ADSL bedrading: geen verbinding?!

Pagina: 1
Acties:

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Topicstarter
Hallo allen,

Ik zit al meerdere jaren met het probleem dat ik op zolder geen bedrade verbinding kan krijgen, terwijl er wél draden liggen!
Ik heb dit tot nu toe opgelost dmv een 20 meter lange draad die uit het modem rechtstreeks naar mijn kamer gaat. Nu staat dit natuurlijk niet zo chique en de kabel moet (na 4 jaar :p ) weg.

Wat ik (in mijn 3e poging dit probleem op te lossen) heb gedaan:
Ik heb dus al meerdere keren geprobeerd alles goed aan te sluiten, allemaal zonder succes. Ik wilde het nu dus simpel houden: ik heb een cat5 kabel doorgeknipt en de volgende aders aan de aders die uit de muur komen (in de meterkast) gesoldeerd: wit-oranje, oranje, wit-blauw, blauw. Op zolder heb ik hetzelfde gedaan.

Kortom: tijdens mijn vorige pogingen dacht ik altijd dat het lag aan dingen zoals een kapot stekkertje, verkeerde verbindingen etc. nu kan dit niet het geval zijn doordat ik alles kleur aan kleur heb gesoldeerd.

6 jaar geleden, toen wij dit huis (nieuwbouw) kochten, hadden we een ISDN pakket. We hebben hier nog veel last van gehad toen we naar ADSL overstapten. Er moesten allerlei kabels anders enzo, dit hebben we door een monteur laten doen. Deze monteur heeft maar 1 aansluiting werkend gemaakt voor ADSL (niet die op zolder). Ik ben dus bang dat de aansluiting op zolder op een of andere manier nog in de "ISDN mode" staat. Aan de andere kant, de kabels liggen er en ik heb ze nu goed (?) aangesloten, waarom werkt het dan niet?!

Plaatje ter verduidelijking van mijn verhaal:
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2mphs01.jpg

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Kan je dan niet weer even een monteur erbij halen? :P

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
Standaard cat 5 dataverbinding (100mbit)gebruik pinnen 1236 dus de kleuren oranje en groen Deze moeten dus totaan je modem verbonden zijn.
Gigabit gebruikt zelfs alle 8 de aders.

[ Voor 16% gewijzigd door rdfeij op 23-10-2009 11:58 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:48
kan niet een nieuwe kabel trekken? lijkt me makelijker en sneller en minder gepruts!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
rdfeij schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:57:
Standaard cat 5 dataverbinding (100mbit)gebruik pinnen 1236 dus de kleuren oranje en groen Deze moeten dus totaan je modem verbonden zijn.
Gigabit gebruikt zelfs alle 8 de aders.
Dat dacht ik dus ook, maar bij de enige aansluiting die wél werkt in dit huis, zijn er maar 4 aangesloten (dus wOr, Or, wBl, Bl). Vreemd? :?

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Meten is weten, zou ik zeggen.
Kortom:
tijdens mijn vorige pogingen dacht ik altijd dat het lag aan dingen zoals een kapot stekkertje, verkeerde verbindingen etc. nu kan dit niet het geval zijn doordat ik alles kleur aan kleur heb gesoldeerd.
Kleur aan kleur is leuk, maar zit er ergens een draadbreuk, dan heb je niets natuurlijk. Kortom kijk eens of je de kabels kunt doormeten met zwakstroom. (9 volt blokjes zijn makkelijk te gebruiken.... Of van die plastic dingen waar je twee AA battterijen kunt koppelen) Dan kun je testen of de kabels beneden ook echt de kabels zijn die boven uit de muur komen.
Heb je ook bedacht dat het signaal misschien aardig verstoord wordt? Ik weet niet wat voor kwaliteit kabel er tussen je door geknipte CAT5 zit, maar dat kan invloed hebben op je signaal.

Daarnaast: hoeveel van die aansluiting zoals je opzolder hebt, zijn er in je huis? Wordt de kabel niet ergens gesplitst en naar meerdere punten in het huis vervoerd? (Lees: signaal opgesplitst naar meerdere uitgangen) waardoor het signaal verzwakt?

