Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe verschillende logoritmische schalen gelijktrekken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een programma welke logoritmische schalen, logoritmisch kan schalen naar een andere logoritmische schaal. (Ja, de vraag is onduidelijk)

twee voorbeelden:
http://download.hager.com...oef/432_D_gG_500V_TSN.pdf
en
http://download.hager.com...hag_T05_nld_2005_2006.pdf

Deze twee probeer ik digitaal in 1 plaatje te krijgen, het liefst iets wat snel werkt, maar dat is in dit geval relatief aangezien het nu met de hand erg veel tijd kost.

Op dit moment teken ik de ene schaal over in de andere schaal, (met de pen) en dit mag ik vele keren per installatie doen:

Het gaat om een selectiviteits berekening van een electrische installatie, waarbij je de afschakelkarakteristiek van alle automaten in een installatie naast elkaar legt om te berekenen of alle automaten selectief zijn:
zodat als er een kortsluiting is, alleen de eerste automaat uit gaat, en de andere automaten in blijven staan.

bv merlin gerin (schneider) heeft een programma "curve direct", maar deze is alleen geschikt voor automaten van merlin gerin.
Andere fabrikanten hebben andere fantastisch oplossingen, maar ik kan geen programma vinden die een fatsoenlijke invoer of uitvoer hebben, curve direct print alleen uit, of exporteerd naar rsu, een ander programma van schneider.

Ik zoek dus een functie in een programma zoals photoshop of autocad, waarbij ik tijdens het verschalen drie punten aan mag geven.
Dit moet ik dan een keer doen voor de verticale en horizontale schaal, waarna de lijn in de grafiek op gelijke schaal zijn gebracht. Als de twee automaten selectief zijn raken de lijnen elkaar niet.

Liefst natuurlijk freeware, maar als het goed werkt is een (hoog) bedrag ook geen probleem.

@Edit,
Vaak blijk je door slechts te verschalen met twee punten de meeste logoritmische schalen gelijk te kunnen trekken.
Maar dit moet dan wel voor de horizontale en verticale schaal appart gebeuren.

een programma die duizenden schalen aankan en de horizontale en verticale schaal aan kan passen heb ik nog niet gevonden.
Maar ik zit ook te kijken of het eenvoudiger kan door simpelweg elke schaal om te zetten in meerdere coordinatiepunten en deze daarna te vergelijken.
Dan kun je er werkelijk mee rekenen en kan bv excel het doen, nadeel is dat je geen plaatje kunt laten zien, dit is meestal wel het makkelijkst om iemand te overtuigen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2009 09:37 ]