de mensen die door het beeld zwaaien en sjouwen heen. Kun je daar misschien nog een displacement effect overheen gooien. Mogelijkheden zijn er genoeg.

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik hoop voor je dat het weinig voorkomt dat er iemand door het beeld loopt, want dan zal je wel even bezig zijn. In ieder geval moet je dan alle frames renderen naar een image sequence en alles met de hand gaan masken, een intensief werkje maar ik denk dat het wel veel voldoening geeft als je de alles gewoon goed hebt.

Toch snap ik persoonlijk niet echt wat er nou zo erg is aan het lopen van mensen door het beeld heen, waardoor ze even niet zichtbaar zijn... Tenzij er spannende dingen gebeuren op de plek van dat raam, lijkt het me niet echt belangrijk. Oké toegegeven, het ziet er een stuk strakker uit als je het met chromakeying of masks doet, maar vooral met die laatste gaat er veel werk in zitten en of het dat nou echt allemaal waard is... Maar dat is natuurlijk vooral aan jou.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58

Stoney3K

Flatsehats!

Misschien dat je met een difference matte een aardig eind kan komen? Als je camera op één standpunt blijft staan en je een shot hebt waar niemand in de stoel zit, kun je dat aan een difference matte-filter voeren ('dit is statische achtergrond') en alles wat daar niet mee overeenkomt, zoals bewegende mensen, vallen wel of niet onder het masker.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-11-2025
een stuk cromakey groen papier erop plakken? Of het een kader op het raam selecteren.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:58

Stoney3K

Flatsehats!

hfos schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 07:55:Of je experimenteert met een soort van 'light pass' waardoor het lijkt alsof de afbeelding 'geprojecteerd' wordt door iets naast de camera. Dan valt het ook over de mensen die door het beeld zwaaien en sjouwen heen. Kun je daar misschien nog een displacement effect overheen gooien. Mogelijkheden zijn er genoeg.
Even de simpele gedachte, maar waarom ga je niet voor de jaren-40 manier om dit als special efffect te doen?

Je pakt een beamer en projecteert van achteren op dat raam, wel zorgen dat het raam met iets egaal wits bedekt is. Of je zorgt voor een fysiek scherm wat je voor de deur neerzet. ;)

Als je alleen maar bestaande footage hebt wordt het iets lastiger natuurlijk. Nu is dat raam wel redelijk egaal van kleur, dus met wat kunst- en vliegwerk zou je het eventueel kunnen keyen. Andere oplossing: Iets creatiever editen en niet eisen dat er mensen voor een achtergrondbeeld langs dartelen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-01 12:45

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Je hebt een cleanplate van de deur met het raam. Dus een difference matte maken.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-01 22:42
volgens mij hebben sommigen niet in de gaten dat de film volgens mij al gemaakt is ....

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• Captain Pervert
harley schreef op zondag 22 november 2009 @ 12:19:
volgens mij hebben sommigen niet in de gaten dat de film volgens mij al gemaakt is ....
Jij hebt gelijk.
multipasser schreef op donderdag 19 november 2009 @ 02:09:
Je hebt een cleanplate van de deur met het raam. Dus een difference matte maken.
En jij ook!
Dat is dus precies wat ik zoek. Een difference matte.

Googlen levert dit op:
http://www.sundancemediag...masking_in_sony_vegas.htm
"I need to make a Chroma Key, but I don't have a green screen, and I already shot the footage - HOW AM I SUPPOSED TO DO THIS!?!?" Never fear, "difference" masking is here!!!
_/-\o_ _/-\o_

Pagina: 1