RAID opstelling Onboard controller

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Hallo,

Vandaag wil ik mijn Windows 7 installatie gaan regelen en wilde daarbij maar meteen mijn schijven in een RAID opstelling zetten.
Ik had al gelezen dat de onboard controllers lang niet altijd werken zoals zou moeten (met RAID 5 bv) maar ik ben niet van plan een paar honderd euro uit te geven voor een losse controller.

Mijn PC Specs:
E8400
Asus P5Q (CH10R controller)
6 GB geheugen

Dit zijn de schijven die ik paraat heb:
2 keer 500 GB WD ong 2,5 jaar oud.
2 keer 1 TB Samsung schrijven ong 2 jaar oud
1 keer 1 TB Samsung Spinpoint F1 ong 1 jaar oud
2 keer 1 TB Seagate (ES) nieuw.

Gezien de 'back-up' functie en slechts 1 schijf 'opofferen' in een RAID 5 zou ik het liefst voor de RAID 5 opstelling gaan met 3 keer 1 TB. Maar in diverse topics lees ik dat de performance daar niet al te best mee is. Dus wellicht een RAID 0 + 1 opstelling ? Of zelfs een RAID 0 ? En in waar zet ik het OS dan op, ook op de RAID of op een losse schijf ?

Niet alle schijven hoeven / moeten gebruikt worden aangezien alles wat overblijft in PC 2 gaat.

Heeft er iemand ideen, dan zijn ze van harte welkom.
Alvast bedankt voor je reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door Voois op 23-10-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Denkend in een klassieke opstelling zou ik 2 * 500 GB in R1 zetten voor het OS en Progs.
De overige 5 gaan in een R5 set voor data opslag.

Bedenk anders eens wat je zelf belangrijker vind, veiligheid of snelheid en stem daar je Raid level op af rekeninghoudend met de capaciteit die je nodig hebt.

RAID is overigens geen backup, maar dat heb je geloof ik al in de gaten gezien de quotes.

[ Voor 0% gewijzigd door SpamLame op 23-10-2009 11:02 . Reden: en dus heb je niks over voor pc2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

OS en programma's op een RAID1 lijkt me een beetje overbodig. Je levert snelheid in voor een beetje extra zekerheid, terwijl je juist OS en progs zo weer opnieuw geïnstalleerd hebt. Imho heb je er meer aan om die op een RAID0 te zetten, omdat je dan veel meer snelheid hebt.

Let er even op dat die Spinpoints niet altijd even lekker in RAID werken (zie GoT-search)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
SpamLame schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:01:
Denkend in een klassieke opstelling zou ik 2 * 500 GB in R1 zetten voor het OS en Progs.
De overige 5 gaan in een R5 set voor data opslag.
Kun je nog uitleggen waarom een RAID 1 opstelling ?
SpamLame schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:01:

RAID is overigens geen backup, maar dat heb je geloof ik al in de gaten gezien de quotes.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voois schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:55:
2 keer 1 TB Samsung schrijven ong 2 jaar oud
1 keer 1 TB Samsung Spinpoint F1 ong 1 jaar oud
Succes met die in RAID, zeker op een Intel Controller. Zoek het forum maar eens af, genoeg problemen hiermee.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
redfoxert schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:16:
[...]

Succes met die in RAID, zeker op een Intel Controller. Zoek het forum maar eens af, genoeg problemen hiermee.
ik had het gelezen ja. Dus vandaar ook hier de vraag wat un dit geval dan wel slim is om te doen..

2 keer 500 GB in RAID 0 & 2 keer 1TB seagate + 1 of 2 keer 1 TB spinpoint dan maar proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Voois schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:06:
[...]

Kun je nog uitleggen waarom een RAID 1 opstelling ?

[...]

:)
Dat is mijn persoonlijke voorkeur als het mogelijk is. Scheelt mij herinstalleren van OS en Apps.
De performance die je verliest tov R0 is voornamelijk in writes, bij reads doen afaik beide disken het werk.

Mad Marty heeft kennelijk een andere voorkeur. Beide RAID levels zijn goed, maar streven verschillende dingen na. Vandaar ook mijn eerdere opmerking om voor je zelf uit te maken wat je wilt.
De keuze bestaat uit datazekerheid, performance en capaciteit (kosten even buiten beschouwing omdat je al over disken beschikt).
Helaas vind je ze niet alle drie in één RAID lvl terug.
R1 is goed in datazekerheid maar brengt veel capacitets overhead mee.
R0 is goed in performance en capaciteit maar niet in datazekerheid.
R5 is goed in datazekerheid en capaciteit maar performt weer minder vanwege penalties voor de parity (her)berekening.

[ Voor 44% gewijzigd door SpamLame op 23-10-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Mag ook wel vermelden wat er allemaal mee gedaan zal worden

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
jayvol09 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 21:53:
Mag ook wel vermelden wat er allemaal mee gedaan zal worden
Ik heb het nu zo gedaan:

2 keer 500gb in RAID 0
2 keer 1 TB seagate in RAID 0

Veel performance dus.
Op de 2 keer 500 GB draait in principe alleen OS en Apps.
Op de 2 keer 1 TB staat een muziek collectie, een paar (home) video's en verder nog wat images, docs en films
De belangrijkste data is ong 500 GB en veranderd niet dagelijks (video en muziek) die backup ik naar de 1 TB Samsung die ik nog over heb op PC 2.

Lijkt me persoonlijk een fijne (snel) oplossing en met de backup achter de hand zit ik veilig genoeg.

Alleen nu is het nog wel zo dat ik een SMART event krijg met status BAD voor 1 van de nieuwe Seagates.
Moeilijk te zeggen zo, maar is het dus gewoon een slechte schijf (terug naar de winkel) of zou ik iets verkeerd aangesloten / geconfigureerd kunnen hebben.
Pagina: 1