[RAM] Nieuwe RAM strips, maar welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views

• Just8_KB8
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09-2025
Hoi allemaal,

ik was van plan om mijn systeem een kleine upgrade te geven en volgens de Windows prestatie index zou ik mij moeten richten op mijn RAM-geheugen (score van 5,9 net als mijn HD, volgende laagste score is 6,8 voor grafische weergave voor spellen). Nu ben ik niet zo heel erg thuis in dit soort dingen en vroeg me af wat ik het beste in mijn computer kan pluggen om dit te verbeteren. Ik lees van alles over DDR2 en DDR3 (waarvan ik nog steeds het verschil niet weet) en er is zo vreselijk veel te krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zou iemand mij van advies kunnen voorzien. Wat is momenteel het beste voor mijn mainboard/processor combi?

Ik ben bereid een bedrag neer te leggen van €100 ~ €150 maar een goed setje RAM voor minder mag natuurlijk ook (zolang het de prestaties gelijk trekt met de rest want ik neem aan dat hier eveneens geldt dat de zwakste schakel de snelheid van de PC bepaalt). Mijn gegevens (volgens SiSoftware Sandra Lite 2009 SP4):

Computer
Manufacturer : Paradigit
Model : MS-7379

Mainboard
Manufacturer : MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
Multi-Processor (MP) Support : No
MPS Version : 1.40
Model : MS-7379
Type : Mainboard
Version : 2.0

Computer Memory Controller
Error Correction Capability : None
Number of Memory Slots : 2
Maximum Installable Memory : 4GB
BANK0 - DIMM0 : Manufacturer0 PartNum0 SerNum0 AssetTagNum0 DIMM Synchronous SDRAM 2GB/64
BANK1 - DIMM1 : Empty

Chipset
Model : MSI P35/G33/G31 Processor to I/O Controller
OEM Device Name : Intel P35/G33/G31 Processor to I/O Controller
Revision : A3
Bus : Intel AGTL+
Number of FSB Channels : 1
Front Side Bus Speed : 4x 267MHz (1GHz)
Maximum FSB Speed : 4x 333MHz (1.33GHz)
Width : 64-bit
Crossfire Technology : Yes
I/O Queue Depth : 12 request(s)
Maximum Bus Bandwidth : 8.34GB/s
Maximum Power : 16.00W

Logical/Chipset Memory Banks
Bank 0 : 1GB DIMM DDR2 5-5-5-18 3-23-7-4 2T
Bank 1 : 1GB DIMM DDR2 5-5-5-18 3-23-7-4 2T
Bank 4 : 512MB DIMM DDR2 5-5-5-18 3-23-7-4 2T
Bank 5 : 512MB DIMM DDR2 5-5-5-18 3-23-7-4 2T
Maximum Installable Memory : 4GB
Supported Memory Types : ECC DIMM DDR2
Channels : 2
Memory Bus Speed : 2x 401MHz (802MHz)
Maximum Memory Speed : 2x 400MHz (800MHz)
Multiplier : 12/8x
Refresh Rate : 7.80µs
Power Save Mode : No
Fixed Hole Present : No
Maximum Memory Bus Bandwidth : 12.53GB/s

Memory Module
Manufacturer : Apacer
Model : 78A1GA09K4
Serial Number : 05808101
Type : 2GB DIMM DDR2
Technology : 16x(128Mx8)
Speed : PC2-6400U DDR2-800
Standard Timings : 5-5-5-18 3-23-6-3
Version : 1.02
Date of Manufacture : dinsdag 15 april 2008
Memory DC Line : 1.80V
Timing @ 400MHz : 5-5-5-18 3-23-6-3
Timing @ 267MHz : 4-3-3-12 2-15-4-2
Timing @ 200MHz : 3-3-3-9 2-12-3-2

