Raid0 overzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-02 14:29
Hallo,

Ik heb sinds vandaag een nieuw moederbord gekocht (p5q-e). En ik wil graag de raid0 van mijn oud moederbord overzetten. Echter is het oude moederbord gebaseerd op een nforce chipset en de nieuwe dus op een intel.Nu wil ik dus weten of er een mogelijkheid bestaat de raid compleet over te zetten zonder te hoeven formatteren. En als dit niet zo is, is er veel snelheidsverschil met raid0 op intel of geen raid?

alvast bedankt ;)

iRacing Profiel

Verwijderd

Draaide je toevallig Windows-Raid? Dan kan het wel lijkt me...

• soulcrusher
nee, ik had nvraid, dus via nforce chipset.

iRacing Profiel

Verwijderd

Dan kan het hoogstwaarschijnlijk niet.
En als dit niet zo is, is er veel snelheidsverschil met raid0 op intel of geen raid?
Van de onboard Raid controllers is Intel wel de beste. Als je er op de nForce voordeel bij had zal het op de Intel alleen maar meer zijn.

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-02 16:01
Volgens mij kun je alleen RAID-0 overzetten met behoud van de zelfde soort raidcontroller.. Dit i.v.m. dat hij de data over de 2 schijven heen verspreid.
Dus ik ben bang dat je de schijven niet zo over kunt zetten. Je zal dus de data met behulp van een externe HDD etc.. eerst moeten backuppen alvorens een nieuwe RAID config te kunnen maken met het nieuwe mainboard. :)

• soulcrusher
Thesilence07 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:29:
Volgens mij kun je alleen RAID-0 overzetten met behoud van de zelfde soort raidcontroller.. Dit i.v.m. dat hij de data over de 2 schijven heen verspreid.
Dus ik ben bang dat je de schijven niet zo over kunt zetten. Je zal dus de data met behulp van een externe HDD etc.. eerst moeten backuppen alvorens een nieuwe RAID config te kunnen maken met het nieuwe mainboard. :)
daar was ik al bang voor :/
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 00:29:
Dan kan het hoogstwaarschijnlijk niet.

[...]

Van de onboard Raid controllers is Intel wel de beste. Als je er op de nForce voordeel bij had zal het op de Intel alleen maar meer zijn.
maken die dan allemaal gebruik van de cpu? een pci(-e) raid kaart is dan dus de beste oplossing?

iRacing Profiel

Verwijderd

Nee, niet noodzakelijk. Als je SSD Raid benchmarks bekijkt van Intel ICHRx controllers (met x >= 7) presteren deze net zo goed als het middensegment Raid kaarten. Een beetje CPU gebruik is helemaal niet verkeerd (hangt ook van Raid modus af natuurlijk), RaidCore maakte hoogwaardige controllers waarbij ook alles via de CPU liep...

Verwijderd

Waarom? Ik mag toch hopen dat je sowieso een up-to-date backup hebt, aangezien je RAID-0 draait. Je hoeft dus enkel ff te syncen, evt een image trekken van je OS-partitie, en je bent klaar.

Als je kunt alvast de drivers voor de raidcontroller/chipset installeren of de CD/Stick/Floppy bij de hand houden.

• soulcrusher
Verwijderd schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 01:44:
[...]

Waarom? Ik mag toch hopen dat je sowieso een up-to-date backup hebt, aangezien je RAID-0 draait. Je hoeft dus enkel ff te syncen, evt een image trekken van je OS-partitie, en je bent klaar.

Als je kunt alvast de drivers voor de raidcontroller/chipset installeren of de CD/Stick/Floppy bij de hand houden.
ik heb wel backups, maar ik heb een tijd terug al een defecte hd gehad en moest dus tijdelijk windows op die raid hebben. hd's lijken wel stervende bij mij want ik hoor ze wel vaker afslaan en weer opnieuw starten en soms hangt het hele systeem dan :/

iRacing Profiel

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
soulcrusher schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 15:50:
[...]

ik heb wel backups, maar ik heb een tijd terug al een defecte hd gehad en moest dus tijdelijk windows op die raid hebben. hd's lijken wel stervende bij mij want ik hoor ze wel vaker afslaan en weer opnieuw starten en soms hangt het hele systeem dan :/
En je blijft RAID0 draaien..
Zelfde als met 300KM/h op een file inrijden...

Even niets...

Verwijderd

thijs_cramer schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:47:
Terwijl je weet dat ie er staat?

• soulcrusher
thijs_cramer schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:47:
[...]

En je blijft RAID0 draaien..
maar aangezien ik geen backup hd meer had kon ik die raid ook nietecht weg doen zonder alles kwijt te raken. dus of ik dan door ga op een stervende raid of ik gooi hem weg en ik zet windows dan op een van de twee die evengoed niet goed werken. zelfde resultaat alleen heb ik tot nu meer snelheid gehad :9

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan koop je voor een paar tientjes toch even een nieuwe HDD? (of de data moet je dat niet waard zijn, maar dan kan ik me ook niet voorstellen dat je nog de moeite wil doen om het spul om te zetten).

Hoe dan ook, dit topic gaat dicht, want dit antwoord staat letterlijk in de FAQ. RAID FAQ
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.