Toon posts:

Softwarematig overklokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar.

Even een paar dingetjes...

- Zijn er moederborden die absoluut niét over te klokken zijn?
- Indien ja, misschien is het een idee om een lijst te maken waarin alle niet over te klokken moederborden gerapporteerd staan :> Een meldtopic met een up to date lijst in de op ofzo.
- Ik hoop dit topic zo te maken dat meer mensen er baat bij hebben.

Er wordt vaak wantrouwend gedaan over softwarematig overklokken maar ik zie het probleem er niet zo van in eigenlijk. (want praktisch gezien is er geen)
Het lijkt door de weinige en enigszins afkeurende informatie hierover een bijna obscuur iets ofzo.
Er is ook niet veel over te vinden en er zijn ook bijna geen prog's voor beschikbaar.
cpucool (http://majorgeeks.com/CPUCooL_d214.html)
is een pareltje waarmee je, naast tal van andere zaken, softwarematig kunt over klokken.

Aangezien ik een grote stockcooling heb en een enigszins verouderde core2duo 1.8 ghz vind ik het jammer dat ik niet in de bios kan overklokken. Ook softwarematig overklokken met cpucool is helaas voor mijn type moederbord niet geschikt. (of ik doe iets verkeerds maar dat lijkt me niet)

Dit zijn de specs:
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/3342/microstar.jpg

Ik heb heel veel gezocht maar helaas niet gevonden.
Is dit moederbord niet over te klokken of is er nog een optie open?

Mvg.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2009 18:06 ]

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
Progje werkt niet.

Groetjes André,

Verwijderd

Topicstarter
>Link aangepast..

(majorgeeks.com)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:47:

Er wordt vaak wantrouwend gedaan over softwarematig overklokken maar ik zie het probleem er niet zo van in.
In de loop van de jaren is het gewoon 'bewezen' dat overklokken met software gewoon veel minder stabiel is, maar dit is niet het grootste probleem.

Je hebt de de Bus Speed en de multiplier. (bus speed x multiplier = frequency.)
en als je je bus speed opschroeft zal je geheugen snelheid ook omhoog gaan.

dus bijv.

Standaard ; 200x12=2400 , we gebruiken 800mhz mem, die zal gewoon 800mhz blijven bij stock.
software overclock = 215x12= 2580 geheugen zal hierbij op 860mhz lopen. sommige geheugens ( de meeste eigenlijk ) trekken deze overclock wel.

250x12=3000mhz , hierbij zal het geheugen op 1000mhz lopen en dat trekt je je geheugen gewoon niet omdat je geen de verhouding in de bios ook neit kan veranderen (1:2 etc.)

als je verder iets wil weten PM me en dan kan ik je nauwkeurig verder helpen! :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 20:29:
[...]

In de loop van de jaren is het gewoon 'bewezen' dat overklokken met software gewoon veel minder stabiel is, maar dit is niet het grootste probleem.

Je hebt de de Bus Speed en de multiplier. (bus speed x multiplier = frequency.)
en als je je bus speed opschroeft zal je geheugen snelheid ook omhoog gaan.

dus bijv.

Standaard ; 200x12=2400 , we gebruiken 800mhz mem, die zal gewoon 800mhz blijven bij stock.
software overclock = 215x12= 2580 geheugen zal hierbij op 860mhz lopen. sommige geheugens ( de meeste eigenlijk ) trekken deze overclock wel.

250x12=3000mhz , hierbij zal het geheugen op 1000mhz lopen en dat trekt je je geheugen gewoon niet omdat je geen de verhouding in de bios ook neit kan veranderen (1:2 etc.)

als je verder iets wil weten PM me en dan kan ik je nauwkeurig verder helpen! :)
Ik zou graag willen weten hoe ik dit moederbord (zie jpg in op) kan overklokken.
Is er een manier?

• andregroeneveld
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:06:
[...]

>Link aangepast..

(majorgeeks.com)
Nog wel steeds het zelfde progje?
Ik heb geen zin in meer ellende want je pc start niet meer door na installatie en je moet in veilige modus de boel de-installeren.

Groetjes André,

Verwijderd

Topicstarter
andregroeneveld schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 09:47:
[...]

Nog wel steeds het zelfde progje?
Ik heb geen zin in meer ellende want je pc start niet meer door na installatie en je moet in veilige modus de boel de-installeren.
huh echt waar?
Naja dit is van majorgeeks. hele betrouwbare downloadsite..

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Ik heb een ASRock moederbord, waarbij de ASRock OC tuner bij wordt geleverd. Het probleem hiervan was dat je elke keer wanneer je je computer opnieuw opstartte, opnieuw de overklok in moest stellen. In de bios is dit niet zo, 1x instellen en verder geen omkijken naar. Tweede probleem was dat ik via de OC tuner op een gegeven moment niet verder kwam qua FSB, terwijl dat in de bios wel lukte en stabiel was.

• andregroeneveld
Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 14:36:
[...]

huh echt waar?
Naja dit is van majorgeeks. hele betrouwbare downloadsite..
Mooi niet werken dit progje, balen.

Je bent er bijna en op `t laatste stukje blijft hij hangen. Ik denk dat het te maken heeft met dat het gelijktijdig opstart als je de pc opstart.
Ik heb ook getest met alles niet aanvinken maar nog niet werken. Wel opstarten nu. Helaas steeds de melding dat er een bestand niet is en dat ik opnieuw moet installeren en re-booten.

Om moe van te worden.

[ Voor 21% gewijzigd door andregroeneveld op 25-10-2009 16:26 ]

Groetjes André,

Verwijderd

andregroeneveld schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 15:44:Helaas steeds de melding dat er een bestand niet is en dat ik opnieuw moet installeren en re-booten.
Ik heb het progje laatst los van van dit topic geprobeerd, maar ik had hetzelfde probleem. Na het installeren wil 'ie gewoon niet opstarten onder de melding dat er een bestand mist en dat je opnieuw zou moeten installeren.

Ik ben op zoek naar een programma waarmee ik m'n geheugenclock kan instellen. Volgens de handleiding van mijn moederbord zou dat gewoon moeten kunnen maar op de plaats waar het in handleiding in de bios staat is niets te vinden. Heb voor de zekerheid ook de bios naar de nieuwste versie geflasht, maar dat mocht niet baten, helaas. De enige optie die in plaats van de geheugenclock staat is Memory type. Dan kan ik kiezen tussen auto, DDR 333 en DDR 400, waarbij hij bij auto op 333 schiet ondanks dat ik 4 x DDR 400 reepjes heb.
Ik zou het liefts gewoon mijn geheugenclock in de bios kunnen veranderen maar misschien is softwarematig dan nog een next best thing. Beetje jammer wel, want zo ziet het er naar uit dat het een beetje armzalige overclock gaat worden...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 01:43 ]

Pagina: 1