Memory Module
Manufacturer : Nanya
Model : M2Y1G64TU8HB0B-25C
Serial Number : 016A1522
Type : 1GB DIMM DDR2
Technology : 16x(64Mx8)
Speed : PC2-6400U DDR2-800
Standard Timings : 5-5-5-18 3-23-6-3
Version : 1.02
Date of Manufacture : dinsdag 12 februari 2008
Memory DC Line : 1.80V
Timing @ 400MHz : 5-5-5-18 3-23-6-3
Timing @ 267MHz : 4-3-3-12 2-15-4-2
Timing @ 200MHz : 3-3-3-9 2-12-3-2

Als nog meer nodig is dan laat maar weten, dan post ik dat nog wel even. Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:41

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je huidige moederbord lijkt gewoon DDR2 aan te kunnen.. heb jij dat lijstje wel bekeken? :P

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-01 19:39
Uit een lang artikel van Tom's Hardware, http://www.tomshardware.c...speed-tests,1807-15.html:
The results must look disappointing for the memory vendors, as the largest performance differences we found amount to 7-8% with DivX and WinRAR, while almost all other benchmarks and applications perform alike: a 1-3% performance delta cannot be noticed at all. Some games showed several per cent performance difference between low-latency high-speed memory and conventional high-latency average speed DIMMs. The synthetic benchmarks on the memory revealed even more differences, but these clearly aren’t very relevant in everyday life.
Als jij al 4 GB 800 Mhz-geheugen hebt en je upgradet dat, zal je dat dus niet zo hard merken in het dagelijks gebruik, vooral in benchmarks die je specifiek voor je geheugen zijn bedoeld.

Als je je PC sneller wilt laten zijn, lees dan eens wat over SSD's :)
Zoals hier: http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3631&p=20

• Just8_KB8
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:15:
Uit een lang artikel van Tom's Hardware, http://www.tomshardware.c...speed-tests,1807-15.html:

[...]

Als jij al 4 GB 800 Mhz-geheugen hebt en je upgradet dat, zal je dat dus niet zo hard merken in het dagelijks gebruik, vooral in benchmarks die je specifiek voor je geheugen zijn bedoeld.

Oke, thanks... Ik heb nu 3 Gb (1x 2 kaartjes van 1Gb en 1x 2 kaartjes van 512 Mb). Inderdaad DDR2-800. Maar het gaat dus niet veel helpen als ik daar 2x 2 kaartjes van 1 Gb in ga stoppen van een specifiek goed en snel merk ofzo? Sorry voor de n00b vragen maar ik ben nou eenmaal niet zo'n enorme wizzkid als de meeste hiero (respect people, respect)...

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:03
welk bestuuringsysteem heb je?
Als dit een 32 bit besturingssysteem is heeft het denk ik weinig nut om er meer geheugen in te plaatsen aangezien je al 3GB geheugen hebt en een 32bit OS niet meer dan 3,5Gb kan aan spreken.

• Just8_KB8
martijn- schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:22:
welk bestuuringsysteem heb je?
Als dit een 32 bit besturingssysteem is heeft het denk ik weinig nut om er meer geheugen in te plaatsen aangezien je al 3GB geheugen hebt en een 32bit OS niet meer dan 3,5Gb kan aan spreken.
Ik heb net gisteren Windows 7 64-bit geinstalleerd (wat mijn chipset ook gewoon kan handelen btw).

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
en volgens de Windows prestatie index zou ik mij moeten richten op mijn RAM-geheugen
Bijt je daar maar niet op vast. Die prestatieindex zegt namelijk niet zoveel.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-02 20:27

MsG

Forumzwerver

Om wat voor reden buiten de prestatieindex van Windows zelf wilde je upgraden? Dat is relevanter dan de scores die Windows geeft.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Just8_KB8
Pruimenvlaai schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:15:
Klonk interessant, maar toen ik even keek wat de prijzen waren schrok ik wel... 650 euri voor een OCZ SSD van 'maar' 250Gb (waar ik dus geen fluit mee kan). Leuk voor mijn laptop (maar nog veel te duur) maar dus niet voor mijn desktop zeg maar... Dus voorlopig wil ik me richten op mijn RAM geheugen. Ik denk dat ik voor gaming daar toch meer uit ga halen voor veel minder geld (hoop ik :P )

