Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 09:27
Goedemorgen allemaal,

Mijn vriendin heeft 4 jaar gewerkt bij de H&M. Locatie doet even niet ter zake. Ze had op 5-10-09 aangegeven ontslag te willen nemen omdat ze er niet meer met plezier werkte. Ze had een maand opzeg termijn, so be it.

Echter op de 6e 'savonds brak ik mijn enkel, en kon niks meer doen. Kwam in het gips en moest met mijn benen omhoog, en had dus zorg nodig. Naar mijn weten heeft mijn vriendin dan recht op Mantelzorg. Is dit betaald verlof? Of on betaald? Dit is nergens terug te vinden...

Toen mijn vriendin belde de 14e in de ochtend, kreeg ze te horen dat ze moest komen weer en dat ze tijd genoeg had gehad om andere zorg voor mij te regelen, waar ze het dus absoluut niet mee eens was. Ze moest komen en naar wat gebekvecht en tranen heeft ze per direct ontslag genomen omdat ze het niet meer trok.

Nu kregen we haar salaris en lijkt het erop dat ze maar betaald is tot de 5e. Want ze heeft maar de helft van haar salaris gehad (salaris geld van 22e tot 22e volgende maand). Daarnaast had ze nog 58plusuren en opgespaard vakantiegeld. We komen dus qua mantelzorg ongeveer 30uur te kort aan geld.

Wie kan me uit de brand helpen of dit juist is gedaan?

Worden de plus uren met de eindafrekening gedaan en krijgen we de plusuren dus 2 maanden erna samen met het vakantiegeld?

Heeft ze recht op mantelzorg?

Is dit betaald verlof?

Haar CAO boekje heeft ze nooit gehad want dat ligt op het filiaal ter inzage.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
offtopic:
titel onttagt + poging to verduidelijking van titel

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

allereerst, damn,wat een pech :( succes met je enkel

verder weet ik niet of je vriendin als mantelzorger gekwalificeerd wordt.
van werkenmantelzorg.nl:
Werknemers

Zorgt u langdurig en intensief voor een chronisch zieke partner, een gehandicapt kind of een hulpbehoevende oudere, buur of vriend in uw omgeving? Dan bent u mantelzorger
ik zou zeggan dat dit meer om calamiteiten / kortdurend zorgverlof gaat?
* Calamiteitenverlof

Is bedoeld voor noodsituaties waarop u direct moet reageren. De werkgever betaalt uw salaris door.

* Kortdurend zorgverlof

U heeft recht op jaarlijks maximaal 10 dagen zorgverlof met doorbetaling van tenminste 70% van het loon. U kunt het verlof aaneengesloten opnemen of verspreid over een langere periode. Het verlof is gelijk aan (maximaal) tweemaal het aantal uren dat u per week werkt.
link

en of H&M het goed heeft gedaan? geen idee. Zoek je CAO eens op bij de vakbond ofzo. Die is denk ik gewoon publiek.

/edit
of bel de mantelzorglijn!
MANTELZORGLIJN

De mantelzorglijn is op werkdagen van 9 tot 16 bereikbaar op nummer 0900-2020496 (€0,10 per minuut)
succes i.i.g.

[ Voor 8% gewijzigd door J2pc op 23-10-2009 10:00 ]

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-10 09:27
Dankje! Ik dacht inderdaad ook aan kortdurend verlof. Ik heb zojuist namens mijn vriendin haar ex werkgever gebeld en die bellen me zo terug.. Even afwachten dus.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als eerst is dit niet echt mantelzorg te noemen. Maar zou het vallen onder kortdurend zorgverlof.
meer info hier: http://home.szw.nl/index....octype_id=6&link_id=72371

Echter de crux zit in het "door niemand anders gedaan worden". Daar kan de discussie over ontstaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:10
Hier een postbus51 pdf met alle details van verlofregelingen. In het kort:
de eerste dag kan opgenomen worden als calamiteiten verlof, dat is 100% doorbetaald (tenzij anders bepaald in het CAO). De overige dagen (tot 2x het aantal gemiddelde werkuren per week) kan worden opgenomen als kortdurend zorgverlof, dat is 70% doorbetaald (tenzij anders bepaald in het CAO).
Beide verlofsoorten mag de werkgeven niet weigeren, tenzij anders de bedrijfsvoering in het nauw komt, en daar lijkt me hier geen sprake van.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
croxz schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 12:57:
Hier een postbus51 pdf met alle details van verlofregelingen. In het kort:
de eerste dag kan opgenomen worden als calamiteiten verlof, dat is 100% doorbetaald (tenzij anders bepaald in het CAO). De overige dagen (tot 2x het aantal gemiddelde werkuren per week) kan worden opgenomen als kortdurend zorgverlof, dat is 70% doorbetaald (tenzij anders bepaald in het CAO).
Beide verlofsoorten mag de werkgeven niet weigeren, tenzij anders de bedrijfsvoering in het nauw komt, en daar lijkt me hier geen sprake van.
Ik vind het trouwens wel merkwaardig dat het gewoon betaald verlof is. Het is logisch dat er de mogelijkheid geboden word om met calamiteiten kort verlof op te nemen, maar waarom moet dat voor rekening van de werkgever zijn?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Woy schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 14:04:
Ik vind het trouwens wel merkwaardig dat het gewoon betaald verlof is. Het is logisch dat er de mogelijkheid geboden word om met calamiteiten kort verlof op te nemen, maar waarom moet dat voor rekening van de werkgever zijn?
Ik gok dat dat te maken heeft met vrouwen op de werkvloer. Die willen gewoon thuis kunnen blijven als hun kind ziek is (dan mag het nl. niet naar de kinderopvang). Zonder zo'n regeling, zouden er denk ik veel vrouwen geen baan kunnen houden. Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is 'n beetje de tering-naar-de-nering zetten, denk ik zo.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1