Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

32bit / 64 bit met 4GB ram

Pagina: 1
Acties:

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Beste,

Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gestoken met 4GB ram (DDR3) en had in de winkel een Windows 64bit gevraagd, nu hebben ze me een 32 bit ( Vista + Upgrade naar Windows 7 ) gegeven en heb dit pas na de installatie gemerkt. Hij herkent wel 4GB ram, maar ik heb gehoord dat hij maar 3,2 gb RAM zal benutten van de 4GB.

Raden jullie aan om alsnog up te graden naar een 64bit versie, of is het de moeite niet waard? Ik heb nog vele andere verhalen gehoord van mensen met een 64bit versie die veel problemen hebben met drivers te vinden voor een 64bit systeem.

Ik heb volgende processor, Intel Core Xi5 750.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Je kunt problemen krijgen met drivers bij bepaalde scanners en andere randapparatuur. Maar ik draai al 1,5 jaar Vista 64bit en heb nergens problemen mee gehad. Het upgraden naar 64bit is wel aan te raden.

• Droned
Kan je dan eenvoudig upgraden naar een 64 bit of is het een fresh install, nu denk ik ook niet dat de winkel hem zal terugnemen als ik hem al heb geïnstalleerd, alhoewel ik een 64 bit besteld had.

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 15:54

Anno

Griefmaker#2862

Droned schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:06:
Kan je dan eenvoudig upgraden naar een 64 bit of is het een fresh install, nu denk ik ook niet dat de winkel hem zal terugnemen als ik hem al heb geïnstalleerd, alhoewel ik een 64 bit besteld had.
Je hebt een fresh install nodig.

link

[ Voor 3% gewijzigd door Anno op 23-10-2009 09:10 ]

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Stond het niet op de doos dan? Dat het 32-bit was?

What the BBQsaurusrex?

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

64 is meestal een fresh instal, maar je hoeft je echt 0,0% zorgen te maken. 64 is al zo ingeburgerd dat die paniekverhalen van jaren geleden echt niet meer voorkomen.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Toch werkt bepaalde software nog altijd niet op de 64-bit versies van Windows, door het andere drivermodel en andere veiligheidsmaatregelen. Sandboxie is daar een goed voorbeeld van, en volgens de maker zal die er ook nooit op kunnen werken. De meeste software werkt probleemloos, maar zoek wel eerst goed uit of je onmisbare software wel goed zal draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-10-2009 09:15 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:06

M2M

medicijnman

of je laat het huidige OS staan, als je het te veel werk gaat vinden om het te vervangen. Zolang je niet echt hard met je systeem gaat werken, of elke laatste druppel uit je systeem wilt halen en het ding voornamelijk gebruikt voor internetten, e-mailen en af en toe wat leuks zijn er weinig redenen waarom je de boel zou moeten vervangen.

-_-

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je hebt alleen nog een disk nodig met de 64bit versie, je key is gewoon geldig voor zowel 32 als 64bit. Dus "omruilen" is het niet echt, je houdt gewoon dezelfde licentie.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je 32 bits PC zal gewoon de 4GB benutten, zie ook PAE Memory and Windows, mits je hardware het ondersteund.
Ik zou sowieso een clean install uitvoeren, Windows over Windows installeren, is stront in een trechter stoppen en denken dat het er vloeiend uit komt.

[ Voor 67% gewijzigd door CH4OS op 23-10-2009 09:27 ]

• Droned
Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:13:
Je hebt alleen nog een disk nodig met de 64bit versie, je key is gewoon geldig voor zowel 32 als 64bit. Dus "omruilen" is het niet echt, je houdt gewoon dezelfde licentie.
Tweede probleem is ook dat ik de Windows 7 upgrade al heb besteld voor deze versie, waarschijnlijk zullen zij ook 32-bit opsturen vermits ik hier geen keuze had.

