Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320247

Topicstarter
Binnenkort wil ik graag een eigen appartementje gaan huren i.p.v. op kamers blijven. Zeker ook omdat ik part-time werk, vroeger naar bed ga dan mijn kamergenoten en het huis erg gehorig is.

Op internet lijkt het nu alleen, dat je pas huursubsidie krijgt vanaf je 23e. Ik ben op zoek naar een appartement voor € 500 tot € 650,- per maand.

Wat zijn de opties voor mij? Op dit momenteel lijkt me nog de enige optie antikraak gaan wonen, omdat het anders financieel niet haalbaar is voor mij. Telefonisch werd ik ook eens door een woningcorporatie geadviseerd een brief naar de gemeente te sturen, maar zou dat zin hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom wil je zo duur huren?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben student in Rotterdam en het is hier al lastig om woonruimte te vinden. Ben op zoek naar een zo goedkoop mogelijk appartement in Alexander, Kralingen of omgeving. Het moet in ieder geval nog op maximaal 25 minuten fietsen zijn van de universiteit.

Ik zou natuurlijk ook graag minder betalen, maar ik denk niet dat me dat gaat lukken. Maar ik verdien zo'n € 1200,- per maand (inclusief studiefinanciering), dus ook € 650,- per maand bruto zou ik wel kunnen missen, mits ik huurtoeslag krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Ik ben 22 en ik krijg 120 euro per maand huurtoeslag. Ik geloof alleen dat de huurgrens wat lager ligt als je nog geen 23 bent. Zelfs als je 23 bent ligt de grens op 550 euro volgens mij, daarboven is alles vrije sector

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 24-10-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inderdaad, maar voor € 348,99 per maand vind ik toch geen appartement in Rotterdam Alexander en omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Heb je je al ingeschreven voor een sociale huurwoning? Die vind je meestal wel voor die prijs, nadeel is dat je een paar jaar op een wachtrij komt te staan, dus als je een beetje slim was geweest had je je op je 18e verjaardag gelijk ingeschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Anoniem: 320247 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:00:
Inderdaad, maar voor € 348,99 per maand vind ik toch geen appartement in Rotterdam Alexander en omgeving?
Dat ligt aan *jouw* eisen en dat is *niet* het probleem van de belastingdienst he :). Like, je zou prima voor 350 piek kunnen wonen en huursub krijgen, maar dan moet je je eisen verleggen. De huurtoeslag is er zodat je ergens kan wonen, niet zodat je je droomwoning kan bekostigen als student.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
fee-tje schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:06:
[...]

Dat ligt aan *jouw* eisen en dat is *niet* het probleem van de belastingdienst he :). Like, je zou prima voor 350 piek kunnen wonen en huursub krijgen, maar dan moet je je eisen verleggen. De huurtoeslag is er zodat je ergens kan wonen, niet zodat je je droomwoning kan bekostigen als student.
Eisen verleggen schiet je als je onder de 23 bent niet bijster veel mee op. Er zijn denk ik maar weinig verhuurders in de vrije sector die een woning voor <€ 350 verhuren, zeker niet in Rotterdam maar ook niet in één of ander gehucht. Een kamer is geen optie want daarvoor krijg je geen huurtoeslag. Je bent dus aangewezen op de sociale huurwoning en dan krijg je inderdaad met wachtrijen te maken.

Is er niet een mogelijkheid dat je in samenwerking met je bijv. in samenwerking met je ouders een huisje/appartement koopt?

[ Voor 4% gewijzigd door Dick op 24-10-2009 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn eisen zijn echt niet zo hoog hoor, mijn enige vereiste is dat ik minstens 2 kamers heb en zelfstandig woon. Volgens mij ligt de huurprijs van Rotterdam gewoon aan de hoge vraag en het beperkte aanbod en is het echt niet dat mijn eisen zo hoog zijn dat ik niets voor € 350,- per maand kan vinden. Bovenstaande eisen zijn volgens mij best bescheiden, maar wel erg belangrijk.

