Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Onlangs heb ik een contract getekend waarmee ik vanaf 1-1-2010 huurder ben van een pand. Er is echter een probleem. Ik zal de situatie zo goed mogelijk proberen te schetsen.

Het betreft een tussenwoning met 1 punt voor aansluitingen (water, gas, elektra, enz). Boven is bewoond gebied. Onder is een winkel.

Afgesproken is dat ik de splitsing ga regelen voor de aansluitingen, zodat woning en winkel straks ook echt gescheiden zijn, ipv enkel 2 aparte ingangen. In het contract zijn we overeengekomen dat ik Straatnaam 100 A huur en van tevoren is aangegeven dat het pand is gescheiden.

Bedrijven die de nieuwe aansluitingen willen realiseren geven aan dat zij geen 100 A kennen, alleen 100. Navraag bij Kadaster bevestigt dit. Aangegeven is dat verhuurder een kadastrale splitsing moet laten uitvoeren en en huisnummerbesluit van de gemeenste in handen moet hebben. Verhuurder beweert dat hij het pand heeft laten scheiden, maar kan naar eigen zeggen de papieren niet vinden.

Zonder deze papieren kan ik eigenlijk niets met het pand, want er kunnen geen nieuwe aansluitingen worden aangelegd.

Ik heb het sterke vermoeden dat de verhuurder mij daar weg wil, nog voordat ik ben begonnen. Ik heb namelijk een goede prijs weten te bedingen en het contractueel laten vastleggen. Hij krijgt her en der aanbiedingen van andere om voor bijna het dubbele van de prijs die plek te huren.

Daarnaast moet ik ook nog een en ander aan vergunningen regelen en ook hiervoor zal het nodig zijn dat het pand echt gescheiden is van de woning.

1-1 Is al over 9 weken en ik ben bang dat de verhuurder alles uit de kast zal halen om ons te treiteren en van het contract af te laten zien. Dit ben ik niet van plan, maar wil wel alles volgens de wet doen.

Wat kan ik het beste doen in deze situatie? Ik wil 1-1 beginnen met verbouwingen en 1-2 beginnen met mijn winkel. Als dit niet gerealiseerd kan worden, loop ik inkomsten mis terwijl hij wel zijn huur op tijd betaald zal willen zien.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Staat er in jouw contract dat het pand gescheiden is?
Niet goed gelezen, is inderdaad het geval. Sorry.

[ Voor 34% gewijzigd door Kuhlie op 23-10-2009 16:36 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Afgesproken is dat ik de splitsing ga regelen voor de aansluitingen, zodat woning en winkel straks ook echt gescheiden zijn, ipv enkel 2 aparte ingangen. In het contract zijn we overeengekomen dat ik Straatnaam 100 A huur en van tevoren is aangegeven dat het pand is gescheiden.

Bedrijven die de nieuwe aansluitingen willen realiseren geven aan dat zij geen 100 A kennen, alleen 100. Navraag bij Kadaster bevestigt dit. Aangegeven is dat verhuurder een kadastrale splitsing moet laten uitvoeren en en huisnummerbesluit van de gemeenste in handen moet hebben. Verhuurder beweert dat hij het pand heeft laten scheiden, maar kan naar eigen zeggen de papieren niet vinden.

Zonder deze papieren kan ik eigenlijk niets met het pand, want er kunnen geen nieuwe aansluitingen worden aangelegd.
Hier is de kern van je probleem. Heb je geen juridische verzekering? Met de gegevens van het kadaster kan je hem aanschrijven dat jij niet voor 1-1 aan jouw plichten kan voldoen... Daar zullen juristen vast en zeker betere bewoordingen voor kunnen gebruiken. :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Sagittarius
  • Niet online
BtM909 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:53:
[...]