• Droned
GJtje schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:17:
Je 32 bits PC zal gewoon de 4GB benutten, zie ook PAE Memory and Windows, mits je hardware het ondersteund.
Maar hier gaat het enkel over Windows 2000, Windows XP, en Windows Server 2003 of vergis ik mij?
Microsoft supports Physical Address Extension (PAE) memory in Microsoft Windows 2000, Windows XP, and Windows Server 2003 products

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Droned schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:21:
Maar hier gaat het enkel over Windows 2000, Windows XP, en Windows Server 2003 of vergis ik mij?
Klopt, voor oudere systemen is het niet interessant, Windows 98 (SE) en ME en dergelijke zijn bijvoorbeeld 16 bits. En nieuwere versies zijn in 64 bits versie beschikbaar.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-11 16:02

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Droned schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:18:
[...]

Tweede probleem is ook dat ik de Windows 7 upgrade al heb besteld voor deze versie, waarschijnlijk zullen zij ook 32-bit opsturen vermits ik hier geen keuze had.
Volgens mij wordt bij Windows 7 de zowel de 32-bit als 64-bit versie op schijf geleverd. Volgens mij kun je dan gewoon upgraden naar WIndows 7 64-bits.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Admiral Freebee schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:12:
Toch werkt bepaalde software nog altijd niet op de 64-bit versies van Windows, door het andere drivermodel en andere veiligheidsmaatregelen. Sandboxie is daar een goed voorbeeld van, en volgens de maker zal die er ook nooit op kunnen werken. De meeste software werkt probleemloos, maar zoek wel eerst goed uit of je onmisbare software wel goed zal draaien.
Sandboxie is zo'n boutpakket dat het met een enorme waslijst aan software niet goed werkt. Dankzij dat onzinpakket kun je bijvoorbeeld geen punkbuster beveiligde games spelen, 64-bit is wel je laatste probleem.

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Nyarlathotep schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:33:
Volgens mij wordt bij Windows 7 de zowel de 32-bit als 64-bit versie op schijf geleverd. Volgens mij kun je dan gewoon upgraden naar WIndows 7 64-bits.
Mijn Win7 set (van een paar weken oud) bestaat uit 2 DVD's 32/64 bit met de sticker van de Key op de sleeve van de de 32-bit versie.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:31
Ik heb zelf een Acer 5738ZG laptop (ook 4 gyg geheugen) en daarbij kreeg ik de 32-bit versie van Vista. Nu kan ik ook een Windows 7 Upgrade aanvragen, maar krijg ik dan ook de 32-bit versie daarvan. (volgens het bestelproces)

Nu wil ik ook eigenlijk naar de 64-bit versie van Windows 7 (mogelijke toekomstige Mem-upgrade) en ik zat eigenlijk met dezelfde vraag. -> Wordt dus een clean install.

Kan je ook een clean install doen met de Windows 7 Upgrade CD? Zou ik in elk geval wel heel prettig vinden, dan kan ik ook meteen die "Vista install partitie" verwijderen.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
Enkel Enterprise Server en hoger kan onder 32bit gebruik maken van meer als 3,X GB voor zover ik weet. De andere OS-en kunnen wel PAE gebruiken, maar niet de 4GB geheugen.
Ik kan het een twee drie even niet terug vinden in het artikel wat je quote, maar ik heb een laptop voor me staat met 4GB, WinXP 32b, PAE enabled en die geeft maar 3,5GB aan. (Dit komt niet door de VGA kaart, die heeft enkel zijn eigen geheugen.)

• Droned
Het probleem is dat het systeem wel 4GB ram aangeeft, dus denk ik dat hij deze wel gebruikt, want anders zou hij 3GB tonen? Ik had een kennis die 4GB ram in zijn laptop had steken en waarbij bij systeem maar 3GB ram stond, vandaar mijn redenering.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:24
GJtje schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:17:
En nog belangrijker, mits je drivers het ondersteunen. Ook al zou de originele XP kernel het ondersteund hebben, in SP2 en Vista 32b zijn een aantal wijzigingen aangebracht waardoor je effectief geen gebruik van PAE kunt maken om al het geheugen te gebruiken. Zie ook deze artikels:

Changes to Functionality in Microsoft Windows XP Service Pack 2 - Part 3: Memory Protection Technologies

