Toon posts:

Data rate van de geheugen controller

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers!

Drie weken geleden heeft mijn desktop er de brui aan gegeven. Dus ik ben de laatste paar dagen bezig een nieuwe pc samen te stellen, maar ik ben tegen iets aangelopen wat ik niet begrijp.
Het werkgeheugen en het moederbord sloten op elkaar aan (beide DDR3-2000), maar ik las hier het volgende bij de details over de processor:

Geheugen controller: DDR3-800, DDR3-1066, DDR3-1366

Nou leek het mij in eerste instantie logisch dat dit betekent dat het systeem niet beter zou gaan presteren wanneer je werkgeheugen met een data rate van 1600/1800/2000 op het moederbord plaatst. Dus ben ik naar andere processoren gaan kijken, maar ik kon er geen vinden waarbij een geheugen controller met een hogere data rate stond. Als er geen processoren zijn die DDR3-1366+ ondersteunen, waarom zou men dan wel werkgeheugen met hogere (duurdere) data rates verkopen?
Mijn vraag is dus:
Als je DDR3-2000 werkgeheugen combineert met een i5 of i7 processor zal dit dan tot een sneller systeem leiden dan wanneer je het combineert met DDR3-1366 of DDR3-1600 werkgeheugen?
Als dat wel tot een sneller systeem leidt, is het dan beter voor de snelheid van je systeem om meer geld uit te geven aan werkgeheugen met een hogere data rate of is het beter om een snellere processor te kopen?

Alvast bedankt!

- Herr Noob

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Je moet je processor overclocken om hogere rates te behalen. Als je dat niet doet heeft het geen zin geheugen met meer MHz te kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door i7x op 24-10-2009 18:45 ]

Verwijderd

en als je hem wel oc-ed zal het verschil verwaarloosbaar zijn. In de praktijk zal je weinig merken.