Kabels Boxen verlengen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik heb afgelopen week een Receiver gekocht met 7.1 boxensysteem (Philips HTR 5224). Netjes alles aangesloten, maar bij het plaatsen van de achterste boxen (surround boxen) bleek dat de kabels iets te kort zijn. De lengte van de kabels is 10 meter terwijl ik ongeveer 15 meter nodig heb.

Nou heb ik hier en daar al gezocht, maar krijg ik eigenlijk niet echt een eenduidig antwoord.

De draadjes zitten vast in de box, dus ik kan de draadjes niet zomaar uit de box halen. Aan de andere kant zitten speciale (kleur)pluggen die in de received passen, dus deze kan ik denk ik ook niet los krijgen.

In de shop zeggen ze dat de enige optie is om er kroonsteentjes tussen te zetten. Ik zou dan 2 kroonsteentjes nodig hebben. Klinkt logisch, maar ik ben een beetje bang voor kwaliteitsverlies zeker met 2 kroonsteentjes op de draad.

Ben zelf niet heel veel gewend qua geluid, dus mocht dit voor de gemiddelde consument nauwelijks merkbaar zijn dan is dat het voor mij waarschijnlijk ook niet.

En andere optie die ik ergens las was om de "verlengdraad" te lassen en er een krimpkous omheen te doen.
Is deze tweede optie een betere optie als je kijkt naar kwaliteitsverlies etc. of maakt dat niet veel uit.

Wellicht hebben jullie en ander advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:37

Snuffel

Vroem!

15 meter speakerkabel kopen, inclusief bijbehorende pluggen, en dan de handel openmaken en vanf de box compleet opnieuw bedraden?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Snuffel schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:00:
15 meter speakerkabel kopen, inclusief bijbehorende pluggen, en dan de handel openmaken en vanf de box compleet opnieuw bedraden?
Da's het mooiste ja. Andere oplossing is zichtbaar en theoretisch ook hoorbaar, al zal dat laatste in de praktijk op een gemiddelde set wel meevallen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn ervaring met kroonsteentjes is kwaliteitsverlies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 10:47
Verwijderd schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:21:
Stuk extra draad eraan vastsolderen...?

Meestal kun je dat soort boxen namelijk niet zomaar eventjes openschroeven zonder dat je de complete box sloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar.. die speciale pluggen.. het lijkt me sterk dat philips daar een heel nieuw eigen ontwerp voor heeft. Dus dan zal je er ook wel een vrouwtje en mannetje van kunnen vinden. Zelf een stukje kabel ertussen, klaar. Stel, het is wel een eigen ontwerp, zal de boel toch vast wel open te peuteren zijn? Post anders eens pics?

Overigens is er niets mis met kroonsteentjes (of desnoods strippen, om elkaar draaien en aftapen), maar solderen + krimkousje is wat netter en duurzamer.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 23-10-2009 10:42 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01:19

grass460

[DPC] Division_Brabant

ik had dat probleem ook bij m'n medion speakerset.
kabel en krimpkous (koop je bij de betere elo zaak) gekocht verlengt en aan elkaar gesoldeerd, wel van te voren krimpkous er overheen schuiven. na gesoldeerd te hebben krimpkous om de soldeerplekken krimpen met een aansteker (hoeft maar heel even ) wijst voor zicht.

works like a charm , en met zo'n speaker hoor ik dat toch niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
Volgens mij kan je deze boxen van Philips niet zomaar openmaken.

De draadjes lopen ook echt de box in.

Bij mij vorige Home Cinema set van Sony staken die kabeltjes gewoon aan de buitenkant in "klemmetjes". Die waren dus vrij eenvoudig eruit te halen en te verlengen..

[ Voor 62% gewijzigd door tufima op 23-10-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Een paar kabelschoentjes lijkt mij een betere / nettere oplossing dan een kroonsteentje en makkelijker dan solderen e.d..

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
teacher schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:36:
Maar.. die speciale pluggen.. het lijkt me sterk dat philips daar een heel nieuw eigen ontwerp voor heeft. Dus dan zal je er ook wel een vrouwtje en mannetje van kunnen vinden. Zelf een stukje kabel ertussen, klaar. Stel, het is wel een eigen ontwerp, zal de boel toch vast wel open te peuteren zijn? Post anders eens pics?

