Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc direct al kapot

Pagina: 1
Acties:

• bartlaan
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:18
Hallo,

Ik heb net een nieuwe pc gebouwt. Alles heb ik volgens de gebruiksaanwijzing geïnstalleert. Maar toen ik de voeding in het netstroom aansluite en de schakelaar op de voeding overhaalde, kwam er een vonk uit de de voeding en wil de pc niet opstarten. Ik heb geen idee wat er nou precies kapot is. Het is een Ocz 600 watt voeding.

Alvast bedankt.

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Wat zijn de verdere specs van het systeem waar het over gaat?

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 21:43
Heb je een multimeter? Dan kan je kijken of je voeding nog iets doet.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

bartlaan schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:30:
Hallo,

Ik heb net een nieuwe pc gebouwt. Alles heb ik volgens de gebruiksaanwijzing geïnstalleert. Maar toen ik de voeding in het netstroom aansluite en de schakelaar op de voeding overhaalde, kwam er een vonk uit de de voeding en wil de pc niet opstarten. Ik heb geen idee wat er nou precies kapot is. Het is een Ocz 600 watt voeding.

Alvast bedankt.
Lijkt er op dat je voeding defect is. Gewoon gevalletje doa lijkt me.

Verwijderd

Nu er een vonk uit gekomen is, weet je niet zeker of de voeding nog werkt, of kapot is.
Dit kun je het beste even nagaan door:
- Koppel de voeding volledig los van je moederboard
- Steek de voeding in je stopcontact
- als er geen rare dingen gebeuren (rook, vonken e.d.) laat je de stekker zitten
- Meet nu de spanning over een connector (Rood, zwart). Het beste doe je dit met een multimeter, als dit niet voorhanden is zal een (gloei) lampje/ledje het ook wel doen (let bij een led op de plus en min)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:35

franssie

Save the albatross

en kijk eens op de voeding of ie ook op 110V had kunnen werken, geen idee of die nog gemaakt worden maar vroeger had je die.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bartlaan schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:30:
Het is natuurlijk niet echt zinvol als je geen enkele specifieke informatie post, behalve over de voeding. Wat heb je al geprobeerd? Zie verder de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en ga gestructureerd testen zoals daarin beschreven staat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bartlaan
ASUS AM3 / M4A78T-E / 790GX / FSB5200 / 4xDDR3@1066 Max16GB
CoolerMaster CPU Cooler Hyper N520 / Universal Cooler / 5 Heatpipes / 688 gram / 2x 92mm FAN / 19 dB 1 Corsair Domin DDR3,1600-4GK
DRW-24B1ST/BLK/G/AS Black SATA
OCZ PSU 600W ModXStream Pro
Phenom II X4 955 BE AM3
Samsung 750GB 32MB 7200rpm SATA (F1-series)

Verwijderd

Test nu maar eerst eens of je voeding het nog doet..

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:33
Zoals gambieter hierboven al zei. Ga even zelf testen. We hebben geen glazen bol hiero. En kunnen dus ook alleen maar gissen.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
De vonk kan overal vandaan komen, hoeft dus niet de voeding te zijn. Controleer ook het moederboard eerst eens op gesprongen elko's of op zwarte spoelen ipv koperkleurig. Misschien een microchipje doorgefikt.

• bartlaan
Ik heb wel een meter. De voeding geeft volgens mij geen stroom meer. De test gaf nul aan. Maar dat betekent niet dat het aan de voeding licht.

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
franssie schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:35:
en kijk eens op de voeding of ie ook op 110V had kunnen werken, geen idee of die nog gemaakt worden maar vroeger had je die.
Of mss gebruikte hij die 110/220v schakelaar als aan uit schakelaar :P
In elk geval zal de voeding wel officieel vuilbakstuf zijn.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:05
Nouja afgaande op de vonk, dan is die voeding bijna zeker RIP. Test het systeem dus even met een andere voeding.

My favorite programming language is solder.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

bartlaan schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:58:
Ik heb wel een meter. De voeding geeft volgens mij geen stroom meer. De test gaf nul aan. Maar dat betekent niet dat het aan de voeding licht.
offtopic:
Licht kun je aan of uit doen... ;)

Hoe heb je hem doorgemeten ? als de voeding niet aan staat is het logisch dat je geen spanning kunt meten.
Kun je die voeding aanzetten door op je 24pins ATX connector het groene draadje met een zwarte door te verbinden ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Verwijderd

Ocz modstream heeft geen 110/230 schakelaar dus dit is het zeker niet. Vonken uit de voeding is nooit goed. Als je moederbord connectors er gemakkelijk ingingen en je dus niets hebt hoeven forceren (er zit er altijd iemand bij die de 8-pin pci-e in het moederbord steekt) dan is de kans de je hem verkeerd aangesloten hebt klein. 85% kans dat de voeding stuk is 5% kans dat het een statische ontlading was en je iets verkeerd aangesloten hebt eigenlijk weinig aan de hand alles goed aansluiten en het werkt weer. 5% kans dat je het verkeerd hebt aangesloten en de helft van je nieuwe PC hebt gemold en 5% kans dat het moederbord stuk was en deze je voeding heeft gemold. Het is dus heel waarschijnlijk dat de voeding DOA (dead on arrival) is, deze doormeten met de suggesties van Fastex. En controleren of je de kabels goed hebt aangesloten. daarna de rest van de PC controleren met een andere voeding. Alles is terug te vinden in het Hangen en Opstartproblemen troubleshooter topic.

percentages zijn compleet arbitrair en dienen alleen om mijn punt duidelijk te maken

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2009 02:05 ]

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 16:51

VIPER2001

[GOT]The Source

afstandsbusjes gebruikt voor de moederboard ??