Hier is de kern van je probleem. Heb je geen juridische verzekering? Met de gegevens van het kadaster kan je hem aanschrijven dat jij niet voor 1-1 aan jouw plichten kan voldoen... Daar zullen juristen vast en zeker betere bewoordingen voor kunnen gebruiken. :)
Ik heb vorige week getekend. Er wordt nu een offerte gemaakt voor alle benodigde verzekeringen, dus ook rechtsbijstand. Probleem is dat er een wachttijd bestaat van 3 maanden. Ik denk wel dat ik sterk sta, maar ik heb liever dat ik gewoon mijn zaak kan openen en beginnen. Ik wil geen problemen met de verhuurder nog voor we goed en wel begonnen zijn.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Sagittarius schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:56:
Ik wil geen problemen met de verhuurder nog voor we goed en wel begonnen zijn.
Iemand die beweert het kadastrale splitsing heeft laten doen, maar in het kadaster er niets van te vinden is.. imho is dat al vragen om problemen. Zover ik weet kan je wel bij de gemeente opvragen of er ooit een aanvraag voor is geweest (afwijzingen houden zij ook bij).

Anders uitdraai van de kadaster bij verhuurder neerleggen, termijn meegeven dat hij het mag oplossen. En anders, als het pand echt van belang is, desnoods toch naar een (betaalde) adviseur/jurist.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SinergyX schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:02:
[...]

Iemand die beweert het kadastrale splitsing heeft laten doen, maar in het kadaster er niets van te vinden is..
Dit lijkt me de kern van het probleem! Verhuurder zal dit moeten oplossen, wellicht dat een briefje van een jurist incl. verhalen van onnodige kosten helpt.

Verwijderd

Wellicht moet je je (helaas ) afvragen of het wel handig is om een winkel te beginnen als je al weet dat je verhuurder je daar liever niet heeft. Als dit echt zo is kan hij je er namelijk over vijf jaar (wanneer het contract vermoedelijk afloopt?) er alsnog uitzetten en waar blijf je dan met je winkel?

Maar voordat je overhaaste beslissingen neemt kun je beter eerst met de verhuurder bespreken waarom het nog niet geregeld is. Uit de informatie hier lees ik meer dat het laksheid van zijn kant is dan dat hij je er niet wil, anders had hij je het pand uberhaupt niet gegund, aangezien de huur kennelijk nog in moet gaan.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Tsja, wil je werkelijk een verhuurder die nu al moeilijk doet? Is het zo'n goede lokatie/prijs dat je dat er voor over hebt? Bij zakelijke verhuurcontracten sta je nou eenmaal een stuk minder sterk. Of is het geen zakelijke huur? Want dan heb je huurdersbescherming en daar zal vast en zeker ook iets in zitten m.b.t. water aansluiting etc. Al heb ik geen idee of de verhuurder een vergunning moet hebben om de bovenwoning te verhuren, en wat voor gevolgen dat voor jou kan hebben als hij die vergunning niet heeft.

Ik zou (nogmaals) met de verhuurder gaan praten en ook werkelijk aan hem voorleggen dat je het gevoel hebt dat hij je kwijt wil. Samen naar een oplossing zoeken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Sagittarius
  • Niet online
Navraag bij de gemeente leerde mij dat er helemaal geen kadastersplitsing nodig is als de eigenaar dezelfde persoon is. Een huisnummertoekenning is dan voldoende. Deze toekenning heb ik ook ontvangen.

Al met al lijkt nu alles weer op de rails te zitten.

Voor degenen die zich afvragen waarom ik toch met iemand in zee ga die liever iemand anders als huurder had (lees: een huurder met wie hij een hogere som had kunnen afspreken), het is een superlocatie voor een goede prijs. Daar heb ik heel wat voor over. Na een rustperiode van bijna 2 weken lijkt hij in ieder geval te berusten in de situatie en lijkt hij al wat meegaander dan eerst.

In ieder geval heb ik antwoord op mijn vraag. Bedankt in ieder geval.
Pagina: 1