Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit momenteel met een vroegtijdig beeindigd contract in de horeca, om een ongeldigde reden. (Het gaat nu via het uitrooster princiepe) Normaal gesproken zou ik hier uitbetaald krijgen voor mijn gemiddeld aantal gewerkte uren. Echter word ik betaald via cardan payroll, en ik kom er nu maar niet uit wat mijn rechten in deze situatie zijn. Mijn contract loopt minimiaal nog 2 maanden door, en ookal is het gebasseerd op 0 uren, staat mijn gemiddelde eerder op 30.

Iemand bekend met deze situatie?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00

Reptile209

- gers -

Volgens mij (IANAL) heb je met een nulurencontract niet heel veel poten om op te staan. Aan de andere kant, als je al vele jaren gemiddeld 30 uur draait, kan je daar volgens mij wel rechten aan ontlenen. Hoe lang loopt je contract al?
En wat is je doel: daar doorwerken of er met een zak geld uitgegooid worden? Het eerste kan lastig zijn ivm verpeste werksfeer, het tweede hangt er dus vanaf of je rechten hebt opgebouwd door een lange arbeidsrelatie.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
Kort pas, ongeveer een half jaar. Het gaat voornamelijk om het geld eisen.

• Reptile209

Reptile209

- gers -

En wat zegt je contract over looptijd, recht op uren en beëindiging? Ik vrees dat je weinig kans maakt, maar misschien dat er iemand met meer kennis van arbeidsrecht nog wat van kan maken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Het stond me bij dat een nulurencontract niet zomaar betekende dat als je van mensen afwilt je ze simpelweg voor 0 uren inroostert. De volkskrant is het met mij eens.
http://www.vkbanen.nl/wer.../Het-nulurencontract.html

Verwijderd

Topicstarter
Ja tot zover wist ik het ook, ik vraag me alleen meer af in hoeverre cardan payroll dit veranderd. Mogen hun wel contracten vroegtijdig beeindigen?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ik neem aan dat het payroll-bedrijf alleen over de uitbetaling gaat, en dus niks met je contract en je uren te maken heeft?

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me inderdaag logisch, zou ik ingeval van doorbetaling ook opgeroepen kunnen worden om er daadwerkelijk voor door te werken?

Verwijderd

Je hebt enkel te maken met de entiteit die jouw contract getekend heeft. Of de werkzaamheden elders uitgevoerd worden, of salaris uitbesteed is is niet relevant :) Daarnaast staat een contract nooit boven de wet. Om uit te vogelen wat je rechten zijn kan je dan ook beter naar de wet kijken dan naar je contract.

Google biedt (naast de eerder genoemde VK Banen vrij veel info: http://www.google.nl/#hl=...ntract&btnG=Google+zoeken

Ook interessant:
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h633.htm#6335a

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2009 17:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kom er echter alsnog niet uit door de tegenstrijdigheid van veel artikelen.
In het geval van een 0 uren contract had ik inderdaad hoe dan ook recht op uitbetaling. ECHTER is cardan payroll in dit geval mijn wettelijke werkgever. En voorzover ik begrijp mogen die iemand dus ontslaan wanneer ze maar willen zonder hier een reden voor nodig te hebben. (Moge duidelijk zijn dat er totaal geen wettelijk geldige reden is voor ontslag). Iemand die kan helpen?

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 17:10

xdc

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:30:
Kom er echter alsnog niet uit door de tegenstrijdigheid van veel artikelen.
In het geval van een 0 uren contract had ik inderdaad hoe dan ook recht op uitbetaling. ECHTER is cardan payroll in dit geval mijn wettelijke werkgever. En voorzover ik begrijp mogen die iemand dus ontslaan wanneer ze maar willen zonder hier een reden voor nodig te hebben. (Moge duidelijk zijn dat er totaal geen wettelijk geldige reden is voor ontslag). Iemand die kan helpen?
een half jaartje werk is geen lang en duurzaam werkverband.
Denk beter dat je je tijd en pijlen kunt richten op het vinden van een andere baan.

slimmehotspot.nl

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Ik snap nog steeds je situatie niet helemaal. Wat ik heb meegekregen:
- Je werkt in de horeca op basis van een nulurencontract dat je hebt getekend met cardan payroll.
- In het afgelopen halfjaar heb je gemiddeld 30 uur per week gewerkt
- Nu wordt je (opeens) niet meer ingeroosterd en ben je erg boos.

Ik zie hier nog geen poging tot beëindiging van het contract in. Je werkgever (cardan) maakt gebruik van de flexibiliteit van een nulurencontract en heeft je diensten op dit moment blijkbaar niet nodig. Zodra ze je wel weer nodig hebben, zou je weer ingeroosterd kunnen worden voor werk want je contract loopt nog 2 maanden.

Waar ik nog niet uit ben - gezien je summiere informatie - zijn de volgende puntjes:
* Heb je tot nu toe je gewerkte uren betaald gekregen, of een soort van gemiddelde dat op 30 uur/week uitkwam? Dat laatste zou me raar lijken, want dan is het blijkbaar een 30 uur/week contract met flexibele werktijden?
* Waarom beweer je dat je contract wordt opgezegd (zie ook mijn punt hierboven over de flexibiliteit), en dan ook nog eens 'onwettig'?
* Heb je al eens met cardan gebeld om te informeren waarom je geen uren meer krijgt en welke (financiele) consequenties dat voor je heeft?

En verder sluit ik me aan bij xdc: als je er geen vertrouwen meer in hebt dat dit goedkomt, zoek een andere baan. En bedenk je in de toekomst wat de consequenties kunnen zijn van een flexibel contract als dit ;).

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

job schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:40:
Het stond me bij dat een nulurencontract niet zomaar betekende dat als je van mensen afwilt je ze simpelweg voor 0 uren inroostert. De volkskrant is het met mij eens.
http://www.vkbanen.nl/wer.../Het-nulurencontract.html
En nog wat uitgebreider van een link op diezelfde pagina: http://www.vkbanen.nl/wer...bepaalde-voorwaarden.html

Probeer inderdaad alleen eerst even duidelijkheid te krijgen van je werkgever, is dit een tijdelijk dal of zijn zij inderdaad wat van plan, laat dit eventueel schriftelijk vastleggen zodat je niet aan het lijntje wordt gehouden.

Of je je echt al na 3 maanden wilt beroepen op het genoemde rechtsvermoeden arbeidsovereenkomst en recht op arbeid hangt er een beetje vanaf in hoeverre je direct met je werkgever te maken hebt en of je de arbeidssfeer een beetje leuk wilt houden.

Ook hangt het er (IMO) van af met wat voor verwachtingen jullie beiden de arbeidsovereenkomst aangegaan zijn. Als jij bij de sollicitatie hebt laten blijken dat je zeer flexibel bent of iets in die richting en je je 3 maanden later gaat beroepen op deze rechten zou ik als werkgever helemaal niet vrolijk van je worden en dan kan je je evt. contractverlenging wel vergeten.

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-07 09:37
Het hangt er ook vanaf wat voor soort contract je hebt met Cardan. Vaak zie je dat dat soort bedrijven je in plaats van een vast contract of een termijn contract (bijv. een jaarcontract) je een projectcontract bieden.
Dit betekend dat zodra jou opdracht bij de opdrachtgever (horeca) stopt de arbeidsovereenkomst ook vervalt.
Pagina: 1