Overigens is er niets mis met kroonsteentjes (of desnoods strippen, om elkaar draaien en aftapen), maar solderen + krimkousje is wat netter en duurzamer.
Volgens de site van Philips zijn het de volgende aansluitingen:

Easy-fit™-aansluitingen
De gekleurde aansluitingen zorgen voor een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om de luidsprekers en subwoofer aan te sluiten op het home entertainment-systeem. U hoeft alleen de aansluitingen in de juiste kleur aan de achterkant van de centrale eenheid te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 08:07

SeatRider

Hips don't lie

Zijn het niet gewoon tulpstekkertjes? Zo ja, dan een mooie tulp-verlengkabel kopen bij electronica-online.nl ...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
argro schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:44:
Een paar kabelschoentjes lijkt mij een betere / nettere oplossing dan een kroonsteentje en makkelijker dan solderen e.d..
Geeft dit minder kwaliteitsverlies dan een kroonsteentje?
Ik neem aan dat deze kabelschoentjes bij iedere bouwmarkt te halen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
SeatRider schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:54:
Zijn het niet gewoon tulpstekkertjes? Zo ja, dan een mooie tulp-verlengkabel kopen bij electronica-online.nl ...
Nee, helaas niet, zoals eerder gezegd zit aan de ene kant een Easy Fit aansluiting en de andere kant loopt tot in de box, ik vermoed dat deze in de box gesoldeerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door tufima op 23-10-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
tufima schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:57:
[...]

Geeft dit minder kwaliteitsverlies dan een kroonsteentje?
Ik neem aan dat deze kabelschoentjes bij iedere bouwmarkt te halen zijn?
Qua kwaliteitsverlies zal het verschil tussen kabelschoentjes en kroonsteentjes niet reusachtig zijn. Qua looks is er echter wel een groot verschil. Halverwege de kabel twee kroonsteentjes lijkt mij verre van ideaal, terwijl kabelschoentjes gewoon ronde buisjes zijn in het verlengde van de kabel.

Een setje met ca. 100 kabelschoentjes in allerlei maten en een bijbehorende krimp/striptang is in ieder bouwmarkt te koop voor een paar euro.

edit: zo'n setje dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.kabeltje.com/images/ST-ASS%20100.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 23-10-2009 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Denk dat het met kwaliteitsverlies wel mee zal vallen. Het zijn slechts de achterste boxen, dus daar komt al niet zo vaak geluid uit. Daarnaast valt jouw home theater setje in de wat lagere prijscategorie, dus zullen de interne componenten/filters e.d. niet allemaal zo high-end zijn dat de kwaliteit van de kabel de bepalende factor wordt.

Ik had die kabels gewoon in elkaar gedraaid met tape erom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

tufima schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 10:48:
[...]

Volgens de site van Philips zijn het de volgende aansluitingen:

Easy-fit™-aansluitingen
De gekleurde aansluitingen zorgen voor een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier om de luidsprekers en subwoofer aan te sluiten op het home entertainment-systeem. U hoeft alleen de aansluitingen in de juiste kleur aan de achterkant van de centrale eenheid te steken.
Dus dan weten we nog niks over de vorm van de aansluitingen.... Ik heb even een handleiding bekeken, maar het lijkt idd wel een "eigen" ontwerp....Kunnen die stekkers niet uit elkaar? Dan hoef je nog maar 1 verbinding per kabel te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
Ik probeer een plaatje van de aansluiting hier te posten, maar op een of andere manier lukt dat niet.
Heb het plaatje op mijn PC staan (Niet op internet) Het lijkt of ik alleen een plaatje kan posten die op internet staat..

Openmaken van de aansluiting zal ik wel even proberen, maar heb het idee dat dat ook niet gaat lukken.
Ben ook bang om de aansluiting te slopen aangezien ik twee linker handen heb :) ...

