8400 GT presteert erg slecht

Pagina: 1
Acties:

• ElineK
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 17:33
asus videokaart Geforce 8400 GT 256 mb
asus mobo P5QPL - VM met intel G41 chipset
Windows 7 premium

De videokaart presteert eigenlijk heel slecht, ook met de nieuwste drivers. In een fotobewerkingsprogramma een RAW afbeelding op ware grote (12 mb) verplaatsen is bijna onmogelijk. Flash animaties zijn ook heel erg "schitterig" De Windows score is voor desktop toepassingen een 3.5 en voor office en spelletjes een 5.1.

Als ik de onboard videokaart (32mb + 256 mb shared) gebruik zijn de scores voor desktop toepassingen een 4.2 en voor office en spelletjes een 3.5. De fotobewerking loopt dan wel lekker soepel en ook de flash animaties komen prettig over.

Nu weet ik wel dat de 8400 gt geen geweldige kaart is, maar dat hij slechter presteert dan de onboard video vind ik wel erg vreemd. Mogelijk een foute combinatie mobo- videokaart of zou ik het ergens anders in moeten zoeken? Een in omvang grotere kaart past niet in de kast, het is allemaal erg krap en de airflow is ook niet optimaal. Zou ik toch een andere kaart kunnen proberen die niet groter is maar wel beter?

Verwijderd

kijk op jou moederbord zit een intel GMA 4500 videokaart ... die is waarschijnlijk net iets beter dan je 8400 GT

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Intels onboard GPUs zijn door de band genomen gewoon bagger, het zou me verbazen dat een instap-GPU van nVidia daar geen gehakt van maakt. Heb je gecheckt of de kaart wel wordt aangestuurd door de juiste drivers?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Nee, de onboard van de intel is zelfs niet snel genoeg om een 8400GT bij te houden, intel loopt mijlenver achter op prestaties ;) Maar de 8400GT is ook niet erg snel vergeleken bij moderne low-end kaartjes. Een nieuwe HD4650 (ook erg klein en zuinig) is al veel sneller. Maar inderdaad zou de 8400GT niet trager moeten zijn dan de intel. Heb je de 8400GT er pas bijgezet? Zo ja, heb je de intel-drivers er goed afgehaald (met driversweeper)?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ElineK
bwerg schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 19:44:
Heb je de 8400GT er pas bijgezet? Zo ja, heb je de intel-drivers er goed afgehaald (met driversweeper)?
Ik heb Windows 7 schoon geïnstalleerd met de 8400 erin en onboard uitgeschakeld. Heb geen drivers specifiek voor windows 7 kunnen vinden. In Vista deed de kaart het ook maar matig, maar wel iets beter dan in W7. Ik ga maar eens kijken naar een 4650.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:22

MsG

Forumzwerver

Wat als je je browser venster verkleint en heel erg snel heen en weer beweegt? Gaat het dan supertraag? Net als bij scrollen? Dan is het gewoon een kwestie van drivers installeren.

Probeer eens de vista drivers te installeren anders.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Gaaf nvidia even de tijd om drivers te maken voor windows 7.

Dat intel gpu wel werkt dat komt omdat de gpu erg basic is .
Dus de drivers zijn dan ook makkelijk te maken .

En het zal me niet verbazen als intel al veel langer met drivers bezig zijn voor windows7 .
Aangezien ze bil maatjes zijn van microsoft.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

1. Intel maakt de drivers niet zelf, en hun driver-support is tien keer slechter dan die van NVidia, dus ik zou eerder het omgekeerde verwachten ;) (zelfs die basic GPU lukte het hier een keer niet om de native resolutie weer te geven, met verschillende driver-versies :o)
2. Windows 7 is al heel lang in gebruik (half jaar ofzo, met de beta-versies meegerekend), dus NVidia zal waarschijnlijk al wel w7-drivers hebben. Anders werken vista-drivers meestal ook goed op w7 dus dat is ook het proberen waard.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 24-10-2009 12:06 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
bwerg schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:32:
Anders werken vista-drivers meestal ook goed op w7 dus dat is ook het proberen waard.
Niet meestal maar altijd. Dus gewoon van de nVidia site de laatste (191.07 whql) W7/Vista drivers plukken.

• alwinus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-04 19:59

alwinus

Tweaked

Of gewoon als optionele update binnenhalen via Windows 7 zelf :) (edit: dan download W7 de laatste drivers van nvidia overigens (de 191.07))

maar waarschijnlijk heeft ie deze dan wel

[ Voor 25% gewijzigd door alwinus op 25-10-2009 16:51 ]

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:39

Wmm

Dat is simpel zat, installeer de drivers van de nvidia site ipv de drivers die standaard door W7 geinstalleerd worden. Ik heb een nvidia 7600 GT en een ATI HD 4550 op W7 gedraaid / draaien en beiden doen het niet ok met de standaard W7 drivers.

Ga dus naar http://www.nvidia.co.uk/Download/index.aspx?lang=en-uk, kies "Geforce 8 series" bij product series, selecteer je 32 / 64 bit W7 (welke van de 2 je ook hebt) en downloaden + installeren maar. Dan zul je zien dat de prestaties een stuk beter zijn. :)

Edit: Nvidia heeft al tijden (geloof ik) W7 drivers beschikbaar. Ik draai al sinds mei W7 en kan me niet herinneren dat ik heb moeten kloten om Vista drivers te gebruiken. Iig zijn ze nu hoe dan ook beschikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Wmm op 24-10-2009 12:31 ]

• ElineK
Het driverpack opgehaald en geïnstalleerd. Enige wat ik ermee "opschiet" is dat ik een hoop dingen meekrijg van Nvidia die ik niet nodig heb. De prestaties in het bureaublad (aero) blijven blijven 0,7 punten lager terwijl de hij op spellen 1,6 hoger scoort. Ook na het verwijderen van de intel drivers blijft het probleem.

In de praktijk voor mij is dat Nvidia foto's van 12 mb op werkelijke pixels zeer langzaam opbouwd en pas toestaat deze te verschuiven als de foto is opgebouwd. Met de intel is de opbouw veel sneller en kan ik ook tijdens de opbouw de foto bewegen naar een ander detail, werkt heel wat vlotter.

In de bios was de GPI uitgeschakeld, wat weer problemen gaf toen ik de Nvidia kaart eruit haalde, geen beeld. Kaart er weer in, in bios GPI inschakelen, kaart er weer uit en toen moest Windows 7 opeens hersteld worden. Daarna weer de drivers van Nvidia eruit want de Intel had nu zelfde problemen als de Nvidia. Na de drivers te hebben verwijderd werkt het onboard tenminste weer goed, moest wel de onboard eerst deïnstalleren.

• ElineK
inmiddels GeForce 210 in de computer gestopt, en deze geeft geen problemen met programma's, loopt soepel.

Alleen bij de indexering van Windows, die in 7 van 1 t/m 6,9 loopt, krijg ik bij grafisch slechts een 3.7 terwijl het met de onboard card 4.2 is. Bij grafisch voor spellen haal hij een 5.5, dat zijn 2 punten meer dan onboard.

In de praktijk werk hij gewoon goed en lekker snel met grote foto's opbouwen, daar was het mij om te doen.
Pagina: 1