Toon posts:

DVD/RW-brander in PC werkt niet, wordt wel herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe pc in elkaar geknutseld:
Moederbord P6TE, twee Samsung SATA drives in Raid (0) mode, aangestuurd door onboard Intel ICH8R Raid Controller.
Verder een SATA -DVD ROM die keurig herkend wordt en die goed werkt.
Mijn Optiarc SATA DVD-rw ad7170s, die ik op mijn vorige P5Q de Luxe Mobo prima aan de praat had, wil echter niet werken. Hij staat wel in het apparaatbeheer vermeld, maar zodra je de PC aanzet maakt de drive gedurende een halve minuut een tikkend geluid en CD's en DVD's worden niet herkend.

Ik heb daarna geprobeerd met een IDE brander ( een BENQ DVD-DD DW1620 SCSI, aangesloten op de IDE poort ) en aangestuurd door een JMicron onboard JMB36X-controller, maar ook hier worden de ingfevoerde schijfjes niet herkend. De jumper zowel op slave als op master uitgeprobeerd.

Verder staat in apparaatbeheer nog een Microsoft iSCSI-controller vemeld.

Hoe krijg ik mijn DVD-brander aan de praat?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb een vergelijkbaar probleem.

Asus P6T SE moederbord, met een Intel 80 GB SSD, en een 1 TB Sata harde schijf. Hier had ik 1 Sata brander aangesloten; die werkte perfect. Vervolgens een identieke Sata brander aangesloten; deze herkent geen schijfjes, kan niet lezen, enzovoort. Hij wordt wel verder correct herkend door het systeem.

De eerste brander werkt nog steeds perfect; de 2e niet.

Is dit een of andere beperking waar ik niets van weet?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Werkt de tweede dvd-schrijver als de eerste dvd-brander niet aangesloten is?
Werk de tweede dvd-schrijver in een andere computer?
Wat staat in Mijn computer, apparatenbeheer en schijfbeheer?
Zijn de drivers vernieuwd?
Is de wizard Nieuwe hardware toevoegen doorlopen?
Zijn de kabeltjes vernieuwd?
Is het CMOS gereinigd na de montage van de tweede dvd-schrijver?
Wat is de reden voor de montage van twee dvd-schrijvers in 1 computer?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2010 21:23 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ja, het bios is gereset en opnieuw ingesteld. Het bios herkent de 2 drives ook. (ik heb geen boot-cd bij de hand; dat kan ik nog proberen)

Ik gebruik overigens Windows 7 Ultimate, 64Bit. Die herkent de drive wel, ook als dvd-rw station. Brandsoftware kan er echter niets mee. Ik heb Nero en CDBurnerXP geprobeerd. Ook het lezen van dvd's en cd's gaat niet.
Kabels wisselen verwisselt ook alleen het probleem van de ene naar de andere drive. (Beide drives zijn dus in orde) En ja, ik heb ook de kabels met de harddisk verwisseld: dit biedt geen oplossing.

Drivers mogen geen issue zijn: we hebben het hier over 2 identieke branders: zelfde merk, zelfde type, zelfde kleur. (en Windows 7, maar dat wist je inderdaad nog niet)

Waarom ik 2 dvd-drives in één pc wil? Omdat het kan!

Deze pc wordt veel met virtuele machines gebruikt; daarom wil ik 2 dvd stations: een die voor de virtuele machines wordt gebruikt, en een die voor mijn host wordt gebruikt. Ook on-the-fly kopiëren is een leuke bijkomstigheid. Echter, het waarom vind ik niet zo belangrijk: het moet gewoon werken.

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 12-04-2010 21:50 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Heb je al verschillende sata poorten op je mobo geprobeerd? Wellicht heb je verschillende sata poorten met verschillende kleurtjes(andere controller), probeer die dan eens.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb 2 Sata controllers volgens windows; een met 2 poorten en een met 4 poorten. Echter, de aansluitingen op het moederbord hebben allemaal dezelfde kleur. (rood) Kan ik ergens aan herkennen welke poort op welke controller zit, of wordt dit een kwestie van alle mogelijkheden proberen?

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ok, ik heb wat sata kabels omgeprikt, zodat ik alle varianten
- beide op controller 1
- beide op controller 2
- gemengd
heb doorlopen. Het probleem verplaatste zich alleen van de ene naar de andere drive.

Nog een keer alle kabels losgehaald, want ik had er nogal een zooitje van gemaakt met dat omprikken. Toen weer alles ingestoken, en nu werken ze allebei... De oorzaak? Geen flauw idee. Maar ik ben er wel blij mee. :)

Pagina: 1