Van SATA naar eSATA

Pagina: 1
Acties:

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 17:20
Hoi!

Even een vraagje met betrekking tot onderstaande foto..

Afbeeldingslocatie: http://img36.imageshack.us/img36/1986/hardeschijf.jpg

Dat omcirkelde gedeelte (printplaat voor connectie tussen de hd en aansluiting), heeft dat een specifieke naam?? Want er zit een SATA HD in, maar een usb 2.0 uitgang. Als ik nou die 'connectieplaat' kon vervangen voor een SATA naar eSATA exemplaar. Want als je meteen zo'n complete behuizing erbij moet kopen ben je daar ook weer extra geld voor kwijt.

Aanpassing in de behuizing is gering (alleen aanpassen van aansluitmond neem ik aan?) en dus te doen.

Bedankt!

www.flickr.com/malvlex

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-02 15:48
Is het niet mogelijk om een SATA naar eSATA kabel/bracket te kopen, die intern aan te sluiten aan je schijf en aan de andere kant meteen aan je moederbord?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Malfoi
Ik heb een laptop met eSata aansluiting. ;) Bovendien wil ik hem blijven gebruiken als externe schijf, dat had ik erbij moeten vermelden.

www.flickr.com/malvlex

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Misschien een wilde gok, maar de schijf zelf heeft dus een SATA aansluiting, dus dan pak je gewoon een SATA kabeltje en sluit je die aan op de HDD zelf (stroomvoorziening op een of andere manier ook aangesloten houden) en dan de andere kant van die SATA kabel in je eSATA poort. Zoiets? :P

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je kan bij dealextreme een sata-esata kabel kopen voor de data. Kost je $ 4,30 (nog geen 3 euro) inclusief verzending.

Voor de power moet je gewoon de bestaande voorziening van die printplaat gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Wolly op 24-10-2009 15:15 ]

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Of je moet een externe behuizing kopen MET een eSata aansluiting. Voor de pc zelf zijn verloop brackets te vinden van eSata naar SATA

Zo heb ik het zelf ook gedaan voor mn mediacenter. Uiteindelijk wil ik een WD MyBook met eSata als kant en klaar oplossing. Want mn externe behuizing nu respecteerd geen slaapstand van de hdd

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Als ik het goed begrijp wil je zowel e-SATA en USB gebruiken (niet tegelijkertijd uiteraard)

Dit kan niet tenzij je ook een aparte voeding voor e_SATA maakt (direct de HDD voeden)
Gebruik je hem alleen als e-SATA kan je inderdaad een e-SATA bracket op de kop tikken en inten direct op de HDD aansluiten (print dus slopen zodat de 5 aders van data/ground niet meer de schijf raken)

Persoonlijk zou ik deze 2e hands aanbieden (tientje denk ik) en een behuizing met USB en eSATA kopen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Die print die je omcirkelt hebt is in feite een S-ATA controller voor op de USB poort. Net zo'n ding als dat je in feite op je southbridge hebt (en waar 4 S-ATA poortje op je moederbord uit verschijnen), maar dan met maar één aansluiting.

De rest van de print is in feite een simpele power-conversatie die de 12V die uit een adapter komt nog wat stabieler maakt, en er ook nog een 5V eventueel bij bedenkt.

Het geinige van eSATA is: je hebt helemaal geen print nodig!

eSATA is gewoon compatible met ATA, met een paar verschillen:
* Minimum transmit potential increased: Range is 500–600 mV instead of 400–600 mV.
* Minimum receive potential decreased: Range is 240–600 mV instead of 325–600 mV.
* Identical protocol and logical signaling (link/transport-layer and above), allowing native SATA devices to be deployed in external enclosures with minimal modification
* Maximum cable length of 2 metres (6.6 ft) (USB and FireWire allow longer distances.)
* The external cable connector equates to a shielded version of the connector specified in SATA 1.0a with these basic differences:
o The external connector has no "L" shaped key, and the guide features are vertically offset and reduced in size. This prevents the use of unshielded internal cables in external applications and vice-versa.
o To prevent ESD damage, the design increased insertion depth from 5 mm to 6.6 mm and the contacts are mounted farther back in both the receptacle and plug.
o To provide EMI protection and meet FCC and CE emission requirements, the cable has an extra layer of shielding, and the connectors have metal contact-points.
o The connector shield has springs as retention features built in on both the top and bottom surfaces.
o The external connector and cable have a design-life of over five thousand insertions and removals, while the internal connector is only specified to withstand fifty.
Bron: Wikipedia

In feite is het gewoon dezelfde datakabel, met een verschil in de 'vorm' van het stekkertje. In feite kun je eigenlijk elk intern-naar-extern S-ATA plankje gebruiken zoals ze bij veel moederborden (werden) meegeleverd.