De optie met kabelschoentjes lijkt me overigens wel de netste oplossing..
Of de hele vloer eruit en een gootje eronder leggen zodat de kabels daar doorheen kunnen! :D

[ Voor 9% gewijzigd door tufima op 23-10-2009 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
hier kun je wel plaatjes hosten: http://www.tinypic.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Voor mijn stereo ook een kroonsteentje gebruikt. Op zich hoor ik geen verschil.
Maar goed die radio staat heel zelden aan.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je goede kroonsteentjes neemt en ze goed aandraait, en niet al te hoge eisen stelt kan het prima.
Wat ik zelf doe is de draden heel goed in elkaar draaien (veel oppervlakte) en dan even netjes solderen. Niet teveel tin gebruiken trouwens.

Wordt wel dik en lomp.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 17:13

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Mijn ervaring met kroonsteentjes en een stuk elektriciteitssnoer was verwaarloosbaar qua kwaliteitsverlies bij een el-cheapo home-cinema-set. Bij een fatsoenlijke set zou ik niet voor die oplossing kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/14jvq5f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die stekkertjes heeft mijn receiver ook, in principe kun je de kabels eruit klikken met een kleine schroevendraaier. Ik denk alleen dat je daar niks aan hebt, want om de kabel helemaal te vervangen moet je de speaker ook openmaken, en de plugjes die in de stekker om de kabels zitten zien er nou niet echt herbruikbaar uit.

De kabel doorknippen en met krimpkousjes er een stuk tussen zetten lijkt mij de handigste oplossing.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Kroonsteentjes zijn volgens mij vooral geschikt voor massieve kabels, zoals veel electra kabels. Voor kabels welke uit een hele bos strengen bestaan (zoals luidspreker kabas) zijn andere opties beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
CodeCaster schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:35:
Die stekkertjes heeft mijn receiver ook, in principe kun je de kabels eruit klikken met een kleine schroevendraaier. Ik denk alleen dat je daar niks aan hebt, want om de kabel helemaal te vervangen moet je de speaker ook openmaken, en de plugjes die in de stekker om de kabels zitten zien er nou niet echt herbruikbaar uit.

De kabel doorknippen en met krimpkousjes er een stuk tussen zetten lijkt mij de handigste oplossing.
Maar dit zou toch wel betekenen dat ik de "verleng" kabel maar op 1 plaats moet vastzetten in plaats van 2, omdat je hem dan aan het einde van de kabel kan vastmaken en dat nieuwe stuk dan in de plug steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
argro schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:00:
Kroonsteentjes zijn volgens mij vooral geschikt voor massieve kabels, zoals veel electra kabels. Voor kabels welke uit een hele bos strengen bestaan (zoals luidspreker kabas) zijn andere opties beter.
En welke andere opties bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
tufima schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:18:
[...]

En welke andere opties bedoel je dan?
Bijvoorbeeld kabelschoentjes, solderen et cetera. Allen reeds genoemd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

tufima schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 13:18:
[...]

Maar dit zou toch wel betekenen dat ik de "verleng" kabel maar op 1 plaats moet vastzetten in plaats van 2, omdat je hem dan aan het einde van de kabel kan vastmaken en dat nieuwe stuk dan in de plug steken?
Ja, maar zoals ik al zei zien die stekkers er niet echt heel erg stevig uit :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elnaeth
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 17:47
Mensen waar hebben we het in godsnaam over, hij gaf al toe dat hij geen Audiofiel® is, hij zal gemakkelijk de boel met krimpkous ergens kunnen verlengen, problem solved. Ik ben toch wel redelijk gesteld op mijn geluid, en ik doe het ook met krimpkous, nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
Mensen allemaal bedankt voor de input!

Ik ga me beraden op wat ik ga doen, ben inderdaad geen audiofiel en ook zeker geen handyman, maar dat was jullie inmiddels wel duidelijk.

Neig nu naar het proberen met kabelschoentjes of krimpkousjes, lijken me namelijk de meest solide en nette manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
Overigens heb ik ook net een reactie van Philips gehad of er van de fabrikant uit een oplossing voor dit probleem was. Lang verhaal kort: NEE, pech!