Kopen zie ik niet echt zitten eigenlijk, daar wil ik me liever niet in verdiepen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:07

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

350 ga je echt niet redden. 450 is een beetje wat ik zo zie op sites (uitgaande van 2 kamers of meer) als:

http://www.vestia.nl/inde...rdam&start=1&nav_id=10123
http://www.directwonen.nl...LaQhpq11p0CFVtn4wodGS_rrg

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 24-10-2009 21:28 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 16:33
- Particuliere verhuurders zullen een bewijs van inkomen willen. Studiefinanciering telt waarschijnlijk niet mee en wat bijverdienen mogelijk ook niet.
- Ik betwijfel het of een verhuurder je 2/3 van je salaris laat uitgeven aan de huur, dat bied hem weinig zekerheid.
- Wellicht zal je een contract moeten tekenen voor een jaar, houd daar rekening mee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Anoniem: 320247 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 21:20:
Mijn eisen zijn echt niet zo hoog hoor, mijn enige vereiste is dat ik minstens 2 kamers heb en zelfstandig woon.
Let me recapitulate: je hebt een eis dat je alles zelfstandig hebt, minstens 2 kamers, op 20 min van een redelijk gewilde locatie. :X :X En dat wil je als 22-jarige student gaan bekostigen?

Ik weet niet hoor, dat lijkt me nogal behoorlijk hoog ingeschat. Ik ken mensen van 25 die dat nog niet kunnen betalen zonder hulp van hun ouders. Like, daarom is die leeftijdsgrens er ook, omdat van jou als 22-jarige verwacht mag worden dat je (voordat je financiele hulp krijgt van de staat) nog wel even kan sappelen op dingen die een lagere huur kennen (en dus een lagere status).

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Misschien een idee om een rustiger studentenhuis te zoeken die meer aan jouw eisen voldoen? :)
En ben je nou ingeschreven bij de sociale woningbouw? Dat zal een hoop schelen.

En anders inderdaad antikraak, maar dan moeten de voorwaarden je wel liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 24-10-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sinds enkele weken ben ik bij woonnet-rijnmond.nl ingeschreven, dat bedoel je toch met sociale woningbouw? Helaas zijn er daar enorme wachtlijsten. Achteraf had ik me inderdaad natuurlijk op m'n 18e moeten inschrijven, maar daar denk je echt niet aan op die leeftijd. Mijn complimenten aan de mensen die er wel aan hebben gedacht.

Een studio zou ook geschikt zijn, maar ik gedeelte kamers zie ik niet meer zitten. Ik ben ondernemer en ga binnenkort weer 16 uur per week werken, dan zal ik meer dan € 1500,- per maand verdienen, dus dan moet een appartementje mogelijk zijn lijkt me. Verder heb ik m'n hele leven gespaard en goedkoop gewoond, dus heb ook gewoon nog een net bedrag op m'n spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Anoniem: 320247 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:01:
Sinds enkele weken ben ik bij woonnet-rijnmond.nl ingeschreven, dat bedoel je toch met sociale woningbouw?
Yups.
Helaas zijn er daar enorme wachtlijsten. Achteraf had ik me inderdaad natuurlijk op m'n 18e moeten inschrijven
Klopt, ik heb 9 jaar op een huisje moeten wachten (maar dat is Leiden).

Het verschilt van gemeente tot gemeente hoe lang het duurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej

feej

giraffemeisje

Een studio zou ook geschikt zijn, maar ik gedeelte kamers zie ik niet meer zitten. Ik ben ondernemer en ga binnenkort weer 16 uur per week werken, dan zal ik meer dan € 1500,- per maand verdienen, dus dan moet een appartementje mogelijk zijn lijkt me. Verder heb ik m'n hele leven gespaard en goedkoop gewoond, dus heb ook gewoon nog een net bedrag op m'n spaarrekening.
Kun je dan niet de tijd tot je 23 bent wel overbruggen met je spaargeld, en dan vanaf je 23 huurtoeslag aanvragen :). Ik weet niet hoelang je nog moet, maar als je een kleine 2k hebt staan is dat al 150 euro per maand huurtoeslag wat je zelf kan overbruggen voor een jaar.

Everything is awesome!
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

fee-tje schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 22:06:
Let me recapitulate: je hebt een eis dat je alles zelfstandig hebt, minstens 2 kamers, op 20 min van een redelijk gewilde locatie. :X :X En dat wil je als 22-jarige student gaan bekostigen?
Dit lijkt me de correcte inschatting, de TS heeft te hoge eisen voor een student. De helft van je maandinkomen aan huur is ook teveel, verstandig is niet meer dan 1/3 uit te geven :) .

