Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Vanmiddag na thuiskomst van mijn werk startte mijn pc niet meer op. De pc gaat aan, fans spinnen op, hdd en dvd draaien even, en hij valt uit en begint op nieuw. Dit met de volgende configuratie:

- GA-P35 DS3
- E8400
- 2x2GB 800GHZ kingston
- hd4850 asus
- Corsair HX520 voeding

Verder wat hdd's, zie http://tweakers.net/gallery/sys/20041 voor exacte specs.

Het volgende heb ik geprobeerd als hardware filtering.

Als eerste de twee reepjes ram afzonder geprobeerd. Geen verandering
Daarna ander videokaart geprobeerd, een HD3450 die ik net voor een mediacentertje heb gekocht. Geen verandering.
Vervolgens alle hdd's (3 stuks) en de DVD losgekoppeld van stroom en sata, Geen verandering.
Hierna de processor vervangen door een E2180, met weer geen ander resultaat.

Ten einde raad, zo'n beetje ook het moederbord vervangen door een Asus P5B. Deze geprobeerd met beide videokaart en een nieuwe harde schijf (die had ik sowieso nodig). Weer geen beeld, maar ook geen herstarts. Lampje op mobo brand, Fans spinnen, hdd spint maar er gebeurd niets, beeld wordt niet geactiveerd, zo lijkt het.

Enige wat ik nog niet heb kunnen proberen uit te wisselen is de voeding. Puur omdat ik daar nog geen andere van heb. Allereerst leek me de voeding geen waarschijnlijke verdachte. Geen rare geuren, de boel gaat wel aan...

Toch inmiddels is dat het enige wat ik nog niet veranderd heb. Heeft iemand nog ideeen of suggesties of wellicht herkenning bij bovenstaande problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat de voeding wel 'aan' gaat wil nog niet zeggen dat hij ook stabiel werkt. Als hij maar 11V op de 12V lijn levert bijvoorbeeld dan zal het alsnog niet gaan werken.
Probeer dus toch eens een vervangende voeding te regelen (een 300W is al zat om te testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Brakke voeding leid tot vele vage voorkomende problemen. Onderschat de waarde van een goede stabiele voeding niet. Fluctuerende voedingslijnen kunnen een oorzaak zijn.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik zit een beetje te kijken naar een voeding die ik kan aanschaffen. Ik dacht dat Corsair wel een goed merk zou zijn, maar goed, assumption is the mothe..... bla bla ;)

Ik zie een coolermaster M520: pricewatch: Cooler Master Real Power M520
Welke ik hier in de buurt kan kopen + 2 jaar garantie, wat ik ook wel een prettig idee vind. Verder geven de reviews me ook een prettig gevoel. Maar goed, nu ga ik puur op basis van mijn ervaring met de Corsair welke nu in mijn systeem zit (2 jaar en 3 maanden oud, idd 3 maanden uit garantie... :( ) ander corsairs overslaan, terwijl die wel lekker geprijsd zijn. Dit is mijn selectie: http://tweakers.net/price...IhVjUif6uVcvDxrZU_TRiq7Ve

Een aanvullend advies hier is welkom, dan kan ik er morgen nog een oppikken. Dank zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

lredev schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:16:
Ik zit een beetje te kijken naar een voeding die ik kan aanschaffen. Ik dacht dat Corsair wel een goed merk zou zijn, maar goed, assumption is the mothe..... bla bla ;)

Ik zie een coolermaster M520: pricewatch: Cooler Master Real Power M520
Welke ik hier in de buurt kan kopen + 2 jaar garantie, wat ik ook wel een prettig idee vind. Verder geven de reviews me ook een prettig gevoel. Maar goed, nu ga ik puur op basis van mijn ervaring met de Corsair welke nu in mijn systeem zit (2 jaar en 3 maanden oud, idd 3 maanden uit garantie... :( ) ander corsairs overslaan, terwijl die wel lekker geprijsd zijn. Dit is mijn selectie: http://tweakers.net/price...IhVjUif6uVcvDxrZU_TRiq7Ve

Een aanvullend advies hier is welkom, dan kan ik er morgen nog een oppikken. Dank zover!
Alvorens effectief een nieuwe voeding te kopen is het wel interessant om met een multimeter even te kijken of dat écht het probleem is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
En voordat je gelijk een bak geld neerlegt voor een nieuwe, test het eens met een andere voeding om te kijken of het probleem daar uberhaupt ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 05:09
Kans is groot dat het de voeding is, maar ik ben goed in gekke ideeën :)

Is je dvd-lezer leeg? En heb je al geprobeerd bij opstart gelijk in de bios te gaan? Zitten alle stekkers goed? Niet te veel stof in je kast? En heb je al eens geprobeerd het aan/uit-knopje op de voeding zelf een paar keer om te klikken?

En heb je de fans nagekeken? processorkoeling, systeemkoeler en/of graka-koeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
lotje1 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:42:
Kans is groot dat het de voeding is, maar ik ben goed in gekke ideeën :)

Is je dvd-lezer leeg? En heb je al geprobeerd bij opstart gelijk in de bios te gaan? Zitten alle stekkers goed? Niet te veel stof in je kast? En heb je al eens geprobeerd het aan/uit-knopje op de voeding zelf een paar keer om te klikken?

En heb je de fans nagekeken? processorkoeling, systeemkoeler en/of graka-koeler?
Ja, die dingen zijn allemaal wel na gelopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Bij gebrek van een "leen" voeding kun je ook nog de hulp vragen aan de computerboer om de hoek. Of dat er een test voeding ter beschikking is. Mulimeter is ook een optie!!..al komen de waardes wel goed door dat weer geen garantie is van een goed werking. Cooler master is een prima keuze dan wel een Cooler Master Silent Pro M 600W [RS-600-AMBA-D3]

Heb um zelf ook :) ...Succes ben benieuwd naar je eindconclusie.

