Dat is het minimum om te beginnen. Andere zaken kan je later regelen, KvK en BTW niet.
- Zijn ZZP-ers van ongeveer mijn leeftijd (als die op dit forum zitten) ook al bezig met pensioen? Een veel gehoorde opmerking voor mij is namelijk; "ach ben je nog veel te jong voor, ga nou eerst maar lekker geld verdienen, komt later wel dat pensioen".
In eerste instantie bouw je een buffer op voor magere tijden, waarmee je het (noem maar wat) een half jaar uit kan zingen.
- Arbeidsongeschiktheidverzekering; letterlijk 7 vd 10 ZZP-ers die ik spreek heeft er geen. Reden: de kosten. Men lijkt erg bezig te zijn met geld verdienen en er niet aan te denken dat het ook mis kan gaan. Hoe zit dit nou?
Overweeg om heel even te wachten. Vaak moet je die verzekeringen voor een langere termijn (jaren) afsluiten, en als het freelancen niet bevalt heb je nog altijd die kosten.
- Uurtarieven, salaris, bruto-netto berekeningen. Ik heb er het e.e.a. over gelezen, maar ook hier hoor ik van verschillende ZZP-ers erg simpele verhalen. Ongeveer je bruto-uurloon *0,6 en je bent er.
De belasting wordt geheven over de winst van een heel jaar, en dat is lastig te voorspellen. In principe is gaat dit hetzelfde als in loondienst, maar bij loondienst wordt het merendeel van de belasting alvast ingehouden. Nu niet, pas een jaar later moet je ineens tienduizenden Euro's overmaken.
Er zijn er ook veel die er een bureau tussen laten zitten (die actief voor hun naar werk zoeken en dus een deel vh uurtarief opsnoepen. Dan wordt het ongeveer bruto uurloon *0,25 en dat *0,6. Is natuurlijk grofweg, maar geeft dit een indicatie?
Je hebt hier een verkeerd beeld. Het tussenzittende bureau komt met een opdracht, en je stuurt een factuur aan dat bureau. Het bureau telt er een percentage bij op (denk aan 15%) en dat betaalt de uiteindelijke opdrachtgever, maar daar heb jij niets mee te maken.
- Hoe ga je met autogebuik om? Neem je een leuke forse middenklasser op G3 en rij je lekker voor jezelf. Of is leasen als ZZP-er ook interessant?
Als je het niet erg vindt om in een auto van drie jaar of ouder te rijden, neem dan een gebruikte wagen, altijd goedkoper. Leasemaatschappijen werken alleen met nieuwe auto's, en weten natuurlijk ook dat een auto de eerste paar jaar het meest in waarde daalt: dat is dus verrekend in het leasebedrag en dat betaal je dan indirect. Bedenk ook dat Lease contracten over meerdere jaren lopen, en daar zit je dan aan vast, ook als je stopt.
NB Laatst was hier een tip om wel een tankpas te nemen, dan kan je nog wel 75% van de BTW terugkrijgen.
Andere tips:
1. Zoek een boekhouder, voor BTW aangiftes enz.
2. Zoek een financieel adviseur, voor doorrekenen van verzekeringen, pensioenen enz.