[ Voor 5% gewijzigd door TheMe op 23-10-2009 12:04 ]

There is no place like 127.0.0.1

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
J_V_D_L schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:53:
.. ik heb een cat5 kabel doorgeknipt en de volgende aders aan de aders die uit de muur komen (in de meterkast) gesoldeerd: wit-oranje, oranje, wit-blauw, blauw. Op zolder heb ik hetzelfde gedaan.
't Is nog steeds niet echt duidelijk, maar de 'aders die uit de muur komen' is ws geen utp-kabel maar waarschijnlijk een ouderwetse telefoonkabel, en die heb je tussen twee stukken normale utp-kabel inzitten? Dan klopt er van het totale 'twisted' gedeelte natuurlijk helemaal niks meer en is het wel logisch dat 't niet werkt. Een 1op1 verbinding is bij utp/lan verbidng niet genoeg. Als ik het mis heb probeer het svp nog een keer duidelijk uit te leggen :)

• rdfeij
J_V_D_L schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:02:
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar bij de enige aansluiting die wél werkt in dit huis, zijn er maar 4 aangesloten (dus wOr, Or, wBl, Bl). Vreemd? :?
Vreemd ja, maar het kan werken (het is echter niet volgens de standaarden). Maar het ligt eraan hoe die aders in je connectoren zitten, kun je daar eens meer over vertellen?

@Nielson, de oude telefoonkabel (cat3) heeft oranje, wit, rood en blauw, dus die zal het ook niet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door rdfeij op 23-10-2009 12:05 ]

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
To_Tall schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:02:
kan niet een nieuwe kabel trekken? lijkt me makelijker en sneller en minder gepruts!!
Ja... heb ik ook al in overweging genomen, maar dat voelt toch niet echt goed ;)
TheMe schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:02:
Meten is weten, zou ik zeggen.
Kortom:
[...]

Kleur aan kleur is leuk, maar zit er ergens een draadbreuk, dan heb je niets natuurlijk. Kortom kijk eens of je de kabels kunt doormeten met zwakstroom. (9 volt blokjes zijn makkelijk te gebruiken.... Of van die plastic dingen waar je twee AA battterijen kunt koppelen) Dan kun je testen of de kabels beneden ook echt de kabels zijn die boven uit de muur komen.
Heb je ook bedacht dat het signaal misschien aardig verstoord wordt? Ik weet niet wat voor kwaliteit kabel er tussen je door geknipte CAT5 zit, maar dat kan invloed hebben op je signaal.

Daarnaast: hoeveel van die aansluiting zoals je opzolder hebt, zijn er in je huis? Wordt de kabel niet ergens gesplitst en naar meerdere punten in het huis vervoerd? (Lees: signaal opgesplitst naar meerdere uitgangen) waardoor het signaal verzwakt?
- Doormeten nog niet gedaan, ik weet wel zeker dat ik de goede kabels te pakken heb, als ik er aan trek bewegen ze boven ook :)
Doormeten dus gewoon doen met een batterijtje? :)

- De kabels die uit de muur komen lijken mij goede kabels (redelijk nieuw huis en er staat op: cat5e certified blabla.

- Ik denk niet dat het signaal wordt opgesplitst. In de meterkast komen uit het plafond allemaal aparte buisjes waaruit utp kabels bengelen.
Nielson schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:03:
[...]
't Is nog steeds niet echt duidelijk, maar de 'aders die uit de muur komen' is ws geen utp-kabel maar waarschijnlijk een ouderwetse telefoonkabel, en die heb je tussen twee stukken normale utp-kabel inzitten? Dan klopt er van het totale 'twisted' gedeelte natuurlijk helemaal niks meer en is het wel logisch dat 't niet werkt. Een 1op1 verbinding is bij utp/lan verbidng niet genoeg. Als ik het mis heb probeer het svp nog een keer duidelijk uit te leggen :)
Ja sorry, de 'aders' komen dus uit een cat5e kabel die uit de muur komt ;)
rdfeij schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:04:
[...]

Vreemd ja, maar het kan werken (het is echter niet volgens de standaarden). Maar het ligt eraan hoe die aders in je connectoren zitten, kun je daar eens meer over vertellen?
Die zitten gewoon in dat houdertje (stekkerdoos) geperst (op 1,2,3 en 6)

Even voor de duidelijkheid: welke kleuren zou ik dan aan elkaar moeten draaien volgens jullie?

Allen dank voor de snelle reacties!

• rdfeij

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
Nou, hij doet het dus! Het waren toch die 2 draadjes die ik nodig had. Mij blijft het een mysterie hoe ik in een andere kamer internet heb met maar 4 draadjes. Ik ga nu alles netjes wegstoppen en in het wandcontactdoosje stoppen. Ontzettend bedankt!

En ja, de oplossing was dus zo simpel :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:04
Nu nog hopen dat 't ook betrouwbaar blijft werken :)
Pagina: 1