The RAM reported by the System Properties dialog box and the System Information tool is less than you expect in Windows Vista or in Windows XP Service Pack 2 or later version

[ Voor 45% gewijzigd door Nielson op 23-10-2009 10:10 . Reden: extra info ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Droned schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 09:44:
Het probleem is dat het systeem wel 4GB ram aangeeft, dus denk ik dat hij deze wel gebruikt, want anders zou hij 3GB tonen? Ik had een kennis die 4GB ram in zijn laptop had steken en waarbij bij systeem maar 3GB ram stond, vandaar mijn redenering.
Nee, een 32 bit OS zal nooit meer dan 4GB geheugen kunnen gebruiken. Rekening houdende met het feit dat de hogere geheugen adressen al gereserveerd zullen zijn door bijvoorbeeld het geheugen van een VGA kaart of andere hardware in de PC/Laptop. (PAE kan een uitzondering bieden, maar is aan regels gebonden)

Veelal blijft er 3,2 tot 3,5GB aan geheugen adres ruimte over voor effectief gebruik van het interne geheugen. Dat Windows Vista 32bit aangeeft dat er wel 4GB is geplaatst doet hier niets aan af. Deze weer gave is, naar ik meen, in Service Pack 1 gewijzigd, hiervoor gaf Windows Vista 32bit daadwerkelijk 3,2 tot 3,5GB aan, alleen heeft Microsoft hier klachten over gehad dat niet precies werd aangegeven hoeveel geheugen er geplaatst is.

Het komt er dus op neer dat Windows Vista 32bit precies aangeeft hoeveel geheugen er aanwezig is, maar niet alles effectief kan gebruiken. Alleen het plaatsen van bijvoorbeeld van 3x1GB of 1x2GB en 1x1GB wat je veel oem fabrikanten ziet doen is ook niet erg bevordelijk voor de bandbreedte naar het geheugen, je kunt dan namelijk geen dual channel gebruiken.

Daarnaast het is niet mogelijk om een upgrade uit te voeren van een 32bit OS naar een 64bit OS, je zult Windows Vista ten alle tijden opnieuw moeten installeren. (Dit geldt ook voor Windows 7) Dit is gewoon inherrent aan 32bit <> 64bit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

Ik draai nu 3 jaar 64bit.
Geen enkel probleem. 32bits applicaties installeren zich anders, windows ziet dit, en start ze dan in 32bit modus.

Anders kun je ze altijd in competability mode draaien.

Het enige dat bij mij niet werkte, en ik niet werkend kreeg was mijn oud (eerste) red alert. Maard at lag meer aan de game denk ik, want ik heb eeuwen oude dos games zelfs draiiend onder 64bit vista/win 7.

Zodra je meer pakt dan 3GB 64bit OS pakke.
Eigenlijk altijd 64bit OS pakken, kan je altijd upgrade, al heb je in win7 minder geheugen nodig, games steeds meer.

Knowledge is power

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien het hier voornamelijk over een OS discussie gaat krijgt deze een schopje naar WOS.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Gewoon omruilen bij de winkel. Meestal moeten ze zelf de windows installeren voor de gebruiker, en dan doet het er niet toe of ze zelf de doos nog moeten openen, of die van jou gebruiken.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:27

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij een nieuwe desktop zou ik altijd 64bit pakken, zelfs al zit er maar 3GB in. Je houdt in ieder geval de mogelijkheid over om makkelijk het geheugen uit te breiden zonder het hele besturingssysteem opnieuw te moeten installeren.

Ik draai nu al 4,5 jaar 64bit Windows en heb er nooit problemen mee gehad behalve in het begin bij wat hardware waar geen drivers voor waren. Tegenwoordig is dat nauwelijks een probleem.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het probleem dat ik wel had bij mijn 64b Vista is dat ik tegen problemen aanliep met een 16b applicatie, die het onder een 32b Vista wel doet (maar goed, die applicatie is ook uit '93).