Oftewel: de tering naar de nering zetten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fee-tje schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:04:
[...]

Kun je dan niet de tijd tot je 23 bent wel overbruggen met je spaargeld, en dan vanaf je 23 huurtoeslag aanvragen :). Ik weet niet hoelang je nog moet, maar als je een kleine 2k hebt staan is dat al 150 euro per maand huurtoeslag wat je zelf kan overbruggen voor een jaar.
Dat zou inderdaad geen probleem zijn, maar ik wilde alleen graag 100% zeker weten dat ik geen recht heb op huurtoeslag. Blijkbaar niet inderdaad dus :)

En dat mijn eisen te hoog zijn? Tjah, in mijn ogen is Nederland geen totalitair communistisch bewindt. Het moet niet zo zijn dat je tot je 23e een kamer maar moet accepteren, maar mag iedereen zijn verwachtingen zelf bepalen. Heb inmiddels al 15 organisaties een e-mail gestuurd of ze iets beschikbaar hebben. Hopelijk zijn er mogelijkheden om geen lange tijd te hoeven wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 320247 op 24-10-2009 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 320247 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 23:15:
En dat mijn eisen te hoog zijn? Tjah, in mijn ogen is Nederland geen totalitair communistisch bewindt.
Maar je wilt wel profiteren van de huursubsidie? ;)
Het moet niet zo zijn dat je tot je 23e een kamer maar moet accepteren, maar mag iedereen zijn verwachtingen zelf bepalen. Heb inmiddels al 15 organisaties een e-mail gestuurd of ze iets beschikbaar hebben. Hopelijk zijn er mogelijkheden om geen lange tijd te hoeven wachten.
Niets moet, maar het gaat erom of je wensen realistisch zijn en betaalbaar :) . In de grote steden zijn er nu eenmaal jarenlange wachtlijsten, omdat iedereen graag betaalbaar dichtbij/in de stad woont. Ik kan heel goed begrijpen dat je op 25 min fietsen van de Universiteit wilt wonen, maar dat maakt het alleen maar moeilijker. Je zult betere kansen hebben als je juist op iets grotere afstand gaat wonen.

In ieder geval is dit geen realistische eis:
Volgens mij ligt de huurprijs van Rotterdam gewoon aan de hoge vraag en het beperkte aanbod en is het echt niet dat mijn eisen zo hoog zijn dat ik niets voor € 350,- per maand kan vinden. Bovenstaande eisen zijn volgens mij best bescheiden, maar wel erg belangrijk.
Je begint voor zo iets snel met 450-500 euro, maar dit soort starter-appartementen/studios zijn heel erg geliefd.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 24-10-2009 23:35 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17

Rudedadude

Maybe we were born to run

Als je een beetje doorfietst kun je ook in Rotterdam west gaan wonen ;) Daar is over het algemeen alweer meer te vinden voor gemiddeld een lagere prijs. Overigens is het inderdaad vaak zo dat er bij particuliere huur een inkomenseis wordt gesteld van bijvoorbeeld 4 keer de huurprijs (net als bij een hypotheekverstrekker). Dat is voor mij indertijd de reden geweest om direct te kopen (met garantstelling van mijn vader). Achteraf bezien ben ik blij met die keuze: het is een stuk voordeliger om hypotheeklasten te hebben dan om particuliere huur te betalen als je kijkt wat je ervoor krijgt.

[ Voor 59% gewijzigd door Rudedadude op 24-10-2009 23:46 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
[...]

Ik weet niet hoor, dat lijkt me nogal behoorlijk hoog ingeschat. Ik ken mensen van 25 die dat nog niet kunnen betalen zonder hulp van hun ouders. Like, daarom is die leeftijdsgrens er ook, omdat van jou als 22-jarige verwacht mag worden dat je (voordat je financiele hulp krijgt van de staat) nog wel even kan sappelen op dingen die een lagere huur kennen (en dus een lagere status).
Dit is zeker best te doen hoor, zowel met als zonder huurtoeslag. Het sleutelwoord hier is echter wel: sociale huur. Ik woon zelf in Groningen (5min van faculteit) en heb als 21-jarige student ook gewoon een 2 kamer appartementje voor een redelijke nette prijs, het hangt natuurlijk maar net van je neven inkomsten af wat je kan/wil betalen. Nu is Groningen waarschijnlijk wat goedkoper dan Rotterdam, mijn inkomen is ook wel flink lager dan dat van TS en een woning vinden is ook gewoon moeilijk.