• Just8_KB8
MsG schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:30:
Om wat voor reden buiten de prestatieindex van Windows zelf wilde je upgraden? Dat is relevanter dan de scores die Windows geeft.
Sommige games kan ik nog niet op volle graphics draaien en ik zag dat mijn RAM tekort schoot terwijl de rest nog wel goed scoorde. Het lijkt mij een kleine uitgave (qua geld) om een grote stap te maken in prestaties. En voor weinig geld veel betere prestaties, wie wil dat nou niet? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Just8_KB8 op 23-10-2009 20:35 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:41

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Voor gaming is 3GB vaak genoeg zat. Geen volle graphics is meestal gerelateerd aan de videokaart.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Just8_KB8 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:31:
Dus voorlopig wil ik me richten op mijn RAM geheugen. Ik denk dat ik voor gaming daar toch meer uit ga halen voor veel minder geld (hoop ik :P )
Helaas. Daar haal je dus niets uit (zeker niet van 3 naar 4 GB) en al helemaal niet meer dan uit een Vertex of X25-M.
Hou dat geld lekker in je zak - als je geen 600 euro wilt neertellen is er op het moment niets aan je Pc dat een upgrade verdraagt wat je PC voelbaar sneller maakt. (alhoewle je een 80GB Postville zou kunnen nemen van nog geen 200 euro en je huidige schijf als opslag houden - dan wordt je PC wel veel sneller)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-02 20:27

MsG

Forumzwerver

Just8_KB8 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 20:34:
[...]

Sommige games kan ik nog niet op volle graphics draaien en ik zag dat mijn RAM tekort schoot terwijl de rest nog wel goed scoorde. Het lijkt mij een kleine uitgave (qua geld) om een grote stap te maken in prestaties. En voor weinig geld veel betere prestaties, wie wil dat nou niet? ;)
Welke games zijn het precies? Het lijkt me namelijk vrij stug dat je met 3GB tekort komt. En als je al tekort kwam dat je het grafisch dan opeens wel kan draaien. Die prestatieindex van Windows zou ik links laten liggen. Als je sommige games niet voluit kan draaien ligt dat vaak aan de videokaart of aan de processor.

Welke videokaart heb je trouwens?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
volgens mij heb je nu je geheugen, doordat er maar 1, 3 of 2 verschillende grootte geheugenstrips in zitten, niet op dual channel draaien.

dat kan wel een merkbaar verschilletje geven.

Gezien de lage prijzen van geheugen lijkt me dat je het beste de meest recente "qualified vendor list" van je moederbord op kunt zoeken (dit moet te vinden zijn via de product specificatie pagina's van MSI)

en dan op zoek gaan naar een set van 2 geheugenlatjes type DDR2, die op die lijst staan.
Als je die erin zet kom je dus op 4 GB uit. Als je ze ook nog in de juiste slots steekt (zie weer de moederbord documentatie), en de betreffende instellingen in het BIOS controleert (idem), kun je het geheugen op dual channel laten lopen.

Over het gebruik van SSD, je moet je niet blindstaren op de betrekkelijk lage capaciteit van die dingen. 128 GB is voor veruit de meeste mensen meer dan genoeg voor je windows en de programmabestanden/games.

Je files, documenten, films muziek etc kun je dan op de huidige harde schijf laten staan, aangezien de toegangssnelheid daarvoor niet zo heel belangrijk is.
En voor de 'doorvoer snelheid' als je grotere hoeveelheden data gaat kopiëren/verplaatsen is een gewone schijf ook vlot genoeg.

Windows, en je programma's, hebben veel baat bij een snelle SSD. files niet zo. Het is dus niet nodig om alles op een SSD te zetten.