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

TERW_DAN schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:35:
Het probleem dat ik wel had bij mijn 64b Vista is dat ik tegen problemen aanliep met een 16b applicatie, die het onder een 32b Vista wel doet (maar goed, die applicatie is ook uit '93).
Ik heb dan het vermoden dat die applicatie ook zonder problemen zal draaien in een Virtual Machine ;)
En misschien met W7's XP mode ook?

[ Voor 4% gewijzigd door Big Womly op 23-10-2009 11:39 ]

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:15

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Houdt er wel rekening mee dat applicaties op een 64 bit OS meer geheugen gebruiken (zeker de 32 bit versies van applicaties), dus is het ook aan te raden om meteen meer dan 4 GB in de PC te stoppen.

This footer is intentionally left blank

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
ajhaverkamp schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:41:
Houdt er wel rekening mee dat applicaties op een 64 bit OS meer geheugen gebruiken (zeker de 32 bit versies van applicaties), dus is het ook aan te raden om meteen meer dan 4 GB in de PC te stoppen.
Dat is dus precies mijn punt. Bij minder dan 4GB aan ram in je systeem is 64-bit niet handig en absoluut niet nodig. De prestaties zullen niet verbeteren en wellicht zelfs verslechteren door caching naar de hardeschijf.

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 16:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nu verhalen gehoord dat je bij die 4GB grens ook je videogeheugen en zo erbij moet rekenen.
Dus dat als je een 2GB videokaart hebt + 4GB Ram geheugen je 2GB zal mislopen als je een 32bit OS hebt.
Klopt dat?

• Nielson
Dat klopt, zie ook dit gedeelte van de faq voor uitleg: Abbadon in "RAM FAQ"

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mbsaerens schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 11:38:
Ik heb dan het vermoden dat die applicatie ook zonder problemen zal draaien in een Virtual Machine ;)
En misschien met W7's XP mode ook?
En die VM draaid op lucht? :) ;)

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik heb op mijn laptop een windows 7 32bit versie geinstalleerd. in mijn laptop zit 4GB werkgeheugen en een videokaart (NVIDIA GeForce 9800M GS) die ook weer een geheugen heeft. het probleem is nu alleen dat mijn pc zegt dat die 4GB geheugen heeft maar er maar 3GB van gebruikt. ik heb nu op internet een beetje proberen te zoeken hoe dat komt maar ik lees steeds dat het komt doordat de 32bit versie van windows 7 maar 4GB herkent. Is het dan zo dat ik het geheugen van mijn pc en het geheugen van mijn videokaart bij elkaar moet optellen? waardoor het geheugen te groot wordt voor een 32bit versie.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Flying35 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 13:11:
Ik heb op mijn laptop een windows 7 32bit versie geinstalleerd. in mijn laptop zit 4GB werkgeheugen en een videokaart (NVIDIA GeForce 9800M GS) die ook weer een geheugen heeft. het probleem is nu alleen dat mijn pc zegt dat die 4GB geheugen heeft maar er maar 3GB van gebruikt. ik heb nu op internet een beetje proberen te zoeken hoe dat komt maar ik lees steeds dat het komt doordat de 32bit versie van windows 7 maar 4GB herkent. Is het dan zo dat ik het geheugen van mijn pc en het geheugen van mijn videokaart bij elkaar moet optellen? waardoor het geheugen te groot wordt voor een 32bit versie.
Jouw vraag wordt behandeld in de link een aantal posts hierboven
Abbadon in "RAM FAQ"

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Nielson
Heb je dit topic en de faq wel doorgelezen, daar staat namelijk alles duidelijk in uitgelegd? In het kort, alle apparaten en geheugen in een pc moeten aangesproken worden binnen een 4GB (limiet 32bit) adresruimte. Omdat een gedeelte van die adresruimte al gebruikt wordt om met apparaten te communiceren blijft er te weinig over om ook nog de volledige 4GB geheugen te kunnen adresseren.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GJtje schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:19:
[...]
En die VM draaid op lucht? :) ;)
z'n oude applicatie moet toch prima draaien qua performance op een hedendaagse computer dus het verlies aan performance dat je door de Virtual Machine hebt lijkt me niet zo significant.
Pagina: 1