Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Commerciele Fonts

Pagina: 1
Acties:
  • 666 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

hopelijk zit ik in het juiste forum.. excuus als dat niet zo moge zijn..

Ik vroeg mij af welke fonts nou echt vrij zijn om te gebruiken bij het verkopen van websites en dergelijke.

Als je windows OS koopt, mag je dan alle fonts die daarbij geleverd worden gebruiken?
En hoe zit het met andere fonts die bijvoorbeeld eventueel bij adobe software zitten?

Ik vind wel 'vrije' fonts op het internet waarbij iemand in een *.txt file er neer zet dat ik deze voor alle
doeleinde mag gebruiken, maar hoe zit het met Arial, New times Roman en fonts als Verdana?

Misschien dat iemand mij hiermee eens zou kunnen helpen,

groeten,

-adv-

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Dergelijke fonts mag je gewoon gebruiken in een ontwerp van een website of logo. Zolang je het font zelf niet verspreid is er niks aan de hand.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 19:51
"Legale Methodes" zijn Sifr en Afbeeldingen (was het flir?).

Maar dan raad ik aan om alleen kopjes te doen.

Hello fellow humans

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:24
Huh? Je mag ze gewoon gebruiken hoor, zoals Good Fella al zei. Prutsen met afbeeldingen is nonsens.

Enige waarmee je rekening moet houden is dat de fonts niet staan geïnstalleerd op alle computers (denk aan linux bijv)

[ Voor 38% gewijzigd door Tjolk op 23-10-2009 11:31 ]

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Hoe wil je fonts verkopen voor het gebruik van websites. Zolang de gebruiker het font niet heeft, zal die ook niet worden weergegeven.

Wil je andere fonts dan de standaard fonts, zal je met plaatjes of sifr moeten werken.

Een website zegt niets anders tegen de gebruiker: Als jij font x hebt, moet je het met dat font weergeven. Op het moment dat je je gebruikers een font aanbiedt: Download dit font als de site er slecht uit ziet, dien je wel de rechten er voor te dokken.

Ey!! Macarena \o/

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 19:51
Ger schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:30:
Huh? Je mag ze gewoon gebruiken hoor, zoals Good Fella al zei. Prutsen met afbeeldingen is nonsens.

Enige waarmee je rekening moet houden is dat de fonts niet staan geïnstalleerd op alle computers (denk aan linux bijv)
Je hebt gelijk, mijn antwoord was niet helemaal on-topic.

Maar als je de wat minder algemeen voorkomende fonts toegankelijk wilt maken voor linux/ apple dan mag je die niet zomaar met "@font-face" gebruiken. Omdat dit dan weer tegen de licentie van veel fonts ingaat.

Hello fellow humans

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:24
Klopt, maar daarvoor hebben we font-family. :)

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Hier een mooi lijstje met fonts die op Mac/Windows staan: http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html (helaas geen Linux).

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Oplossingen zoals sIFR en Cufon e.d. vind ik werkelijk waar verschrikkelijke drek.Vieze work-arounds, die nooit meer hadden mogen zijn dan een grappig proof-of-concept. Zowel om mee te ontwikkelen, en als bezoeker van zo'n versifrde site. Sterker nog: ik blokkeer die scripts actief. @Font-face is gewoon de juiste methode, en werkt het beste.

Maar dan komen we idd bij het probleem: als je extra fonts wilt gebruiken in je website dan moet je die fonts ook beschikbaar maken voor de browser van de bezoeker. sifr en cufon doen feitelijk niets meer dan obfuscation. Met @font-face doe je eigenlijk zelfs dat niet eens. Welk methode je eigenlijk ook kiest, de glyphs worden in een vectorformaat doorgegeven, en daarmee dus feitelijk net zo goed als het origineel.

Toch vind ik niet dat je daar van "actieve verspreiding" kunt spreken. Het is immers niet zo dat je dat font met een "DOWNLOAD HIER"-link op je site aanbiedt. De techniek dwingt je dus om het font als perfecte kopie aan te bieden aan de browsers, maar het is beslist ook niet je bedoeling om auteursrecht te schenden. Is daar al wat concretere jurisprudentie over?

[ Voor 4% gewijzigd door Fuzzillogic op 23-10-2009 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties.

Sifr, daar had ik nog niet over gehoord..
Even in verdiepen wat dat precies is..

Nu is mijn vraag deels wel beantwoord, alleen niet geheel.

Als ik een website zou maken(in Adobe Flash), buttons met movieclip's enzo, dan hoeft
dat hele font niet op iemand zijn computer te staan toch?
Ik publish alleen de *.swf waarin mogelijk het font verstopt kan zitten..
Die font word omgezet in een movieclip/vector, of zie ik dit verkeerd?
Zo ja, mag ik bijvoorbeeld dan Arial, Verdana ect ect gebruiken (in adobe Flash) voor verkoop doeleinde?

Of anders gezegd waneer ben je in overtreding
qua font gebruik? (diegene die NU in lijst van fonts staan op mijn computer)

Ik begrijp natuurlijk dat ik voor Arial geen geld mag vragen als een klant dit als font wilt hebben,
zou ook onlogisch zijn. Ik gebruik het font, als style, meer niet.

Hopelijk is het duidelijk(er),

groeten,

-ADV-

Verwijderd

Modbreak:Nee. Zie Het algemeen beleid #verbodencopyright

[ Voor 85% gewijzigd door MueR op 04-04-2011 15:03 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:48

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Juist. Een topic van anderhalf jaar kicken met een vraag om warez doen we niet.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.