Petrolhead en draadjesnerd

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Volgens mij zijn er toch echt 4 modules in dual channel hoor :) Maar inderdaad, zelfs met de beste videokaart en CPU die er te krijgen zijn is dit geheugen alsnog zat. Wat voor videokaart en CPU heb je (of was dat al gezegd?), ik zie het niet gebeuren dat een nieuwe videokaart minder effect heeft eigenlijk ;)

(bij het aankopen van een game-pc wordt er ook meestal veel geld gestoken in een goede CPU en videokaart, en wordt vervolgens een zo goedkoop mogelijk geheugensetje genomen... dat heeft een reden)

[ Voor 24% gewijzigd door bwerg op 23-10-2009 21:30 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Just8_KB8
antiekeradio schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:13:
volgens mij heb je nu je geheugen, doordat er maar 1, 3 of 2 verschillende grootte geheugenstrips in zitten, niet op dual channel draaien.

dat kan wel een merkbaar verschilletje geven.

Gezien de lage prijzen van geheugen lijkt me dat je het beste de meest recente "qualified vendor list" van je moederbord op kunt zoeken (dit moet te vinden zijn via de product specificatie pagina's van MSI)

en dan op zoek gaan naar een set van 2 geheugenlatjes type DDR2, die op die lijst staan.
Als je die erin zet kom je dus op 4 GB uit. Als je ze ook nog in de juiste slots steekt (zie weer de moederbord documentatie), en de betreffende instellingen in het BIOS controleert (idem), kun je het geheugen op dual channel laten lopen.

Over het gebruik van SSD, je moet je niet blindstaren op de betrekkelijk lage capaciteit van die dingen. 128 GB is voor veruit de meeste mensen meer dan genoeg voor je windows en de programmabestanden/games.

Je files, documenten, films muziek etc kun je dan op de huidige harde schijf laten staan, aangezien de toegangssnelheid daarvoor niet zo heel belangrijk is.
En voor de 'doorvoer snelheid' als je grotere hoeveelheden data gaat kopiëren/verplaatsen is een gewone schijf ook vlot genoeg.

Windows, en je programma's, hebben veel baat bij een snelle SSD. files niet zo. Het is dus niet nodig om alles op een SSD te zetten.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat als ik 4 dezelfde (2x2) RAM strips erin zet dat ik dan dual channel kan draaien en dat dat wellicht wel een merkbaar verschil kan opleveren? Kan ik ergens nog controleren mijn huidige geheugen al op dual channel draait?
bwerg schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:28:
Volgens mij zijn er toch echt 4 modules in dual channel hoor :) Maar inderdaad, zelfs met de beste videokaart en CPU die er te krijgen zijn is dit geheugen alsnog zat. Wat voor videokaart en CPU heb je (of was dat al gezegd?), ik zie het niet gebeuren dat een nieuwe videokaart minder effect heeft eigenlijk ;)

(bij het aankopen van een game-pc wordt er ook meestal veel geld gestoken in een goede CPU en videokaart, en wordt vervolgens een zo goedkoop mogelijk geheugensetje genomen... dat heeft een reden)
Als videokaart heb ik momenteel een NVIDIA GeForce 8800 GT:

Video Adapter
Display : \\.\DISPLAY1
VGA Compatible : No
Official Device Name : NVIDIA GeForce 8800 GT
Hardware ID : PCI\VEN_10DE&DEV_0611&SUBSYS_C8023842&REV_A2
OEM Device Name : nVidia GeForce 8800 GT
Device Name : EVGA GeForce 8800 GT

Chipset
Model : 2x NV92
Revision : A2
Speed : 600MHz
Shader Speed : 1.5GHz
Peak Processing Performance (PPP) : 672GFLOPS
Adjusted Peak Performance (APP) : 604.8WG
RAMDAC Speed : 400MHz
Unified Shaders : 112 Unit(s)
Raster Operation Units (ROP) : 16 Unit(s)
Texture Mapping Units (TMU) : 56 Unit(s)
Maximum Pixel Fillrate : 19.2GPixel/s
Maximum Texture Fillrate : 67.2GTexel/s
Maximum Power : 110.00W

Logical/Chipset Memory Banks
Total Memory : 512MB DDR3
Memory Bus Speed : 2x 952MHz (2GHz)
Maximum Memory Speed : 2x 900MHz (1.8GHz)
OverClock Factor : 5%
Channels : 4
Maximum Memory Bus Bandwidth : 59.5GB/s

