• whiteclear
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-01 14:14
Beste lezer,

Ik wil 2 servers plaatsen op mijn werk (1 mailserver 1 fileserver) Het wordt uiteraard Server 2008.

Hier mijn vraag: Heb ik hiervoor genoeg aan SBS 2008 Premium? Ik kan niet echt vinden of bij SBS 2008 Premium nou een EXTRA licentie voor server 2008 Standaard bij zit? Of is het noodzakelijk om 2x SBS 2008 Premium aan te schaffen?
Op de Microsoft website zie je wel staan dat Server standaard erbij zit, maar ik wil het graag zeker weten.

Ook wil ik niet tegen het probleem aanlopen dat bij SBS 2008 niet 2 servers in hetzelfde domein mogen.

Alvast mijn hartelijke dank voor jullie reacties

Gr.
Whiteclear

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:54
bij de aanschaf van SBS 2008 premium mag je 1 x SBS2008 installeren en 1 x 2008 standard en SQL2005 of SQL2008 standard.

Ik heb net eergisteren de dvd kit mogen ontvangen voor SBS 2008

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 24-10-2009 13:24 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Wat jij met de 2e SBS licentie doet is natuurlijk jouw zaak, maar let wel op dat het configuratie-technisch best ingewikkeld kan zijn om van die 2e server je fileserver te maken.
De eerste server zal altijd je Mailserver en je Domaincontroller moeten zijn, die rollen zijn niet te verplaatsen bij SBS...

Edit: Misschien is iets meer info over het verbruik/gebruik van je servers handig? Grootte bedrijf, data, schatting van groei van het bedrijf...

[ Voor 19% gewijzigd door FireDrunk op 24-10-2009 13:27 ]

Even niets...

• whiteclear
Bedankt voor jullie reacties.
Grolsch schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:24:
bij de aanschaf van SBS 2008 premium mag je 1 x SBS2008 installeren en 1 x 2008 standard en SQL2005 of SQL2008 standard.

Ik heb net eergisteren de dvd kit mogen ontvangen voor SBS 2008
Mooi dan heb ik dus maar 1x SBS 2008 Premium nodig voor 2 servers
thijs_cramer schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:26:
Wat jij met de 2e SBS licentie doet is natuurlijk jouw zaak, maar let wel op dat het configuratie-technisch best ingewikkeld kan zijn om van die 2e server je fileserver te maken.
De eerste server zal altijd je Mailserver en je Domaincontroller moeten zijn, die rollen zijn niet te verplaatsen bij SBS...

Edit: Misschien is iets meer info over het verbruik/gebruik van je servers handig? Grootte bedrijf, data, schatting van groei van het bedrijf...
Het is een compleet nieuw bedrijf dat begint met 5 gebruikers en zal langzamerhand gaan groeien tot 50 gebruikers in 1 jaar. In principe stelt het niet zoveel voor. Alle gebruikers moeten kunnen mailen. Voor de rest zullen ze hun werkzaamheden (Office, AutoCAD) opslaan op de fileserver. Dus pure data opslag. Voor de rest is het een centrale printer/kopieer machine. Een UPS en wat extra externe HDD's voor backup.

De CAL's is ook nog iets vaags. Premium CALs of Standaard CALs.

Hopelijk is dit voldoende. Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Gr.
Whiteclear

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:54
thijs_cramer schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 13:26:

hij wil geen 2e SBS licentie, maar 1 SBS premium licentie wat je het recht geeft om naast de SBS installatie een 2008 standard server te installeren.

voor SBS premium heb je premium call's nodig, dat lijkt mij nogal logisch.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• whiteclear
Grolsch schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:37:
[...]

.......

Ik weet niet of dat zo is, ik wordt in de war gebracht door de website van Central Point:

"Om zo flexibel mogelijk te zijn voor de klanten, introduceert Microsoft twee CAL suites voor de 2008 versie van Small Business Server:
SBS CAL Suite: voor elke gebruiker of computer die toegang wil tot het SBS netwerk.
SBS CAL suite voor Premium: Alleen voor de gebruikers of computers die toegang willen tot de Premium toevoegingen van de SBS 2008 Premium editie."

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
[...]

hij wil geen 2e SBS licentie, maar 1 SBS premium licentie wat je het recht geeft om naast de SBS installatie een 2008 standard server te installeren.

Weet ik, maar bij 1 SBS2008 Premium pakket heb je letterlijk 2 x 2008, 1 premium en 1 standard voor je SQL... Als jij de server die SQL draait ook nog fileserver laat spelen, is er niemand die zeurt...

Maar @ TS:

Een bedrijf van 50 man kan prima op 1 server werken hoor... Zelfs met SQL2008 en alle reut erbij...
Ik heb wel eens zwaarder gezien.. Gewoon goede hardware kopen, en even je best doen op het tweaken van RAID configuraties en dat soort dingen... Scheelt veel geld voor een 2e machine en configuratiemogelijkheden zijn er genoeg...

Mocht je namelijk ooit een Terminal Server willen, zou ik juist DAAR een 2e machine voor aanschaffen.. Dat wil je (kan niet eens) niet op je main server...

Even niets...

Verwijderd

[...]

Dit is inderdaad niet waar:
whiteclear schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 14:44:
[...]

Ik weet niet of dat zo is, ik wordt in de war gebracht door de website van Central Point:

"Om zo flexibel mogelijk te zijn voor de klanten, introduceert Microsoft twee CAL suites voor de 2008 versie van Small Business Server:
SBS CAL Suite: voor elke gebruiker of computer die toegang wil tot het SBS netwerk.
SBS CAL suite voor Premium: Alleen voor de gebruikers of computers die toegang willen tot de Premium toevoegingen van de SBS 2008 Premium editie."
Dat betekend dus dat er voor SQL een premium CAL nodig is. Ook zijn deze in de mix te gebruiken. Dus je kunt 45 std CAL combineren met 5 premium CAL voor bijvoorbeeld de administratieafdeling die Exact of een andere lob applicatie gebruikt met SQL..
Pagina: 1