Lastiger is je voeding. ESATA ondersteunt geen stroomtoevoer, dus zul je ergens prik vandaan moeten halen. In het geval van een PC is dat meestal een intern-molex naar extern-molex, zoals op deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200905/GBTMA790FXT_d3.jpg

Dit ding kun je dus in feite ook gebruiken met een zelfbouw kastje om een normale S-ATA schijf aan eSATA te krijgen. Je hebt ook zat molex-naar-SATA plugs:

Afbeeldingslocatie: http://www.jaha.be/images/molex%20naar%20sata.jpg

Dan zul je alleen nog ergens 5V en 12V vandaan moeten halen (en 2 ground draden). Met een PC is dat makkelijk, met een laptop lastiger. Dat printje doet dezelfde truuk, misschien dat je kunt meten of hij ook 12 en 5V afgeeft zonder dat er een harddisk aan hangt? Dan kun je het stroomgedeelte daarvan gebruiken, terwijl je het USB-gedeelte ongemoeid laat.

edit:
Shit, bedenk me net dat een externe HDD enclosure over USB natuurlijk alleen zijn 12V uit de muur trekt. 5V haalt hij gewoon van USB af. Zul je daar zelf nog iets op moeten bedenken, eSATA geeft geen stroom, en die harddisk heeft 5 en 12V nodig.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Umbrah schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:23:
edit:
Shit, bedenk me net dat een externe HDD enclosure over USB natuurlijk alleen zijn 12V uit de muur trekt. 5V haalt hij gewoon van USB af. Zul je daar zelf nog iets op moeten bedenken, eSATA geeft geen stroom, en die harddisk heeft 5 en 12V nodig.
Dat is niet altijd het geval, soms heb je van die 4-polige stekkers. Als ik naar de foto kijk krijgt deze alleen 12V.

My favorite programming language is solder.

• Malfoi
Bedankt voor de reacties, ik heb er veel aan. Maar aangezien ik geen supertechneut ben op computergebied hou ik het liever wat makkelijker. Zoals hieronder:
Wolly schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:14:
Je kan bij dealextreme een sata-esata kabel kopen voor de data. Kost je $ 4,30 (nog geen 3 euro) inclusief verzending.

Voor de power moet je gewoon de bestaande voorziening van die printplaat gebruiken.
Dat klinkt wel heel makkelijk? Weet je dat zeker?

[ Voor 13% gewijzigd door Malfoi op 28-10-2009 13:00 ]

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
Puch-Maxi schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:36:
[...]
Dat is niet altijd het geval, soms heb je van die 4-polige stekkers. Als ik naar de foto kijk krijgt deze alleen 12V.
Hij heeft een externe voeding ;) Dus hij hoeft niet vanuit de laptop gepowered te zijn.

www.flickr.com/malvlex

• Malfoi
Oké, eindelijk de kabel ontvangen en dat zou allemaal goed passen. Maar nu zag ik ineens (waarom niet eerder?) dat de sata -en voeding in één stekker zitten bij die printplaat. Dus moet ik alsnog een externe voedingskabel gebruiken.

Iemand ideeën?

www.flickr.com/malvlex

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 12:07
Waarom koop je geen externe eSATA behuizing?
http://www.informatique.n...rne-hdd-case-3.5inch.html
Afbeeldingslocatie: http://img.informatique.nl/pic/150/LLD/445065.jpg

• Malfoi
Omdat ik zelf knutselen leuk vind!:) En dat dus eerst wil proberen voordat ik zo'n 'dure' behuizing ga kopen. Duur omdat het misschien niet eens meer rendabel is met een 250GB 3.5inch schijf.;)

www.flickr.com/malvlex

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 12:07
OK duidelijk, misschien een mogelijkheid om de aansluitingen los te solderen en zelf te voorzien van aansluit stekkers?
Anders de zaag in de printplaat te zetten en de data aansluiting er af te zagen? Nog al een destructieve wijze natuurlijk :D

• Malfoi
Tja daar zat ik ook al aan te denken maar dan loop ik het risico dat als het niet lukt ik hem meteen helemaal niet meer kan gebruiken.;)

Bestaan er niet gewoon verloopstekkertjes van een 12v tulpvoedingstekker naar een sata-power stekker? Ik heb al gegoogled maar nog niks concreets tegen gekomen.

www.flickr.com/malvlex

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:53
Malfoi schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 15:16:
Tja daar zat ik ook al aan te denken maar dan loop ik het risico dat als het niet lukt ik hem meteen helemaal niet meer kan gebruiken.;)

Bestaan er niet gewoon verloopstekkertjes van een 12v tulpvoedingstekker naar een sata-power stekker? Ik heb al gegoogled maar nog niks concreets tegen gekomen.
Ik denk dat dat niet zal werken gezien de schijf ook 5 volt nodig heeft. Als je echt helemaal zelf in elkaar wilt zetten dan kan je nog een regel circuit maken dat de 12 volt omzet naar 5 volt en hieraan een sata power connector solderen (met zowel aansluiting aan de 12volt lijn en de 5 volt lijn).

edit: het kan inderdaad wel maar je hebt dus meer nodig dan 2 connectortjes en wat koperdraad.

[ Voor 6% gewijzigd door Aragnut op 10-11-2009 15:50 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Het kan natuurlijk wel, je hebt immers al 12V dus met een 7805 kun je e.v.t. wel naar 5V (max 1000 mA)

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1