Particulier kán wel, mijn vriendin heeft een prima studio voor nette € 270 pm. na aftrek huursubsidie (inclusief g/w/e!), je moet alleen wel heel veel geluk hebben. Ik ben zelf iets van 1,5 jaar naar iets soortgelijks opzoek geweest zonder succes. Uiteindelijk kon ik dus dit appartementje krijgen waar ik erg blij mee ben :)

Het idee om een beetje van je spaargeld te snoepen om je huur (deels!) te betalen en ondertussen goed rond te blijven kijken is opzich niet zo gek natuurlijk. Je weet alleen nooit zeker dat wanneer je spaargeld uitgeput is je wél subsidie/voldoende inkomsten kan krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-06 23:41
Behalve dat je van plan bent om de helft van je loon af te schrijven op wat huur wat denk je van bv gwe, mogelijke servicekosten, de belastingdienst en andere grappen? Dit heeft niets met communisme te maken maar dat je gewoon niet de inkomsten hebt die behoren bij je eisen. Overigens zullen er allicht wel kamers/appartementen te huur zijn voor 350 euro echter niet op die afstand. Tijdens m'n studie waren er genoeg die samen met een ander 1 appartement samen huurde dan wordt het allemaal wat behapbaarder. Overigens de gedachte om 16 uur te werken, nu lukt het maar wat als de studie toch wat zwaarder wordt dan verwacht?

Imo zul je moeten accepteren dat het in het begin kamers worden en als je geluk hebt een kamer op 25 minuten fietsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Rotterdam is vrij duur, dus zoek het ergens anders. Schiedam, Hoogvliet, Spijkenisse, allemaal ook goed bereikbaar. In plaats van topics met makkelijk opzoekbare vragen openen gewoon overal achteraan bellen en je eisen wat laten zakken. En ja woonnet-rotterdam kan je de komende 6 jaar wel vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 08:59:
Rotterdam is vrij duur, dus zoek het ergens anders. Schiedam, Hoogvliet, Spijkenisse, allemaal ook goed bereikbaar. In plaats van topics met makkelijk opzoekbare vragen openen gewoon overal achteraan bellen en je eisen wat laten zakken. En ja woonnet-rotterdam kan je de komende 6 jaar wel vergeten.
Als-ie zich op z'n 18e had ingeschreven had-ie maar een jaartje hoeven wachten :)
Ja, mosterd na de maaltijd, maar misschien hebben andere aankomende studenten iets aan die tip? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291809

Verder heb ik m'n hele leven gespaard en goedkoop gewoond, dus heb ook gewoon nog een net bedrag op m'n spaarrekening.
Heel verstandig, maar let wel op want ook hier houdt de fiscus een oog in het zeil. Als je voordeel hebt uit sparen en beleggen (oftewel inkomsten in box 3 op de aangifte inkomstenbelasting) heb je geen recht op huurtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

anandus schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:30:
[...]
Als-ie zich op z'n 18e had ingeschreven had-ie maar een jaartje hoeven wachten :)
Ja, mosterd na de maaltijd, maar misschien hebben andere aankomende studenten iets aan die tip? :P
Mag ik even lachen? No pun intended, maar de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is 3-5 jaar :) Het is krankzinnig dat je pas op je 23e huursubsidie kan krijgen voor duurdere woningen, aangezien er gewoon niets is voor <€350,- per maand in de vrije sector. Ja, een kamertje, gedeeld met 3 anderen :') Anti-kraak gaat niet meer nu, gezien het kraakverbod (huh).

Veel succes als jonge Nederlander, om een huis in je eigen land te vinden :P

* Anoniem: 111703 Staat sinds zijn 18e ingeschreven, is nu bijna 20 en heeft nog _nooit_ een aanbod gekregen voor een sociale huurwoning, ondanks het meeloten en reageren.