Bus
Type : PCIe
Version : 1.00
Width : x16 / x16
Speed : 2.5Gbps / 2.5Gbps
Maximum Bus Bandwidth : 4GB/s

En als processor:

CPU
Intel Core2 Quad CPU Q6600 (2.40 GHz)

EDIT: en een SSD van 128Gb is zelfs nog €350,- of duurder. En dat heb ik er niet voor over nog... Maar als ze in de toekomst nog in prijs gaan dalen dan zal ik het zeker in gedachten houden, dus toch allemaal bedankt voor de tips mbt SSD. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Just8_KB8 op 23-10-2009 22:22 ]

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
vrees dat ik in die uitdraai van je huidige setup niet helemaal goed heb gekeken;

zag bovenaan iets staan bij ene bank en empty bij de andere.

maar als ik verder kijk; lijkt het inderdaad dat je al dualchannel opstelling gebruikt;
klopt het dat je 4 geheugenslots gevuld hebt; 2 van 1 gb en 2 van 1/2 gb??

zoja hoef je dit alleen nog maar even in de BIOS te controleren. 3 Gb is in principe ook voldoende, en aangezien het DDR2-800 geheugen is, snel zat.

Voor prestaties in Games (dus aantal frames per seconde, vloeiendheid van de zwaarste spellen) heb je inderdaad veel meer baat bij een nieuwe videokaart dan bij wat dan ook wat je nu kunt veranderen.

voor desktop prestaties maakt de SSD het grootste verschil (ik vind ze persoonlijk ook nog te duur hoor :) )

Petrolhead en draadjesnerd

• Just8_KB8
antiekeradio schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:27:
vrees dat ik in die uitdraai van je huidige setup niet helemaal goed heb gekeken;

zag bovenaan iets staan bij ene bank en empty bij de andere.

maar als ik verder kijk; lijkt het inderdaad dat je al dualchannel opstelling gebruikt;
klopt het dat je 4 geheugenslots gevuld hebt; 2 van 1 gb en 2 van 1/2 gb??

zoja hoef je dit alleen nog maar even in de BIOS te controleren. 3 Gb is in principe ook voldoende, en aangezien het DDR2-800 geheugen is, snel zat.

Voor prestaties in Games (dus aantal frames per seconde, vloeiendheid van de zwaarste spellen) heb je inderdaad veel meer baat bij een nieuwe videokaart dan bij wat dan ook wat je nu kunt veranderen.

voor desktop prestaties maakt de SSD het grootste verschil (ik vind ze persoonlijk ook nog te duur hoor :) )
Thanx allemaal. Ik denk dat ik dus maar geen geld ga uitgeven aan RAM geheugen.

Heeft een andere videokaart dan veel zin als ik de rest van de PC niet upgrade? En wat is dan een mooie videokaart bij mijn PC voor ~€150,-? En welke kaarten zijn beter, die van NVIDIA of die van ATI? :)

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-02 20:33
Het is verstandiger om je videokaart te upgraden. Een quadcore houd het allemaal wel bij ;)

Voor 130 euro heb je een 4870 1GB van ATI. Voor ongeveer 140 euro heb je een GTX260 van Nvidia. Deze zijn ongeveer gelijk aan elkaar, en het verschilt per game welke net iets sneller is. Misschien moet je even wat reviews opzoeken van beide kaarten om tot een mooie conclusie te komen :Y

[ Voor 15% gewijzigd door omgwtfbbq op 24-10-2009 10:56 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor geheugen je nodig hebt is prima uit te vogelen aan de hand van de specs, de manual en eventueel de QVL. Voor wat betreft het upgraden van je systeem, kun je het beste hier eens een kijkje nemen: [UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Een los 'wat moet ik upgraden'-topic zoals deze is in elk geval niet de bedoeling, dus deze gaat op slot. Mocht je na het doornemen van de upgrade mogelijkheden nog tegen zeer specifieke problemen aanlopen, dan kun je altijd een nieuw topic openen, maar geef dan wel precies aan waar je tegenaan bent gelopen en wat je al hebt gevonden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.