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nou, vandaag dus de ander voeding geprobeerd en de P5B wou niet booten met de E8400. Geen beeld, met geen van beide videokaarten.

Vervolgend de GA-P35 met de E1200 (blijkt een E1200 te zijn ipv E2180 zoals ik had verwacht te kopen...) gaf het zelfde probleem als eerst, continu reboots zonder op enig moment monitor te activeren.

Vervolgens alles behalve cpu van het gigabyte bordje afgehaald en het probleem was exact het zelfde.

Toen bedacht ik me dat de bios van het Asus bordje wel eens verouderd kon zijn en de E8400 nog niet ondersteunen dus de E1200 erop gezet. En waarempel, het asus bordje bootte haarfijn naar de bios. Waar ik kan zien dat de asus bios de 1604 versie betreft van 13 juli 2007, een vlugge google geeft me nog geen uitsluiting, maar het ik wil voorzichtig concluderen dat het toch mijn gigabyte bordje is wat de geest heeft gegeven.

Nu maar eens even de bios updaten en kijken of de E8400 ondersteund wordt.

(iemand nog interesse in een 2j3m oude Corsair HX520w of nieuwe M520 van coolermaster :P?)

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Y23QAclxDoSFtn5lIHFyvzHk/thumb.png
Dus zo maar even een biosupdate proberen om te zien of de processor nog wel goed is...

[ Voor 10% gewijzigd door lredev op 23-10-2009 22:11 . Reden: update nav bios ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

lredev schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 22:16:
... Maar goed, nu ga ik puur op basis van mijn ervaring met de Corsair welke nu in mijn systeem zit (2 jaar en 3 maanden oud, idd 3 maanden uit garantie... :( ) ...
Ik dacht dat de Corsair voedingen 5 jaar garantie hadden!
Part Number Power 80 Plus Warranty
CMPSU-620HX 620 Watts Certified 5 Years
CMPSU-520HX 520 Watts Certified 5 Years
Zie deze link.

Je kunt dus nog een voeding met garantie verkopen! 8)

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
0scar schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 23:32:
[...]

Ik dacht dat de Corsair voedingen 5 jaar garantie hadden!

[...]

Zie deze link.

Je kunt dus nog een voeding met garantie verkopen! 8)
True, dat van de fabrikant wist ik, maar bij de winkel had ik 2 jaar garantie, en daar is het makkelijk omruilen, maar bij de fabrikant, daar gaat toch altijd weer een tijdje overheen... Hij zal zo wel in de V&A verschijnen ;)

Trouwens, inmiddels ben ik Vista aan het installeren, met het P5B bordje. Zodat ik even mijn data van mijn oude schijf kan benaderen en dan nu maar opzoek naar een nieuwe leuk moederbordje voor mijn E8400. Vooralsnog lijkt dat allemaal prima te lopen. Jammer van het p35-ds3 bordje, ik vond het een fijn ding, kan er optisch niets verkeerds aan bespeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Als definitieve oplossing een GA-EP45-UD3LR besteld. De P5B is me toch wat te oud / beperkt in wat ik wil. En afgezien van mijn eerste neg. ervaring met een gigabyte bord, heb ik daar toch betere ervaring mee. De meeste asus bordje gaven altijd wel ergens een keer een compatiliteitsconflict of moeilijk gedoe omtrent booten bij verkeerde clocks, nieuwe hardware etc. Moet wel zeggen dat ik nooit een high end bordje van asus heb gehad.

Eerst nog lopen struinen dit weekend voor een tweedehandsje, maar eentje vinden naar mijn smaak met bon en garantie is lastig. Op marktplaats vraagt iedereen daarbij de hoofdprijs.

Dit Giga-byte'je lijkt me een goede, niet duur, maar wel "ultra-durable", p45 en 3 jaar garantie via de betreffende webshop. Dat is die paar tientjes meer t.o.v. tweedehands meer dan waard. Ondertussen n.a.v. een tip van iemand wiens moederbordje ik interesse in had wel een mailtje naar de RMA afdeling gestuurd van Giga-byte. Wie weet zijn ze in een goede bui. Echter volgens mij zat op de simpele p35's maar 1 jaar garantie en een bon heb ik ook al niet :p mochten ze echter wel e.e.a. in behandeling nemen zou dat natuurlijk erg te waarderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
als je dat ding ooit met pin hebt betaald, staat daar ook een datum op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
lotje1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 01:37:
als je dat ding ooit met pin hebt betaald, staat daar ook een datum op ;)
Maar jammer genoeg heb ik hem tweedehands gekocht, dus niet met pin afgerekend. De eerste eigenaar heeft dit weekend nog gezocht, maar helaas geen bon gevonden.. Toch bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
ai... en de 1e eigenaar heeft ook niet met pin betaald??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
ook aan gedacht, maar niet gevraagd, privacy technisch vind ik het ook niet echt gepast om een bankafschrift van de beste man te vragen.

Echter vandaag gaat het bordje toch RMA naar giga-byte. Ik had ze een mail gestuurd en 't bleek geen enkele probleem. Ik laat wel weten in dit topic hoe een en ander afloopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
:) Maar je hoeft ook niet alle gegevens op zo'n afschrift te hebben....Puur datum en produktomschrijving als ook de naam van de winkel zou genoeg moeten zjn. De rest is zwart te maken/te verwijderen ;)
Pagina: 1