Oh, en even voor de TS: je krijgt tot je 23e wel gewoon huurtoeslag. De huurgrens ligt alleen lager, namelijk tot €350,- (incl. servicekosten). Ik huur nu bijv. iets tijdelijks (ook een soort van anti-kraak) voor €350,- per maand en ik krijg gewoon huurtoeslag. Op het moment dat mijn huurprijs een tientje omhoog gaat, krijg ik geen huurtoeslag meer en moet ik iets anders zoeken. Leuk systeem he?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 111703 op 29-10-2009 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 111703 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:59:
Veel succes als jonge Nederlander, om een huis in je eigen land te vinden :P
Maar wie zegt dat je een eigen huis moet hebben als 18+? Dat is de categorie die nog goed thuis kan wonen, of studentenkamers hebben, of flats kunnen delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Mag ik even lachen? No pun intended, maar de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning is 3-5 jaar :)
Dat varieert dus heel erg van stad tot stad.
In de meeste grotere steden is 3-5 jaar echt heel kort :)
(Hij geeft zelf aan dat in R'dam de wachtlijst 6 jaar is, dus als-ie zich inderdaad op z'n 18e had ingeschreven, dan had-ie maar een jaartje, tot z'n 24e hoeven te wachten).
En zoals eerder gezegd, in Leiden was/is het zo'n 9 jaar, ter illustratie.

Ik denk dat je echt van geluk mag spreken als je maar 3 jaar op een wachtlijst staat :)

[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 29-10-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

anandus schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:02:
[...]
Dat varieert dus heel erg van stad tot stad.
In de meeste grotere steden is 3-5 jaar echt heel kort :)
(Hij geeft zelf aan dat in R'dam de wachtlijst 6 jaar is, dus als-ie zich inderdaad op z'n 18e had ingeschreven, dan had-ie maar een jaartje, tot z'n 24e hoeven te wachten).
En zoals eerder gezegd, in Leiden was/is het zo'n 9 jaar, ter illustratie.

Ik denk dat je echt van geluk mag spreken als je maar 3 jaar op een wachtlijst staat :)
In Haarlem moet je rekenen op 7 tot 10 jaar. In Velsen (IJmuiden, Velsen-Noord, etc) 3 tot 5 jaar. Het varieert inderdaad heel erg! :)
gambieter schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:02:
[...]

Maar wie zegt dat je een eigen huis moet hebben als 18+? Dat is de categorie die nog goed thuis kan wonen, of studentenkamers hebben, of flats kunnen delen :)
Hebben 18 jarigen geen recht op een eigen woning dan? :? Er zijn genoeg mensen van die leeftijd die 3 dagen werken en daarnaast doorleren, mijzelf incluis. Dan heb ik echt 0,0 behoefte om bij mijn ouders te wonen of 's ochtends te wachten totdat ik kan douchen omdat er nog 2 wachtenden voor mij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:05