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat Viper zei, en probeer de voeding aan te zetten (paperclip tussen ATX_PWR_ON en een GND) voordat je hem meet. Kloppenburg vergat die stap even te vermelden.

• bartlaan
Hij start niet eens op. Dus dan heeft het geen zin te gaan meten. En als ik met een andere voeding kijk of het systeem werkt en die word ook opgeblazen heb ik echt een groot probleem. Want die pc waar die andere voeding vandaan komt is van mijn zus. of is de kans dat het weer opgeblazen word heel klein? :/

Tot nu toe alvast bedankt. Ik weet nu tenminste dat de voeding het helemaal niet meer doet. :)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:05
Ja die kans is aanwezig. Bouw je moederbord bij voorkeur uit, zodat je zeker weet dat hij geen kortsluiting maakt en start hem vervolgens met zo weinig mogelijk onderdelen (enkel CPU/Mem en evt. graka)
En dan nog heb je kans dat je de voeding vernielt ;( (bijv. als mobo defect is of sluiting maakt)

My favorite programming language is solder.

• bartlaan
Er is zeker geen mogelijkheid om te weten of het mobo kapot is zonder iets op te blazen? :/

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik zie maar twee mogelijkheden:

1) Kapotte voedingen
2)
VIPER2001 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 02:12:
Ik hoop vooral, voor jou, dat het dat laatste niet is.
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 02:03:
percentages zijn compleet arbitrair en dienen alleen om mijn punt duidelijk te maken
Zoals 90% van alle statistieken :+

[ Voor 33% gewijzigd door YellowOnline op 25-10-2009 16:43 ]

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Bekijk je mobo eens van dichtbij, aan de voor- en achterkant. Misschien kun je een doorgefikt/opgeblazen component ontdekken?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

• bartlaan
VIPER2001 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 02:12:
Wat word daar precies mee bedoeld?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

YellowOnline schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:42:
Ik zie maar twee mogelijkheden:

1) Kapotte voedingen
2)

[...]

Ik hoop vooral, voor jou, dat het dat laatste niet is.

[...]

Zoals 90% van alle statistieken :+
Maar bij sommige kasten (zoals mijn Sharkoon Rebel 9) is dan niet nodig en zelfs niet mogelijk.
Bij de Sharkoon Rebel zitten er bij de gaatjes voor standaard ATX mobo's gewoon verhogingen. Als je een groot mobo hebt meer meer schroefgaatjes moet je wel afstandsbusjes gebruiken voor die overige gaatjes.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• bartlaan
ohw die dingen. Nee die zaten goed.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

bartlaan schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 16:59:
[...]

Wat word daar precies mee bedoeld?
Dat zijn de schroefjes tussen het moederbord en de kast. Zoals hierboven CompizFox zegt is dat niet bij alle kasten nodig, maar bij vele kasten wel. Als je die vergeet er tussen te steken krijg je een kortsluiting van jewelste.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2004/1192/04-mobo_spacers.jpg

die dingen moeten tussen kast en moederbord ;) dat zijn spacers/ afstandsbusjes

Verwijderd

de kans dat een moederbord twee voedingen doorfikt is zeer klein aangezien de kortsluiting op het moederbord dan ook doorfikt en er dan geen kortsluiting meer is. controleer of er geen zwarte plekken op het moederbord zijn en bouw het moederbord uit leg alleen deze op een kartonnen doos en probeer het toch met een andere voeding. het hoeft geen dure voeding te zijn een van 20 euro is goed genoeg om te kijken of het mobo het nog doet.

of je kunt morgen naar je vriendelijke PC-winkel gaan en hen even laten kijken. scheelt een hoop kopzorgen als je pas begint met Pc's bouwen

Verwijderd

Niet ongerust zijn, gewoon een nieuwe voeding vragen. Een DOA bij een voeding is mij ook weleens gebeurd.

Indien het dan nog niet werkt, dan kun je overwegen ongerust te worden. :P

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Je meet niets omdat de voeding,met de stekker los van het moederbord,niet is ingeschakeld.Je moet een 2-tal pinnen met elkaar verbinden om de voeding los te testen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ruwebit.net/articles/35/atxtabel.gif

http://www.ruwebit.net/article/35

.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:04:
[afbeelding]

die dingen moeten tussen kast en moederbord ;) dat zijn spacers/ afstandsbusjes
Bij mijn eerste pc welke ik zelf gebouwd heb was ik deze krengen vergeten. En ik had precies hetzelfde probleem als jou. Overigens wel netjes een nieuw moederbord gekregen toen ik ermee terug ging.

• bartlaan
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:06:
Niet ongerust zijn, gewoon een nieuwe voeding vragen. Een DOA bij een voeding is mij ook weleens gebeurd.

Indien het dan nog niet werkt, dan kun je overwegen ongerust te worden. :P
LOL :P

Ik heb een mail gestuurd naar dat bedrijf. En hoop dat ze snel een nieuwe leveren. Maar dan zal ik wel weer een week verder zijn tegen de tijd dat die nieuwe voeding er is. Dat word me dus kapot vervelen.

Verwijderd

AE86 schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 17:13:
[...]

Bij mijn eerste pc welke ik zelf gebouwd heb was ik deze krengen vergeten. En ik had precies hetzelfde probleem als jou. Overigens wel netjes een nieuw moederbord gekregen toen ik ermee terug ging.
dit had ik ook hoor, alleen niks dood gelukkig :9

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Edit: nevermind

[ Voor 104% gewijzigd door AE86 op 25-10-2009 17:18 ]

Pagina: 1