De lengte van de kabels was volgens Philips de ideale lengte waarbij de geluidskwaliteit voor deze set het meest optimaal zou zijn. Langere kabels zouden hier afbreuk aan doen en daarom is er ook geen alternatief of oplossing voor dit probleem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

tufima schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:58:
Overigens heb ik ook net een reactie van Philips gehad of er van de fabrikant uit een oplossing voor dit probleem was. Lang verhaal kort: NEE, pech!

De lengte van de kabels was volgens Philips de ideale lengte waarbij de geluidskwaliteit voor deze set het meest optimaal zou zijn. Langere kabels zouden hier afbreuk aan doen en daarom is er ook geen alternatief of oplossing voor dit probleem....
Bwhoehahahaha! Die uitleg van Philips...Die schrijven we bij in de analen voor dikste BULLSHIT EVER!! :+

Als ze zich al druk maken over de kwaliteit, waarom dan in godsnaam goedkope stekkertjes op een pruts draadje! En als het draadje dus korter zou zijn, zou de geluidskwaliteit minder zijn?! ROFL

Succes met solderen en de krimpkousjes! Is eenvoudig te doen als je ook maar een klein beetje handig bent en een prima oplossing!

[ Voor 11% gewijzigd door Killer op 23-10-2009 15:52 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem (HTS 3377/12). Philips gebeld, boden geen oplossing én het mooiste van alles: als je in de kabels knipt, vervalt de volledige garantie.

Krimpkousjes etc leuke oplossing maar je moet dan toch knippen in de kabel. Die boxen van Philips zijn ook met geen mogelijkheid open te krijgen. Er zitten 3 schroeven in maar je ze eruit draait, geen beweging in te krijgen.

Het enige dat je kunt doen, zonder dat je aan de kabels komt, is Phlips bellen zeggen dat je bij het verhuizen de kabels bent kwijtgeraakt en dat je nieuwe kabels wil (ze kunnen ze wel bestellen, levertijd 4 weken). Daarnaa vervolgens kaan knutselen met de nieuwe kabels en de bestaande kabels. Een hele toestand en zelfs dan weet ik niet of het lukt.

Mijn vraag dus, hoe kun je ze verlengen zonder aan de originele kabels i.v.m. garantie te prutsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Tja.. misschien dat om en in de pooltjes ampjes passen? En je ze op die manier kan verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ervanuitgaande dat je de connector niet open kunt krijgen:

heeft de connector een kutje of een piemeltje? :o

Piemeltje:
proberen draadjes er aan te solderen

Kutje:
Draadje strippen en in het gaatje klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
De connector is bij mij een ronde met een opening (vrouwtje dus). Kan deze op zich wel lospeuteren, maar de connector ziet er niet erg stevig uit, dus hergebruiken gaat denk ik niet lukken.

Misschien even met de connector naar de onderdelenwinkel en vragen of ze een vergelijkbare connector hebben. Iemand enig idee of deze "standaard" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Mwah ik had al lang een kniptang in de hand gehad. Hoe groot is de kans dat dat satelietje kapot gaat. Mocht de unit kapot gaan dan stuur je toch alleen die unit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tufima
Probleem bij mij is dat de kabel tot in de box loopt. De kabels zijn helaas niet los te halen, anders had ik al lang een oplossing gehad.

De garantie vervalt dus op het moment dat je aan de kabel gaat lopen knippen.

Dus het liefst knip ik niet de kabel door, maar verleng ik hem aan de kant van de connector.
Op zich zou ik de connector los kunnen pielen, en met een soldeerbout (gisteren al gekocht) een losse kabel kunnen monteren, maar dan zit ik met de vraag of ik de connector er weer op krijg (nieuwe beschikbaar?)

[ Voor 25% gewijzigd door tufima op 30-10-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Ik bedoelde eigenlijk meer dat je gewoon schijt moet hebben aan de garantie. Knippen en voor de makkelijke oplossing gaan. Het onderdeel dat de meeste kans van kapotgaan heeft is imo de versterker en die kun je ook wel zonder dat ene verbouwde satelietje RMA-en mocht het kapot gaan.

Voor 260euro kun je je daar toch geen bult aan vallen?
Pagina: 1