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anoniem: 111703 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:09:
Hebben 18 jarigen geen recht op een eigen woning dan?
Niemand heeft recht op een eigen woning.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
[...]
Op het moment dat mijn huurprijs een tientje omhoog gaat, krijg ik geen huurtoeslag meer en moet ik iets anders zoeken. Leuk systeem he?
Erg goed systeem zelfs, je huur mag namelijk niet zomaar verhoogd worden maar slechts eens per jaar met een vastgesteld percentage. Laat de huurtoeslag grens nou met precies datzelfde percentage omhoog gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 111703 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 19:09:
Hebben 18 jarigen geen recht op een eigen woning dan? :? Er zijn genoeg mensen van die leeftijd die 3 dagen werken en daarnaast doorleren, mijzelf incluis. Dan heb ik echt 0,0 behoefte om bij mijn ouders te wonen of 's ochtends te wachten totdat ik kan douchen omdat er nog 2 wachtenden voor mij staan.
Je hebt er geen recht op, dat heeft niemand ;) . Het is niet onredelijk om die groep als geen prioriteit te geven, en als je dan toch iets eigens wilt, dan kun je kopen of vrije sector huren. Dat geld namelijk voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]
Oh, en even voor de TS: je krijgt tot je 23e wel gewoon huurtoeslag. De huurgrens ligt alleen lager, namelijk tot €350,- (incl. servicekosten). Ik huur nu bijv. iets tijdelijks (ook een soort van anti-kraak) voor €350,- per maand en ik krijg gewoon huurtoeslag. Op het moment dat mijn huurprijs een tientje omhoog gaat, krijg ik geen huurtoeslag meer en moet ik iets anders zoeken. Leuk systeem he?
Prima systeem, waarom zou jij geld moeten krijgen van de overheid om in een mooi huis op een toplocatie te wonen? Dat mensen geholpen worden om een dak boven hun hoofd te hebben vind ik niet meer dan normaal. Maar die verwende boehoe-ik-kan-niet-voor-200-euro-in-het-centrum-van-amsterdam-wonen houding gaat natuurlijk nergens over.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-06 23:41
Een beetje realiteitszin zoals hier wordt aangegeven kan inderdaad geen kwaad. Een 18 jarige met een eigen woning al dan niet gehuurd is zeker mogelijk maar dan niet op zo'n locatie of de prijs zal erna zijn. Ik zou zelf voorstellen kijk eens voor een leuke studentenkamer nabij de uni, zowieso nu ga je werken maar wat als je werk wegvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kom net van een feest en een meisje die zegt meer dan 350 per maand te moeten betalen, dat ze huursubsidie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:39
Anoniem: 320247 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 03:01:
Ik kom net van een feest en een meisje die zegt meer dan 350 per maand te moeten betalen, dat ze huursubsidie krijgt.
Dan moet je toch met wat meer details komen. In principe kan dat dus niet:
Huurtoeslag onder 23
Is iedereen in uw huishouden jonger dan 23 jaar? Dan geldt een lagere huurgrens dan voor personen tussen 23 en 64 jaar.

Uw huur mag maximaal € 348,99 zijn.
Hmmm, vrouwen liegen altijd over hun leeftijd dus waarschijnlijk is ze (een stuk) ouder dan 23 >:) Misschien valt er wat te spelen met de servicekosten? Een deel van de servicekosten vallen ook onder de huurtoeslag. Als je die niet opgeeft maar alleen de kale huur van 350,- euro... Of anders flest ze de boel gewoon op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291809

Het zou ook kunnen dat ze een inwonend kind heeft, dan komt die huurgrens van 350 euro te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
Anoniem: 320247 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:50:
Op internet lijkt het nu alleen, dat je pas huursubsidie krijgt vanaf je 23e. Ik ben op zoek naar een appartement voor € 500 tot € 650,- per maand.
Uhm nee? Dat is alleen zo als je op zoek bent naar te dure appartementen.

Wat geeft je het idee als 22-jarige recht te hebben op een gesubsidieerd appartement van 600 euro in je eentje?
Wat zijn de opties voor mij?
  • Een (andere) kamer huren, net als elke andere student die last heeft met z'n huisgenoten om welke reden dan ook
  • Oordopjes kopen voor 2 euro
  • Een jaar wachten totdat je 23 bent <- makkelijke optie, hoef je niks voor te doen!
  • Meer gaan werken zodat je zelf gewoon die 600 euro kunt lappen
  • Andere huisgenoten uitzoeken en samen iets anders huren. Slechts 1 van jullie hoeft dan ouder dan 23 te zijn. Er zijn meer studentenhuizen dan die waar je nu toevallig woont.
  • Een huur van 600 euro delen met 2 personen is zelfs zonder huursubsidie te doen, lijkt me, en met slechts 1 huisgenoot *moet* de herrie e.d. toch beheersbaar kunnen zijn, volgens mij. Dus dan hoeft geen van beide 23 te zijn.
Ziedaar met 2 minuten nadenken al 6 opties.
Dit dus.

Gast, weet je hoe ze 50 jaar geleden woonden? Toen was het niet ongewoon als zelfs net getrouwde stelletjes nog tijdelijk bij een van de ouders thuis woonden, domweg omdat een huis niet te betalen was. Gelukkig is de welvaart sindsdien enorm gestegen, maar je kunt je eisen ook overdrijven. 8)7

Als je op je 22e zelf genoeg verdient om zoiets te huren moet je het natuurlijk zeker niet laten, maar zo niet, dan kun je moeilijk gaan klagen dat "de overheid" je geen mogelijkheid geeft om "normaal" te wonen.
Pagina: 1