Internet Ubuntu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik komt toch niet uit het internetprobleem:

Ik heb al op veel forums gelezen hoe het zou moeten, maar ik heb niet al te veel verstand van computers en is het lastig om dingen te begrijpen, ik heb al wel het volgende geprobeerd. Ik heb tar -xzvf AR813X-linux-v1.0.0.9.tar.gz gedownload en erop gezet, ze zeggen ten minste als ik het begrepen heb dat je dat programmatje nodig heb, ik begrijp niet hoe ik het moet uitpakken(weet niet goed hoe linux werkt) en dan bij de terminal heb ik wel die codes die op de volgende site staan gebruikt maar er gebeurt niets met internet, ik heb nog steeds geen internet. (http://ubuntuforums.org/s...php?p=7525735&postcount=2

Zou iemand die dit weet mij willen vertellen in eenvoudige woorden, hartstike bedankt alvast hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mzziol
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-04-2023
Welk internetprobleem? Kun je wat meer informatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:21:
Beste mensen,

Ik komt toch niet uit het internetprobleem:

Ik heb al op veel forums gelezen hoe het zou moeten, maar ik heb niet al te veel verstand van computers en is het lastig om dingen te begrijpen, ik heb al wel het volgende geprobeerd. Ik heb tar -xzvf AR813X-linux-v1.0.0.9.tar.gz gedownload en erop gezet, ze zeggen ten minste als ik het begrepen heb dat je dat programmatje nodig heb, ik begrijp niet hoe ik het moet uitpakken(weet niet goed hoe linux werkt) en dan bij de terminal heb ik wel die codes die op de volgende site staan gebruikt maar er gebeurt niets met internet, ik heb nog steeds geen internet. (http://ubuntuforums.org/s...php?p=7525735&postcount=2

Zou iemand die dit weet mij willen vertellen in eenvoudige woorden, hartstike bedankt alvast hiervoor.
Welk probleem heb je nou precies? Volgens mij wil je de driver van een of andere nic of modem installeren, maar dat weet ik niet zeker (educated guess ;)).

Vertel eerst eens wat je wil bereiken, anders kunnen we je nooit gericht helpen he.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat ik geen internet kan verkrijgen, niet draadloos en zowel niet via de kabel, ik heb dat programmatje maar weet niet hoe het werkt hoe je het moet uitpakken en of het zo wel moet dus weet iemand met deze gegevens een tip of een oplossing?

Ik hoor het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het gaat er met name om welke chipset je hebt voor je netwerk. Weet je dat?

/edit: Ah ik zie dat je een Asus EeePc 1008HA hebt. Daar lees ik ook dit soort dingen over (als je inderdaad Ubuntu gebruikt):
To get the wireless to work, you need to install the compat-wireless package from Ubuntu’s repository.
En ook:
It’s worth noting that Asus did just release a BIOS update for the Eee PC 1008HA, which is supposed to address wireless issues. But it’s not clear if this will have any impact on Ubuntu performance.
En tot slot schijnt het ook dat je via de Jaunty backports nog eea kan helpen. En daarom: welke versie gebruik je? Heb je Karmic ook geprobeerd?

[ Voor 84% gewijzigd door mithras op 24-10-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Het gaat dus over de ethernetkaartdriver van een EEE PC?

Het staat er allemaal bij hoor.

tar -xzvf AR813X-linux-v1.0.0.9.tar.gz
cd src
make
sudo make install
sudo insmod atl1e.ko

Het uitpakken gebeurt in het eerste commando (na elk commando moet je trouwens een enter geven als je dit nog niet wist).

Als je niet weet hoe je bijv. naar de map/locatie moet gaan waar de driver in staat dan adviseer ik je eens te beginnen met de basics. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=801404 bijvoorbeeld.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Wibren,

Om te beginnen lijkt het me handig dat je een complete voorstelling van zaken geeft ;)

- Welke versie Ubuntu gebruik je ?
- Welke hardware draai je op
- Welke netwerkkaarten heb je in je machine
- Ik heb gegoogled en zie dat AR813X een driver is voor een Atheros kaart ik neem aan dat je zeker weet dat je die hebt ??
- Als je een terminal opent, wat zie je als je ifconfig uitvoert ??

Als tip wil ik je meegeven dat je in de toekomst deze info direct in je post zet. Ook willen we graag wetenn welke zoekacties je al gedaan hebt en welke links je gelezen hebt. Nu weten we niet waar we over praten

edit: tussenposters :(

:P

Ik laat deze draad open omdat er al leuk wordt geholpen maar het moet geen helpdesktopic worden

[ Voor 10% gewijzigd door Pim. op 24-10-2009 16:51 ]

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik wil de driver voor LAN verbinding instaleren, draadloos netwerk hoef ik niet perse te hebben, zou leuk zijn maar het meest van belang vind ik het internetten met kabel dat dat goed functioneert.

