Toon posts:

GeForce4 420 Go

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helluw medetweakers!

Ik heb even een vraagje. Ik heb nu een GeForce4 420 Go in mijn laptop zitten. Ja ik weet het, het is een oud beestje, maar het doet prima. De grap is dat de CPU prima in orde is, geheugen is ook prima (2gb ddr400) alleen de gpu is een beetje brak. Is daar wat aan te doen? Ik neem aan van wel. Ik heb al meerdere losse laptop GPU's gezien. Ik weet alleen niet welk slot ik heb. De specs van mijn 420Go zijn 32MB geheugen en 4x AGP. Weet er iemand op wat voor slot dat ding zit? Het is volgesmij iets van MXM, maar wat precies dat weet ik dan weer niet.

Alvast bedankt!

Grtz,
Martijn

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:52
Als je het type van je laptop niet noemt is dat niet te zeggen, de videochip kan ook vast op het mb gesoldeerd zitten ipv op een aparte mxm kaart.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Laptops met verwisselbare GPU's zijn eerder uitzondering dan regel, als er niet een 'klepje' staat beschreven, in de specs, dan is het vaak niet verwisselbaar. De GeForce 4 420 Go (wat eigenlijk een ge-relabelde GeForce 2MX was) is een chip die vaak op moederborden zit.

MXM is een afkorting voor Mobile PCI-Express Module. Je geeft zelf al aan dat je kaart aan een AGP busje hangt (en wat voor een, een antieke 4x AGP bus!!!), dat gaat niet werken.

En dan nog, al was hij verwisselbaar, AGP is zoiets van het soort... tsja, het is al lastig om er een desktop videokaart voor te vinden, laat staan een mobiele, en al helemaal een uit een tijdperk als dat van AGP waar er géén uniforme standaard was voor verwisselbare GPU's.

Wat doe je eigenlijk zoal met die laptop? Als je een 4x AGP kaar hebt, heb je dikke kans dat de CPU gewoon antiek is. Ja, hij zal wel werken, maar voor 'moderne' taken zal hij echt minimaal zijn. Bedenk je bijvoorbeeld dat moderne AMD en Intel CPU's niet alleen meer kernen hebben, maar per kern ook een héél stuk meer doen per MHz, om het maar even versimpeld uit te leggen. Dat bijgenomen, qua hoeveelheid is je geheugen inderdaad wel goed, en ik denk dat het de bandbreedte van die CPU mogelijk aardig kan vullen, maar qua snelheid/mogelijkheden is DDR2 en DDR3 natuurlijk een sprong voorwaards.

Lang verhaal kort: die GPU vervang je niet meer. Bedenk je goed wat je wilt, en staar je niet blind op doosjes die zeggen 'zoveel MHz' en 'Zoveel RAM', want dat zegt helemaal NIETS. Een Core i7 underclocked naar 800MHz rent met één core rondjes rond een Pentium IV op 3.4GHz, op zijn normale snelheden en met alle 4 cores kun je de P4 weggooien, vanwege waterschade. Dat ding pist in zijn broek en barst in huilen uit.

Verwijderd

Topicstarter
I know. Ik weet precies dat ik me niet blind moet staren op mhz en mb's (jammer dat er geen ht op m'n proc zit) (IT'er) maar heb totaal geen verstand van mobile hardware. fsb van m'n cpu is 400 (of 333 ofzo) dus geheugen doet het prima. Maar de grap is, het is een laptopje van 4,5 jaar oud (Dell Latitude D800), en ik kan er prima 3 virtuele machines tegelijk mee draaien (linuxserver, win2003, xp - host is ubuntu 9.04) en nog rustig word draaien en ffkes mailen ofzo. Het enige wat nog mist is een beetje grafische prestaties. Maargoed, dat zit er dus niet in :).

Tnx voor de snelle reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2009 12:00 ]

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-05 21:38
De werking van HT is nooit bewezen, althans niet op de pentium4 serie...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:21
Hoe weet je trouwens zeker of het de videokaart is? Wat gebeurt er eigenlijk? Artifacts? In sommige gevallen kan dit ook het RAMgeheugen zijn(zelf meegemaakt). Maar dan heb je ze al in windows.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
het gaat me niet om dat 'ie stuk is, maar ik wilde wat meer prestaties ;)
Pagina: 1