Dus ik moet daar een driver voor hebben? weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Heb je twee posts terug gelezen ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Versie ubuntu 9.04
Hardware: intel atam z520 (1.33ghz) 1gb ddr2 geheugen. en een 100mbit poort voor lan kabel

Ik ga nu even kijken wat er komt te staan als ik Ifconfig typ bij terminal, en waar kan ik zien of ik een Atheros kaart heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:58:
Versie ubuntu 9.04
Hardware: intel atam z520 (1.33ghz) 1gb ddr2 geheugen. en een 100mbit poort voor lan kabel

Ik ga nu even kijken wat er komt te staan als ik Ifconfig typ bij terminal, en waar kan ik zien of ik een Atheros kaart heb?
Doe dan ook even dit (dollarteken niet meenemen!):
$ lspci | grep Ethernet
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82566MC Gigabit Network Connection (rev 03)
Zo zie je dat ik dus een 82566MC heb :) (en geef gelijk even antwoord op alle andere vragen die zijn gesteld ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende komt er als ik ifconfig invoer bij terminal:

wibren@ubuntu: $ ifconfig
lo link encap:Local loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:4 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
Collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:240 (240.0 B) TX bytes: 240 (240.0B)
wibren@ubutnu: $

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lspci heb ik ingevoerd bij terminal en dan komt er te staan:

01:00 Network controller: Atheros communication incl. AR9285 wireless netwrokd adapter.

03:00.0 Ethernet controller: attansic technology corp. device 1062 (rev c0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dan de driver downloaden for AR9285 en dan het volgende invoeren:

cd src
make
sudo make install
sudo insmod atl1e.ko

Maar waarom cd src? ik heb er geen dvd speler inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:23:
cd staat voor change/choose directory. Heeft niets met een cd te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
(..>)

Later zul je erom lachen. Tenminste, als je dat netwerk aan de praat krijgt... :P
cd is het Linux (en Unix)-commando voor Change Directory. Kortom:

cd src = Ga naar de map src.

[ Voor 0% gewijzigd door pinockio op 24-10-2009 17:29 . Reden: Edit: tusseposters :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[..]

Hahaha :+

Anyway, om nog een beetje behulpzaam te zijn, wellicht is het handig om je iets meer in te lezen over linux e.d. voordat je verder gaat met dit. http://www.google.nl/search?q=linux+guide

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik wil het updaten om het in het nederlands te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

volgens mij is cd <mapnaam> in bijna elke OS gelijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:32:
maar ik wil het updaten om het in het nederlands te krijgen
Ja, wat wil je daarmee zeggen?
Volgens mij solliciteer je naar een slotje als ik je posthistory zo bekijk. Even goed nadenken en wat slimme dingen proberen voordat je weer een reactie plaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Maar de hamvraag: waarom zelf compilen als het ook in een package zit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dat ik internet nodig heb om ubunutu up to date te houden en in het Nederlands goed in te stellen.

En als ik het nu goed begrijp moet ik een driver downloaden voor mijn LAN (1062) drivers downloaden en die uitpakken en dan moet internet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Als je nu op http://packages.ubuntu.com het pakketje opzoekt wat ik eerder al aanhaalde en dat via een usb-stick op je netbook zet. Dan is het een simpele klik om het in te installeren. Dat zou al moeten werken (of Karmic proberen, iets wat ik óók al heb gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mithras, ik begrijp je vraag niet helemaal welk bestandje moet ik zoeken, ik zoek wel maar weet niet waar ik het moet vinden zou je een link kunnen sturen? (en hoe heet dat bestandje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heet dat bestandje van de ander link, ik begrijp die site niet, zou je de goede link willen sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:14:
Hoe heet dat bestandje van de ander link, ik begrijp die site niet, zou je de goede link willen sturen?
In zijn quote wordt aangegeven dat compat-wireless wellicht moet worden geïnstalleerd. De eerste de beste Ubuntu tutorial leert je dat je met apt-get pakketjes kunt installeren. Toch? Dus: apt-get install compat-wireless.

Nogmaals, probeer zelf ook dingen. Ga op zoek naar een goeie beginnerstutorial, desnoods specifiek voor Ubuntu zodat je wat leert over het installeren van pakketjes. Laat ook weten wat er precies niet lukt, waarom dat niet lukt, wat je al hebt geprobeerd, eventuele foutmeldingen, etc. We kunnen het wel stap voor stap voorkauwen, maar daar leer je niks van. Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk zelf dingen uitvindt. Als je dus een commando als "cd" tegenkomt, zou je logischerwijs een Linux-tutorial opzoeken om te ontdekken wat dat commando doet, om maar een voorbeeld te geven. Like so.

@hieronder: Ah ok, ik zie het ja. Ik dacht dat alleen draadloos niet werkte. Maar idd, nadenken is the key.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 24-10-2009 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
En daarbij, zelfs apt-get is niet nodig (geen internet ;) ). Twee posts terug leg ik ook nog uit hoe je het voor elkaar kan krijgen (mithras in "Internet Ubuntu").

Helpen is leuk. Zelf nadenken ook :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:52

xpc

Volgens mij was ie anders al aardig op de goede weg, hij weet alleen niet hoe hij de driver moet installeren.

@wibren:
Waar heb je precies die driver neergezet op je computer? In je home map, desktop of...? Als je die bv. op je desktop hebt staan dan moet je eerst het volgende intypen in een Terminalvenster (uitgaande dat je een Engelstalige installatie hebt:

cd /home/wibren/Desktop

Daarna de commando´s intypen die je al gevonden had in het ubuntuforum, dan zou het moeten werken:

cd src
make
sudo make install
sudo insmod atl1e.ko

[ Voor 0% gewijzigd door xpc op 24-10-2009 21:22 . Reden: typo ]

Pagina: 1